همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که تاکنون 25 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم؛ گفت: از امروز تا پایان یک سال سوخت کامل مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را تولید می‌کنیم.

انرژی هسته‌ای

 به گزارش ایسنا،‌ علی‌اکبر صالحی به اهمیت تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران اشاره کرد و اظهار داشت: ایران به فعالیت غنی سازی 20 درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران که کاربردی پزشکی و درمانی دارد، هم‌چنان ادامه می‌دهد.

 وی درپاسخ به پرسشی درباره مذاکرات آینده بین ایران و گروه وین (آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) گفت: تا این لحظه هیچ پاسخ رسمی از آنها دریافت نکرده ایم؛ واکنش‌هایی که در رسانه‌ها مطرح است، رسمی نیستند.

 رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: آنها آماده ورود به مذاکرات هستند و ما نیز اعلام کرده‌ایم که آماده ورود به مذاکرات حتی همین امروز هستیم، اما بدون پیش شرط و براساس بیانیه تهران؛ از این رو منتظر خواهیم ماند اما این بدان معنا نیست که صرفا منتظربمانیم و کاری صورت ندهیم بلکه همزمان به تولید سوخت در ایران ادامه خواهیم داد.

 صالحی درپاسخ به این سئوال، اگر سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران در اختیار ایران قرار گیرد آیا تهران آماده خواهد بود که موضوع غنی سازی در سطح 20 درصد را مورد بحث قرار دهد؟ خاطرنشان کرد: ما همان اول اعلام کردیم که نمی‌خواستیم غنی سازی درسطح 20 درصد انجام دهیم و همه جهان این موضوع را می‌داند.

 معاون رئیس جمهور اظهار داشت: یک سال پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور تهیه سوخت برای راکتور تهران نامه نوشتیم اما دولت‌هایی که آمادگی تولید این سوخت را داشتند شروط غیرقابل قبولی را مطرح کردند.

حفظ آبروی غرب با آغاز مذاکرات تهران و گروه وین

 صالحی تصریح کرد: ما 20 سال پیش سوخت راکتور تهران را بدون هیچ شروطی و با پرداخت پول دریافت کردیم اما اکنون یک پرونده جعلی تحت عنوان موضوع هسته‌ای بوجود آورده‌اند که ما آن را ساختگی و سیاسی می‌دانیم - و بر اساس آن شروط غیرقابل توجیه وغیرمنطقی را مطرح کرده‌اند و به همین دلیل مذاکرات تامین سوخت متوقف شد.

 وی گفت: فکر می‌کنیم که گروه وین وارد مذاکرات شود ، این راهی برای خروج از بن بست و حفظ آبروی غرب است و البته به نفع هر دوطرف خواهد بود.

 رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما وارد غنی سازی 20 درصد اورانیوم شدیم زیرا بر ما تحمیل شد.

غنی سازی اورانیوم حق ایران است

 معاون رئیس جمهور تاکید کرد: غنی سازی اورانیوم نه در سطح 20 درصد بلکه با هر درجه‌ای برای امور صلح آمیز حق ایران است و ما مطابق میثاق‌های بین‌المللی متعهد شده‌ایم که حقوق خود را در چارچوب فعالیت صلح آمیز در زمینه فناوری هسته‌ای حفظ کنیم و این حق ما است و اما قبلا اعلام کردیم که قصد نداریم همه اورانیوم خود را به 20 درصد تبدیل کنیم زیرا ما احتیاجی به این مقدار نداریم فقط آن را برای راکتور تحقیقاتی تهران می‌خواهیم.

احتمال ساخت راکتور دیگرنظیر راکتور تهران

 صالحی خاطرنشان کرد: شاید ایران راکتور دیگری نظیر راکتور تهران بسازد، تا بتوان رادیو دارو برای بیماران بویژه بیماران سرطانی تولید کرد. وی تصریح کرد: طراحی این نیروگاه را از چند ماه پیش آغاز کرده‌ایم اما مکان آن را هنوز مشخص نکرده‌ایم.

آمریکا آماده همکاری باشد؛ مذاکره خواهیم کرد

 رئیس سازمان انرژی اتمی درپاسخ به این سئوال، اگر آمریکا آماده همکاری باشد آیا ایران وارد مذاکرات با واشنگتن می‌شود و یا آماده فعالیت مشترک با آمریکا در زمینه هسته‌ای از جمله ساخت نیروگاه‌ها ، غنی سازی و ایجاد شرکت‌های مشترک است؟ تصریح کرد: این یک سئوال فرضی است، اما اگر آمریکایی‌ها آماده باشند با ایران وارد مذاکره ایجاد شرکت‌های مشترک برای ساخت نیروگاه‌های اتمی و ایجاد کنسرسیوم برای تولید سوخت شوند ما آماده هستیم و وارد شراکت با آنها می‌شویم و این را قبلا هم اعلام کرده‌ایم اما مذاکرات سیاسی چیز دیگری است و به تصمیم گیران در امور سیاسی بازمی‌گردد.

 تولید نسل‌های جدید سانتریفیوژها

 صالحی در باره این اظهارات مسوولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که چندی پیش اعلام کردند ایران راه اندازی دستگاه‌های نسل جدید سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم را آغاز کرده است؛ تصریح کرد: ما وارد تولید نسل جدیدی از سانتریفیوژها شده‌ایم که هم اکنون در مرحله آزمایش و نه تولید است.

 معاون رئیس جمهوربا بیان اینکه ما این مساله را قبلا اعلام کرده‌ایم و چیز جدیدی نیست؛ اظهار داشت: ما به حمد خداوند دستاوردهای بزرگی را در زمینه تولید نسل‌های جدیدی از سانتریفیوژها محقق کرده‌ایم اما فعلا همه آنها در مرحله آزمایش می‌باشد و ممکن است مرحله آزمایش ظرف یک تا سه سال طول بکشد تا اینکه به درجه‌ای برسیم که بتوانیم تولید را به شکل صنعتی انجام دهیم.

 وی خاطرنشان کرد: تزریق یواف 6 به دستگاه‌های نسل جدید هم اکنون انجام می‌شود اما در سطح آزمایشی و نه برای تولید صنعتی. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این سانتریفیوژها شامل نسل دوم و سوم است و به لحاظ علمی و تحقیقاتی نیز توانایی تولید نسل‌های آینده نیز فراهم خواهد شد.

موافقت روسیه با ایجاد شرکت مشترک برای بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر

 رئیس سازمان انرژی اتمی درباره جزییات پیشنهادات ایران به روسیه درخصوص تشکیل کنسرسیوم مشترک برای تولید سوخت هسته‌ای و پاسخ روسیه به این مساله گفت: پیشنهادات زیادی به روسیه ارایه کرده‌ایم از جمله پیشنهاد ایجاد شرکتی برای راه‌اندازی بوشهر، با وجود اینکه ما تجارب و مهارت داریم اما ترجیح می‌دهیم که شرکتی مشترک را ایجاد کنیم تا از تجارب و مهارت‌های روس‌ها هم استفاده کنیم؛ و روس‌ها به طور اصولی با تاسیس شرکت مشترک موافقت کرده‌اند.

مذاکره با روس‌ها برای تولید مشترک سوخت هسته‌ای

 صالحی در باره تولید سوخت هسته‌ای بطور مشترک با روسیه اظهار داشت: توافقنامه‌ای با روس‌ها برای تضمین تامین سوخت بوشهر برای 10 سال داریم و ما علاوه بر این وارد مذاکرات مقدماتی و اصولی با روس‌ها به منظور تولید سوخت بطور مشترک شدیم زیرا ما امکاناتی در ایران و روس‌ها هم امکانات گسترده‌ای دارند.

 وی خاطرنشان کرد: ما درصدد هستیم سوخت را زیر نظر روس‌ها و تحت لیساس روسیه تولید کنیم و در همین ارتباط بخشی از سوخت می‌تواند در اراضی روسیه و بخشی از آن در ایران تولید شود.

 معاون رئیس جمهور تصریح کرد: تا این لحظه پاسخ روس‌ها به پیشنهاد ایران مثبت بوده اما هرگونه پاسخ جامع و کامل به مذاکرات آتی و مطالعه بیشتر نیازمند است و منتظریم تا به حمد خداوند نشانه‌های مثبتی که از طرف روس‌ها وجود دارد منجر به امضای توافقنامه شود.

 صالحی در پاسخ به این سئوال، در صورت موافقت روسیه با پیشنهاد تولید سوخت بطور مشترک، مساله غنی سازی در ایران چگونه خواهد بود؛ اظهار داشت: ایران به غنی سازی ادامه خواهد داد، به این صورت که فرض کنیم ایران نیازمند 100 میله سوخت می‌باشد، ممکن است روسیه 70 میله سوخت تولید کند و ما هم در خاک خود 30 میله سوخت تولید کنیم اما تحت نظارت روسیه که این امر مساله مهمی است.

 احتمال ساخت مکان جدید غنی سازی در سال آینده

 رئیس سازمان انرژی اتمی در باره تعیین مکان‌های جدیدی برای غنی سازی اورانیوم درایران گفت: 10 مکان تعیین شده است اما این بدان معنا نیست که ما ساخت و ساز را در این 10 مکان آغاز می‌کنیم زیرا این امر در رابطه با آینده است و ما در احداث مکان‌های جدید عجله‌ای نداریم.

 وی افزود: درعین حال ممکن است براساس دیدگاه رئیس جمهوری و دستورات وی سال آینده ساخت یکی از این مکان‌ها را آغاز کنیم یعنی ممکن است این کار صورت گیرد اما فرض اول این است که ما عجله‌ای در این باره نداریم.

 معاون رئیس جمهور درباره تاسیسات فوردو گفت: کار در تاسیسات فوردو درجریان است و همه امور براساس برنامه پیش می‌رود.

  نیروگاه بوشهر دارای بالاترین معیارهای سلامت و ایمنی

 صالحی خاطرنشان کرد : نیروگاه اتمی بوشهر از بهترین نیروگاه‌های موجود در جهان از نظر معیارهای سلامت و ایمنی است.

 وی با اشاره به تاریخچه و مراحل ساخت نیروگاه اتمی بوشهر اظهار داشت: ساخت این نیروگاه درحدود سال 1974-1975 میلادی آغاز شد و از آن زمان تاکنون 35-36 سال می‌گذرد و می‌توان گفت که نیروگاه اتمی بوشهر تنها نیروگاه اتمی در جهان است که ساخت آن این مقدار طول کشیده است.

 رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 80 درصد کار نیروگاه اتمی بوشهر انجام شده بود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این اقدام متوقف شد و کارشناسان آلمانی ایران را ترک کردند و بعد از آن نیز جنگ تحمیلی علیه ایران صورت گرفت.

 معاون رئیس جمهور تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ مذاکرات خود را با کشورهای دیگر برای تکمیل و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر آغاز کرد و در نتیجه به توافقی با کشور روسیه در سال 1992 میلادی دست یافت.

 صالحی یادآور شد: توافقنامه اساسی در سال 1996 میلادی منعقد شد و بعد از آن در سال 1998 توافقنامه دیگری امضا شد؛ یعنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کار در زمینه نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1998میلادی آغاز شد و حدود 12 سال طول کشید.

نیروگاه اتمی بوشهر در آستانه تولید انرژی برق

 رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: به یاری خداوند متعال همان‌طور که شاهد بودیم سوخت گذاری نیروگاه بوشهر آغاز شد و این نیروگاه اکنون در آستانه تولید انرژی برق است و انشاء الله در ماه‌های آینده به خطوط برق سراسری متصل خواهد شد.

 انتقال بیش از 60 میله سوخت به ساختمان اصلی نیروگاه

 معاون رئیس جمهوردرباره مراحل بعد از آغاز عملیات انتقال میله‌های سوخت به درون نیروگاه اتمی بوشهر و تعداد میله‌های سوخت منتقل شده به درون نیروگاه تا این لحظه گفت: تعداد میله‌های سوخت موجود 163 عدد است که اکنون درخارج از ساختمان اصلی نیروگاه اتمی بوشهر قرار دارد و عملیات انتقال آن در 21 اوت آغاز شد و تاکنون حدود بیش از60 میله سوخت به ساختمان اصلی نیروگاه منتقل شده است.

 وی افزود: همان‌طور که شاهد بودیم انتقال سوخت امری بسیار کند است یعنی چند ساعت انتقال سوخت از خارج به ساختمان اصلی طول می‌کشد.

 صالحی اضافه کرد: در بوشهر با مشکل گرمی هوا مواجه هستیم به همین دلیل کار اصلی انتقال در شب صورت می‌گیرد.

 رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: انتقال کامل سوخت حدود 20 تا 25 روز طول می کشد و با توجه به این‌که کار سوخت گذاری چند روزی است که آغاز شده از این به بعد، 10 تا 15 روز دیگر طول می‌کشد تا کار انتقال تمامی 163 میله سوخت به داخل ساختمان اصلی نیروگاه اتمی بوشهر انجام شود و بعد از آن میله‌های سوخت از محل انبار کنونی به قلب اصلی راکتور منتقل می شود.

انتقال سوخت و مرحله بدون بازگشت

 صالحی تاکید کرد: نیروگاه اتمی بوشهر با انتقال سوخت به داخل آن وارد مرحله بدون بازگشت شده است و من یک ماه پیش این مطلب را گفتم؛ قبل از اینکه سوخت را از خارج ساختمان اصلی به ساختمان اصلی منتقل کنیم اعلام کردیم که ما به مرحله بدون بازگشت رسیدیم یعنی همانطور که شاهد بودید همه امور نیروگاه اتمی بوشهر در پایان کار خود است و تنها کار باقی مانده انتقال همه میله‌های سوخت به قلب راکتور است.

 رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این معیارها؛ معیارهای بین‌المللی به شمار می‌رود لذا نیروگاه اتمی بوشهر از بهترین نیروگاه‌های موجود در جهان از نظر معیارهای سلامت و ایمنی است.

 حمله به نیروگاه بوشهر؛ فاجعه انتشار تشعشات تا صدها کیلومتر

 رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: طراحی نیروگاه بوشهر به گونه‌ای است که اگر یک فروند هواپیمای مسافربری به کره خارجی برخورد کند نیروگاه می‌تواند از خود محافظت کند اما فرض کنیم که بخواهند به آن حمله کنند و آن را با بمب‌های چندین تنی بمباران کنند طبیعتا فاجعه‌ای روی خواهد داد و انتشار تشعشعات از مرزها عبورخواهد کرد و صدها کیلومتر منتشر خواهد شد اما اطمینان داریم که این مساله هیچ‌گاه روی نخواهد داد.

کد خبر 115211
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز