چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات ویتنام سه‌شنبه 13 دسامبر (28 آذر) اعلام کردند به دنبال مرگ چند هزار مرغ و سایر طیور در دو ایالت در بخش جنوبی این کشور، ویروس آنفلوانزای پرندگان در آنها شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ناگوین با تانه، رئیس اداره محلی بهداشت حیوانات، گفت: "آزمایش شش نمونه از دو ایالت باک لیو و کا مائو ، در بخش جنوبی دلتای رودخانه مکونگ، از لحاظ آنفلوآنزای مرگبار مرغی مثبت بوده است."

تانه گفت کارشناسان تا به حال H5 بودن ویروس را شناشایی کرده‌اند، اما شناسایی نوع بخشN ویروس هنوز تکمیل نشده است. با این حال به گفته تانه هنگامی که نمونه‌ها از لحاظ H5  مثبت باشند، می‌توان همه‌گیری آنفلوآنزای مرغی را اعلام  و پرندگان آلوده را معدوم کرد.

ویروس H5N1  از سال 2003 تا به حال باعث مرگ 42 نفر در ویتنام شده است و یک بیماری بومی به حساب می‌آید.

نقشه ویتنام

بر اساس آمار رسمی حدود 7000 مرغ و سایر طیور در این دو ایالت مرده یا معدوم شده‌اند. حدود 126 میلیون قطعه مرغ و سایر طیور در ویتنام قبلا واکسینه شده بودند و مقامات ویتنام گفتند شیوع جدید در مناطقی رخ داده که مرغ‌ها به طور غیرقانونی پرورش یافته و واکسن زده نشده بودند.

 این شیوع جدید اولین مورد همه‌گیری آنفلوآنزای مرغی در این کشور از یک سال قبل به این سو است.

مقامات ویتنام در ماه‌های اخیر  مکررا از کشاورزان و مقامات محلی خواسته بودند با شروع زمستان که فصل مناسب شیوع این ویروس است، بر مراقبت‌های خود بیفزایند.

ویتنام یکی از کشورهای موفق در آسیای جنوب شرقی در مبارزه با آنفلوآنزای مرغی بوده و از نوامبر 2005 (آبان 1384) موردی از ابتلای انسانی به این بیماری را گزارش نکرده است.

موفقیت ویتنام در مبارزه با آنفلونزای مرغی به اقدامات گسترده از جمله پیکار برای واکسیناسیون طیور در هماهنگی با سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) نسبت داده می‌شود.

کد خبر 11470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز