گروه شهری: در طرح ساماندهی خیابان امام خمینی،‌ساختمان‌های پست، وزارت امور خارجه و دروازه باغ ملی با کمک شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

ساختمان قدیمی

در سیصد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، عرب قائم مقام شهردار منطقه 12 به ارائه گزارشی درباره ساماندهی میدان و خیابان امام خمینی پرداخت. وی در گزارش خود خبر داد: کار ساخت پارک در کنار کتابخانه ملی و عملیات پیاده‌روسازی خیابان سی تیر به اتمام رسیده است.

براساس این گزارش طرح میدان امام خمینی با تجدید نظر از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و کمیسیون ماده5 شورای‌عالی معماری و شهرسازی در سال 87 به تصویب رسیده است و چنانچه این طرح از سوی مدیریت شهری و شورای شهر به تایید نهایی برسد قابل اجرا خواهد بود. عرب گفت: طرح ساماندهی میدان امام خمینی الهام گرفته از بناها و ساختمان‌های قدیمی که درگذر زمان دستخوش تغییر و تخریب شده‌اند، خواهد بود.

از دیگر نکاتی که در این طرح به آن توجه شده است کاهش حجم حرکت خودروها از شرق به غرب است. به گفته قائم مقام شهردار منطقه 12 در این طرح پیشنهاد تبدیل خیابان‌های ناصرخسرو و باب‌همایون به پیاده‌راه شده است. با توجه به اینکه قرار است دروازه‌های ورودی طرح ساماندهی میدان امام خمینی به مسابقه گذاشته شود،

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران گفت: بهتر این بود که کل طرح ساماندهی را به مسابقه می‌گذاشتید، چون عظمت این پروژه به اندازه‌ای است که بهتربود معماران بزرگ دنیا نیز در این مسابقه شرکت می‌کردند. احمد مسجدجامعی با اشاره به اینکه میدان امام خمینی و مسیر خیابان امام خمینی تا میدان حر، دارای بناهای تاریخی و فرهنگی فراوان است، گفت: هر طرحی که در این مسیر قرار است ایجاد شود باید به سمتی حرکت کند که به گسترش فضای اجتماعی منجر شود.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، در پایان جلسه دیروز مقرر شد تا جلسه‌ای متشکل از اعضای شورای شهر تهران و استادان دانشگاهی که در مرمت آثار باستانی صاحب‌نظر هستند برگزار شود و طرح مورد نظر بازبینی شود. همچنین درادامه جلسه دیروز شورای شهر، شهردار منطقه‌یک با حضور در جلسه درخصوص پرسش‌های مطرح شده از سوی برخی اعضای شورا مبنی بر چگونگی ساماندهی محله جماران گزارشی ارائه کرد.

وی با اشاره به فرسوده بودن بافت پهنه جماران گفت: پهنه جماران تنها بافتی در منطقه یک است که از سوی شورای‌عالی معماری و شهرسازی از سال 80 مصوبه دارد. وی تاکید کرد: باید براساس این مصوبه ساخت و ساز، نماسازی و عدم‌بلند‌مرتبه‌سازی‌ و تعریض معابر و خیابان‌های آن انجام گیرد که متأسفانه تا سال 87 در این زمینه کار مناسبی صورت نگرفته و در حال حاضر نیز خبری از اجرای قانون در این بافت نیست.

وی به کمبود فضاهای خدماتی، پارکینگ عمومی، نبودن اراضی مناسب برای اصلاح و تعریض معابر و عدم‌دسترسی به بیمارستان قلب جماران به‌عنوان مشکلات عمده بافت جماران اشاره کرد.یکی از مشکلاتی که برای اجرایی نشدن طرح ساماندهی محله جماران در گزارش دیروز شهردار منطقه یک به آن اشاره شده، پراکندگی تخصیص اعتبارات در سال‌های مختلف به دستگاه‌هایی مانند شهرسازی، زیباسازی و... بود.

براساس این گزارش از شورای شهر خواسته شد تا متولی ساماندهی محله جماران یک سازمان انتخاب شود تا اعتبارات تنها از طریق همان متولی اختصاص داده شده و از اعمال سلیقه‌ها و دوباره کاری‌ها جلوگیری شود. احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در این باره گفت: در حال حاضر محله جماران از حد معمول خدمات شهری هم برخوردار نیست، بنابراین تا اجرای طرح اصلی، طوری برنامه‌ریزی صورت گیرد تا ظرفیت فضاهای موجود به‌نحوی افزایش یابد و تا 22بهمن ماه یکسری کارهای خدماتی و اجرایی در محله صورت گیرد.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز خاطرنشان کرد: در سومین سال تصویب طرح‌های ساماندهی محله جماران از سوی شورای شهر هستیم ولی خروجی قابل توجهی را مشاهده نمی‌کنیم و کماکان وضعیت همانند گذشته است و مسیر خودش را طی می‌کند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان تاکید کرد: ضوابط ومقررات ساخت و ساز باید در این محله نیز دقیق رعایت شود و اجرای آن برای تمامی افراد یکسان باشد. چمران تاکید کرد، چنانچه اشخاص بخواهند از روش‌های غیرمعمول و بدون پروانه، ساخت‌و‌سازهایی انجام دهند باید به مدیریت شهری و شورای شهر گزارش شود.

وی همچنین یادآورشد: یکی از موضوعاتی که باید در این پهنه به آن توجه شود حفظ فضای سبز و درختان این محله است. رئیس شورای شهر تهران همچنین خواستار به اتمام رسیدن طرح تفصیلی این پهنه شد و افزود: طراحی‌های موضعی و موضوعی و طرح تفصیلی محله جماران باید در یک زمان مشخص به اتمام برسد تا از مشکلات محله کاسته شود.

کد خبر 115027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز