چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مراسم اختتامیه دومین جشنواره فیلم شهر سه‌شنبه شب(29 آذر) با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، علی عسگری رئیس و معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونان و مدیران شهرداری و گروهی از هنرمندان در سالن اصلی سینما فلسطین برگزار شد.

شهردار تهران در این مراسم گفت: هنرمندان، چه آن زمان که من توفیق خدمت در پلیس را داشتم و چه حالا در شهرداری، جزو نزدیکترین یاران من بودند. امروز در دنیا کلانشهرها مورد توجه هستند و همیشه رقابت بین کلانشهرهاست. شهر تهران باید قابلیت و ظرفیت‌های خود را به عنوان مرکز سیاسی کشور داشته باشد. بنابراین باید تهران را شهر خوبی برای زندگی کنیم. ما باید جمع شویم تا بتوانیم فرهنگ شهرنشینی اصیل را در ابعاد مختلف نمایان سازیم.

قالیباف افزود: بدون شک هنر بخصوص سینما و تئاتر برای تحقق اهداف در این کلانشهر باید مورد توجه قرار بگیرند. در یک سال گذشته هم گام‌های خوبی در این عرصه برداشته شد. امیدوارم در آینده با برداشتن گام‌های جهشی در خدمت هنرمندان باشیم و شهر تهران را به نقطه‌ای برسانیم که در شأن مردم باشد.

ایرج تقی‌پور، دبیر جشنواره، با ارائه گزارشی، گفت: جشنواره کار خود را از اوایل تابستان با فراخوان شروع  کرد و آثار زیادی به جشنواره ارائه شد. در بخش نمایش ویژه، ما بیروت را انتخاب کردیم و فیلم‌های مستند از رخشان بنی‌اعتماد و خسرو سینایی به نمایش گذاشته شد. در مجموع 133 فیلم در 54 سانس در جشنواره به نمایش درآمد و در بخش مسابقه بین‌الملل 25 کشور دنیا حضور داشتند.

خسرو سینایی هم از شهردارو مسئولان شهرداری تشکر کرد و گفت: سینما در ارتقا سطح فرهنگ شهرنشینی نقشی بسیار مهم دارد. من تاکنون در هیات‌های داوری بسیاری حضور داشتم، اما در این جشنواره هیات داوران توافق نظر بسیاری داشتند و ما با همکاری یکدیگر به این نتایج رسیدیم.

در ادامه مراسم  جوایز به‌ این شرح به برگزیدگان اهدا شد‌:

  • جایزه بهترین فیلم جشنواره به فیلم خون‌بازی ساخته رخشان بنی‌اعتماد اهدا شد.
  • جایزه بهترین کارگردانی فیلم به رامین بحرانی برای فیلم چرخ‌دستی از آمریکا اهدا شد.
  • جایزه بهترین تحقیق فیلم مستند به محقق فیلم مستند ژرمانیا ساخته آرتم دمنوک از آلمان اهدا شد.
  • جایزه بهترین فیلم کوتاه به فیلم دوگانگی ساخته بوریس پاوال از هلند اهدا شد.
  • جایزه بهترین فیلم مستند به فیلم گذر شهر بر آب ساخته فرهاد و‌رهرام تقدیم شد.
  • هیات داوران جایزه ویژه خود را به فیلم چرخش ساخته اولیور حسین از آلمان اهدا کرد.
  • جایزه بهترین فیلمنامه فیلم بلند به فلیم الزا و فرد ساخته مارکوس کارناواله از اسپانیا تعلق یافت.
  • در بخش سینماهای برتر، سینما کارون به عنوان سینمای برتر تهران شناخته شده و مبلغ 100 میلیون ریال به فریبرز اسفندیاری مدیر این سینما تعلق گرفت.
  • سینما جمهوری به مدیریت امیر سماواتی و سینما حافظ به مدیریت فرشید معتمدی‌آذر رتبه دوم و سوم سینماهای برتر تهران را کسب کردند.
  • در بخش بیروت - مقاومت از شهردار منطقه ابیری بیروت، محمدسعید الختصی تقدیر شد. همچنین در این بخش از جان خلیل شمعون (کارگردان لبنانی)، مجدی مشموشی (بازیگر لبنانی) مرتضی شعبانی و حمید والی‌نژاد تقدیر به عمل آمد.
  • تمامی جوایز جشنواره مبلغ 49 هزار دلار بود که 14 هزار دلار به بهترین فیلم و 12 هزار دلار به بهترین کارگردان تعلق گرفت.
کد خبر 11486

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز