پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جلسه پرسش و پاسخ نمایش «وکیل تسخیری» که این روزها در تالار نو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است با حضور تماشاگران در محل اجرای نمایش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه «گلرخ میلانی»- کارگردان نمایش در پاسخ به سؤال یکی از تماشاگران مبنی بر این که چرا در این نمایش از عنصر طنز بیش از اندازه استفاده کرده‌اید؟ گفت: به اعتقاد من در کشور ما نمایش‌هایی که در آن از عنصر طنز استفاده می‌شود از میزان استقبال بیشتری به لحاظ تماشاگر برخوردارند از این رو تصمیم گرفتم به دلیل این که تماشاگر بتواند با نمایش ارتباط نزدیکتری داشته باشد از عنصر طنز استفاده کنم.

میلانی افزود: اگر من به عنوان کارگردان تصمیم دارم در نمایشنامه‌ اینچنینی از عنصر طنز استفاده کنم باید به این نکته نیز واقف باشم که رگه‌هایی از کمدی و طنز در متن وجود داشته باشد در غیر این صورت نمی‌توانم به خود این اجازه را بدهم که به هر ترتیبی که شده از طنز برای جلب مخاطب استفاده کنم.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا می‌توانیم محتوای نمایشنامه وکیل تسخیری را فدای علاقه تماشاگر دوستدار طنز بکنیم، گفت: این برداشت من و بازیگران بود که از عنصر طنز در نمایشنامه استفاده کنیم؛ طنزی که عمیق‌ترین تراژدی موجود در نمایشنامه را برای تماشاگر بازگو کند.نمایش «وکیل تسخیری نمایشی است که شاید به نوعی مرارتها و مشکلات زمان ما و حتی جامعه‌ای را که در آن به سر می‌بریم بازگو می‌کند.

شخصیت‌های نمایش دو انسانی هستند که هر یک به نوعی دچار افسردگی هستند. افسردگی یکی از بحران‌های جامعه امروز ماست. در نمایشنامه وکیل تسخیری هم این بحران به نوعی مطرح می‌شود. بحرانی که دو انسان را وارد اتفاقاتی می‌کند که گریبان‌گیر اغلب انسان‌ها در جوامع مختلف است.

میلانی با اشاره به این که در طول تمرین قسمت‌هایی از متن نمایش به دلیل طولانی بودن حذف شده است گفت: به دلیل این که یک نمایشنامه طولانی از توان تحمل تماشاگر ایرانی خارج است بنابراین سعی کردیم با در نظر گرفتن کلید‌های نمایش قسمتی از نمایشنامه را حذف و آن را خلاصه کنیم به طوری‌که تحت هیچ شرایطی به روند اصلی نمایشنامه لطمه‌ای وارد نشود.

رضا حاجی حسینی کارشناس و مجری این جلسه هم درباره نمایش وکیل تسخیری گفت: اگر تعدادی از تماشاگران بر این باورند که طنز موجود در نمایش تا حدی به این کار لطمه وارد کرده است باید بگویم به گمان من این طور نیست زیرا ظرفیت موجود در متن به فضای طنز نزدیک‌تر است.

وی با اشاره به بازی خوب بازیگران نمایش گفت: اجرا در چنین تالارهایی که امکانات مطلوبی برای اجرای یک نمایش ندارد واقعاً کار مشکلی است  از این جهت باید به عوامل نمایش بر روی صحنه بدون چنین نمایشی تبریک و خسته نباشید گفت، زیرا بازی روان و خوب بازیگران نمایش باعث شد که ما با فضای نمایشنامه و مشکلاتی که در پیرامون جامعه ماست بیشتر آشنا شویم.

حاجی حسینی افزود: طنز موجود در نمایشنامه در عین این که فضای شاد و خنده‌آوری را برای تماشاگر ایجاد می‌کند در درون خود طنز تلخی را به همراه می‌آورد که تماشاگر را به خندیدن صرف دعوت نمی‌کند بلکه او را به تفکری عمیق وامی‌دارد. تفکری که در آن موقعیت و واقعیت‌های تلخ جامعه نهفته است.

 «وکیل تسخیری»‌  هر روز ساعت  20 در تالار نو روی صحنه است.

کد خبر 11517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز