علی ابراهیمی: این روزها بازار خودرو که با فرارسیدن ماه مبارک رمضان شرایط رکود را تجربه می‌کند متأثر از برخی اقدامات پیش‌بینی نشده و میزان عرضه، با نوسان قیمت برخی خودروهای وارداتی و تثبیت قیمت خودروهای تولید داخل همراه بوده است.

خودرو

 نوسان قیمت خودرو در بازارهای داخلی در حالی صورت گرفته که بالاخره با گذشت چندین ماه رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی نیز با تغییراتی همراه بوده و پس از ماه‌ها صدر‌نشینی یک خودرو ساخت داخل با فناوری نه‌چندان روز، اکنون یک خودرو دیگر مونتاژ داخل موفق شد در صدر کیفی‌ترین خودرو در بازار داخلی قرار گیرد. همچنین موانع ایجاد شده در مسیر واردات برخی خودروها موجب شده است تا این روزها برخی انواع خودروهای وارداتی با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای مواجه شوند.

تازه‌ترین بررسی قیمت خودروها در بازار بیانگر تثبیت قیمت انواع خودروهای داخلی و توقف روند صعودی قیمت تندر 90 است. در بیش از 2هفته گذشته قیمت تندر90 در بازار داخلی بیش از 2میلیون تومان افزایش یافته بود اما در هفته‌ای که گذشت روند صعودی قیمت این خودرو متوقف شده و قیمت تندر 90 در بازار داخلی بین 100 تا 400 هزار تومان کاهش یافت. براین اساس اکنون قیمت تندر 90 مدل E2 پارس خودرو حدود 16 میلیون تومان و قیمت همین خودرو تولید شرکت ایران خودرو حدود 15میلیون و 700 هزار تومان است.

ثبات در بازار خودروهای داخلی

این در حالی است که قیمت سایر مدل‌های خودرو در بازار داخلی طی هفته گذشته تقریبا ثابت ماند. به گزارش ایسنا، هر دستگاه پژو 405 بنزین‌سوز دارای ترمز ضد‌قفل 13 میلیون و 800 هزار تومان در بازار خرید و فروش شد و نوع بدون ترمز ضد‌قفل این خودرو نیز 13میلیون و 300 هزار تومان فروخته شد.

همچنین هر دستگاه پژو 405 دوگانه‌سوز دارای ترمز ضد‌قفل حدود 14میلیون و 900 هزار تومان در بازار معامله شد. طی این هفته‌ هر دستگاه پژو پارس سال با قیمت 18 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش شد، در حالی که هر دستگاه خودروی پارس دوگانه‌سوز دارای ترمز ضد‌قفل 18 میلیون و 900 هزار تومان در بازار به فروش رسید و نوع بدون ترمز ضد‌قفل این خودرو نیز حدود 18 میلیون و 300 هزار تومان در بازار قیمت داشت.

همچنین هر دستگاه پژو 206 تیپ2، دارای ترمز ضد‌قفل حدود 14میلیون و 100 هزار تومان در بازار به فروش رسید و مدل بدون ترمز ضد‌قفل این خودرو حدود 13 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد. هر دستگاه پراید بنزین‌سوز متالیک، قیمتی معادل 7 میلیون و 750 هزار تومان در بازار داشت. هر دستگاه پراید دوگانه‌سوز نیز این هفته با قیمتی معادل 8 میلیون و 570 هزار تومان در بازار خرید و فروش شد.

افزایش قیمت وارداتی‌ها

شاید بتوان تنها دستاورد توقف واردات خودرو با اقدام وزارت صنایع در اعلام نشدن فهرست خودروهای مجاز وارداتی را افزایش قیمت برخی انواع خودروهای وارداتی در محدوده قیمتی تا 50 میلیون تومان در بازار قلمداد کرد به‌نحوی که قیمت برخی انواع خودرو در گروه کیا مانند اسپورتیج، سورنتو، سراتو و اوپیروس در بازار افزایش قیمت 3 تا 5 میلیون تومانی را تجربه کرده است.

بسیاری از نمایندگی‌های فروش موانع ایجاد شده در مسیر واردات خودرو را عامل اصلی این افزایش قیمت قلمداد کرده و عنوان می‌کنند عرضه محدود خودروهای وارداتی از محل ثبت‌سفارش سال گذشته قادر به پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان اینگونه خودروها نبوده و این امر علت اصلی افزایش قیمت خودروهای دست دوم وارداتی در بازار است. همچنین خودروهای وارداتی گروه هیوندایی نیز این روزها افزایش قیمت را تجربه کرده‌است گرچه این افزایش قیمت از رشد نسبتا کمتری نسبت به برخی دیگر از خودروهای وارداتی برخوردار بوده است.

تغییر صدرنشین کیفی

از سوی دیگر آخرین رده‌بندی کیفی خودروهای سواری و وانت در بازار حاکی از تغییر در صدر کیفی‌ترین خودروهای عرضه‌شده در بازار داخلی است؛ جایی که دو محصول بنز عنوان باکیفیت‌ترین خودروهای سواری داخلی در تیر ماه امسال را بدست آوردند. براین اساس در تیر ماه امسال بنز E200 و بنز E280 در صدر خودروهای باکیفیت داخلی در بخش سواری قرار گرفته و به صدرنشینی نیسان ماکسیما خاتمه داده و این خودرو رتبه سوم کیفیت را در بازار خودروهای داخلی به دست آورد.

به گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در قعر جدول نیز همچون ماه‌های گذشته سایپا 141، پراید پارس‌خودرو، سایپا 132 و پراید صبا قرار گرفتند. بنابراین گزارش در تیر ماه امسال بنز E200، بنز E280، نیسان ماکسیما، گرند ویتارا و هیوندای آوانته در رده کیفی +A قرار گرفتند. مگان، پژو 206 اس.دی، پژو 206، تندر90 پارس خودرو، تندر 90ایران خودرو، سیتروئن زانیتا، هیوندای ورنا و ریو نیز در رده A ارزیابی کیفی شدند. ضمن اینکه سمند، پژو405 و پژو پارس خراسان در رده +B، پژو 405 خراسان، پژو پارس، ام.وی.ام 110، پژو روآ سال و لیفان در رده B ارزیابی کیفی شدند.

کد خبر 114544

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز