همشهری آنلاین: روزنامه نیویورک تایمز نوشت، نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران در بوشهر که کار احداث آن 36 سال قبل در زمان شاه (معدوم) اغاز شد سرانجام شنبه طی مراسمی افتتاح شد

بوشهر

به گزارش واحد مرکزی خبر نیویورک تایمز درشماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم ویلیام یانگ و اندرو ئی کرامرنوشت این مراسم که در ان مقاماتی از ایران و روسیه حضور داشتند برای اغاز انتقال میله‌های سوخت اورانیوم کم غنی شده به یک مرکز ذخیره در داخل نیروگاه برگزار شد.

جنجالی بر سر خود این نیروگاه وجود ندارد ، زیرا روس ها قصد دارند سوخت ان را تامین کنند و سوخت مصرف شده را که می‌توان از ان برای تولید بمب استفاده کرد از ایران خارج سازند. اما افتتاح این نیروگاه مطمئنا موجب ناخرسندی دیپلمات های آمریکایی شد که روسیه را تشویق کرده بودند در چارچوب اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر بر ضد ایران به سبب خودداری این کشور از متوقف کردن غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای دیگر خود ، این کار با به تاخیر بیندازد.

سرگئی کریینکو، رئیس شرکت دولتی نیروی هسته ای روسیه، روس اتم، در گفتگو با رسانه‌ها در اتاق امفی تئاتر نیروگاه بوشهر در پیروی از انچه روس ها طی سال های گذشته گفته اند تاکید کرد این نیروگاه مطابق با معیارها و شرایط اژانس بین المللی انرژی اتمی احداث شده است.

وی گفت، حتی یک متخصص در جهان این پرسش را مطرح نکرده است که از نیروگاه هسته ای بوشهر بتوان برای اهداف غیرصلح امیز استفاده است. کریینکو که در تصاویر تلویزیون روسیه لبخندزنان دست همتایان ایرانی خود را می فشرد روز شنبه را یک روز ویژه هم برای متخصصان روسیه و هم برای متخصصان ایرانی توصیف کرد.

روسیه همچنین از انچه ظاهرا یک اقدام پادمانی جدید است خبر داد و اعلام کرد تکنسین‌های روسی بر اساس موافقت نامه‌ای که روز شنبه قبل از افتتاح نیروگاه بوشهر امضا شد بطور مشترک همراه با ایرانی ها این نیروگاه را به مدت دو تا سه سال اداره خواهند کرد

و به گفته کریینکو کنترل کامل نیروگاه را به تدریج به ایرانی‌ها واگذار خواهند کرد.

وی همچنین اعلام کرد روسیه ایزوتوپ های هسته‌ای یُد و مولیبدن molybdenum که در پزشکی کاربرد دارد به ایران خواهد داد. مشخص نیست این کار چه تاثیری بر تلاش هایی خواهد داشت که برای منصرف کردن ایران از غنی سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد صورت می گیرد.

روسیه قبلا افتتاح نیروگاه بوشهر را به تاخیر انداخته بود و به نظر می رسید که مقامات این کشور اغلب از ان به عنوان یک اهرم فشار در مذاکرات با مقامات ایران استفاده می کنند.

یکی از علل اینکه چرا روسیه این بار افتتاح نیروگاه بوشهر را به تاخیر نینداخت احتمالا انگیزه های تجاری است. نیروگاه ایران چندان سودی برای روسیه ندارد ، اما بسیاری از نیروگاه‌ها در جاهای دیگر برای روسیه سوداورند و روس اتم می خواهد نشان دهد که تحت فشارهای آمریکا قراردادهای خود را فسخ نخواهد کرد.

تکنسین‌های روسیه طی چند هفته میله های سوخت را که حاوی چند تن اورانیوم است به نیروگاه منتقل خواهند کرد. تلویزیون ایران گزارش داد که این کار تا پنجم سپتامبر پایان خواهد گرفت.

کد خبر 114524
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز