همشهری آنلاین: وزیر جهاد کشاورزی گفت: به رغم خشکسالی های پیاپی ایران در بخش تولید گندم به خود کفایی رسیده است

گندم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از واحد مرکزی خبر، صادق خلیلیان در دامغان افزود:پس از 2 سال خشکسالی پیاپی و سرمازدگی امسال کشور با تولید چهارده و نیم میلیون تن گندم به خود کفایی رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 10 میلیون و500 هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان خریداری شده است ابراز امیدواری کرد: میزان خرید گندم به 11 میلیون تن برسد و یک میلیون تن از از این محصول به کشورهای دیگر صادر شود.

خلیلیان افزود: با توجه به تحریم ها و نیز افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی ، خودکفایی در تولید گندم از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود:یک میلیون و 450 تن جو هم از کشاورزان خریداری شده است و برای کمک به کشاورزان هم در حال خرید دانه های روغنی و برگ سبز چای هستیم.

صادق خلیلیان در نشست باغداران و کشاورزان دامغانی هم سیاست وزارت جهاد کشاورزی را حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دامی بیان کرد و ضمن موافقت با تاسیس صندوق پسته در دامغان قول داد برای حل مشکلات کشاورزان این شهرستان اعتبار ویژه ای از دولت بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در جمع کشاورزان منطقه دامنکوه در حسینیه روستای زرین آباد هم از کشاورزان و باغداران خواست با تلاش و تولید بیشتر و رسیدن به خودکفایی در همه بخش های کشاورزی در برابر تحریم های اقتصادی مقاومت کنند و پاسخ دشمنان را بدهند.کمبود نقدینگی بیمه کشاورزی ،خسارات ناشی از سرما زدگی ، ندادن یارانه خوراک دام،کمبود ادوات کشاورزی و کود شیمیایی از جمله مشکلات بخش کشاورزی دامغان است.

بهبود 3 میلیارد دلار تراز بازرگانی بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی همچنین اعلام کرد: تراز بازرگانی بخش کشاورزی در دولت دهم قریب سه میلیارد دلار بهبود یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، صادق خلیلیان در نشست کارگروه تولیدی اقتصادی استان سمنان افزود: با تلاش های صورت گرفته در 11 ماهه اخیر حجم واردات کاهش و بر صادرات محصولات کشاورزی افزوده شده است.

وی با اشاره به هدف گیری رشد اقتصادی هشت درصد در برنامه پنجم توسعه گفت: این رشد باید از طریق بخشهای اقتصادی از جمله کشاورزی محقق شود.

خلیلیان بر ضرورت آسیب شناسی از برنامه های توسعه در کشور تاکید کرد و اظهارداشت: درطول دو دهه قبل 70 درصد منابع سرمایه گذاری در اختیار بخش کشاورزی و 30 درصد در اختیار بخش تولید بوده است.

وی با بیان اینکه الگوبرداری از برنامه های اقتصادی غربی عملا ما را به اهداف توسعه نرسانده است، گفت: باید تغییرات جدی دراین بخش صورت گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: اگر 10 درصد از بخش خدمات کاسته و به بخش های تولیدی با اولویت بخش کشاورزی تزریق شود، تحول گسترده ای در کشور ایجاد می شود.

خلیلیان افزود: اگر 5/4 تا پنج درصد به منابع سرمایه گذاری بخش کشاورزی افزوده و این منابع در بخش کشاورزی را به رقم 9 درصد برسانیم سه درصد رشد تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد و یک میلیون شغل علاوه بر مشاغل موجود افزوده می شود.

وی با اشاره به تاکید امام راحل که فرمودند کشاورزی باید محور توسعه در کشور باشد، گفت: متاسفانه تخصیص منابع به خوبی صورت نمی گیرد و باید در برنامه پنجم توسط مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به این بخش صورت گیرد.

خلیلیان با اشاره به احداث سدهای بسیار زیاد در کشور گفت: این سدها باید سه میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی را آبیاری کند در حالیکه برای دو میلیون و 500 هزار هکتار شبکه َآبیاری و زه کشی احداث نشده است.

وی افزود: به رغم سرمایه گذاری صورت گرفته در این زمینه پیشرفتی در کشور مشاهده نمی شود. وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از بخش تولید گفت: باید به مسایلی نظیر مدیریت واردات، توجه بیشتر سیستم بانکی از تولید و ... توجه شود و تولید در کشور نیازمند توجه بیشتر دولت است.

کد خبر 114919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز