سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: محور گفتمان وبلاگ‌ها، روحیه صراحت و معلوم بودن است.

روز جهانی بلاگ

31 آگوست در سال 2005، روز جهانی "بلاگ" نام گذاری شده است. علت آن شکل نوشتاری ریاضی این روز است که شباهت کاملی با نوشتار کلمه Blog دارد. دقت کنید؛ 3108 = Blog -جالبه نه؟

روز وبلاگ در کشور ما برابر با سه شنبه نهم شهریور است.

دکتر یونس شکر خواه در صفحه های پایانی کتاب "خبرنویسی مدرن" بطور خلاصه در این زمینه می نویسد: هر وبلاگ یک فضای اینترنتی است و نویسنده ی آن "بلاگر" و یا "وبلاگر" معروف است.

بلاگر یا وبلاگر این فضا را با آمیزه ای از خاطرات، خبرها و لینک هائی که دوست دارد پر می کند. وبلاگ ها خاطرات هستند و خبرهائی در باره خبرها...

به نظر من نویسنده گان وبلاگ ها، حکم راهنماها را در مناطق کوهستانی اینترنت دارند. درست است که آنها هر روز تجارب شخصی و یا خاطرات خود را برای دیگران بازگو می کنند اما همین که به لینک دهی رو می آورند، تبدیل به راهنما می شوند و به قول کوه نوردها تبدیل به شرپا می شوند.

وبلاگرها اعلام موضع هم می کنند. گاه و بی گاه نظرات خود را در مورد مهم ترین رویدادها بیان می کنند . پس از این جنبه هم می توان آنها را ابزارهای چک کردن واقعیت قلمداد کرد.

بلاگرها در واقع دیدگاه های آلترناتیو و متقابل هستند در برابر دیدگاه های رسانه های حاکم ... وبلاگ ها فضایی را که رسانه های حاکم می خواهند مخاطبان را در آن محصور سازند تغییر می دهند.

در واقع نوک تقابل وبلاگ ها و رسانه های چاپی در گستره یا فضای حاکم یا بافت حاکم است. این بافت حاکم عملا یک گفتمان نوشتاری است... نقطه ی ستیز وبلاگ ها و رسانه های چاپی در همین گفتمان نوشتاری قرار دارد ... محور گفتمان وبلاگ ها، روحیه صراحت و معلوم بودن است

http://www.blogday.org/

کد خبر 115197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز