یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

کیکاووس زیاری: عباس مرادیان برای اولین فیلم بلند سینمایی خود، «دلقک ماهی» به سراغ یک مضمون کمدی اجتماعی رفته است.

«دلقک ماهی» در حومه تهران

فیلم‌نامه فیلم را مهدی غلام‌حیدری نوشته و مرادیان به همراه او آن را بازنویسی کرده است. قصه فیلم درباره دو جوان ساکن جنوب شهر به نام کریم و اتابک است که دوستانی صمیمی هستند. آنها هر یک دنیای خاص خود را دارند و برای آینده‌شان نقشه‌هایی کشیده‌اند، اما به‌دنبال یک ماجرای تازه و پیش‌بینی نشده، به‌اجبار وارد دنیایی می‌شوند که آشنایی چندانی با آن ندارند و باید خودشان را از دل مشکلاتی که برایشان پیش آمده، بیرون بکشند.

نقش این دو دوست صمیمی را حامد کمیلی و شهرام قائدی بازی می‌کنند. بهنوش بختیاری، امیر نوری، رابعه اسکویی، مهران رجبی، کاظم افرندنیا، احمد پورمخبر و کیانوش گرامی دیگر بازیگران فیلم هستند. مرتضی غفوری مدیریت فیلم‌برداری «دلقک ماهی» را به عهده داشته و تدوین آن توسط محمد حیدری انجام شده است. بهنام ابطحی هم موسیقی متن فیلم را ساخته. همه صحنه‌های فیلم در تهران و حوالی آن فیلم‌برداری شده است.

مرادیان درباره مضمون کمدی فیلم به دوچرخه می‌گوید: «ساخت فیلم‌هایی که به بحث درباره موضوع‌های اجتماعی می‌پردازند، دغدغه اصلی‌ام است، ولی همیشه تلاش کرده‌ام این مضمون را با حال و هوای طنز به تصویر بکشم. برایم فرقی نمی‌کند موضوع فیلم چه باشد، به‌هر حال دوست دارم آن را به‌زبان کمدی بیان کنم. به اعتقاد من،
هر فیلمی در کنار جنبه سرگرمی باید حرف‌هایی هم برای گفتن داشته باشد. زمانی که این حرف‌ها در قالب طنز و کمدی بیان می‌شوند، هم تأثیرگذاری بیشتری دارند و هم راحت‌تر با تماشاچی ارتباط برقرار می‌کنند.»

این فیلم‌ساز درباره تغییرات فیلم‌نامه می‌گوید: «وقتی فیلم‌نامه اولیه را خواندم، متوجه شدم یک طنز سیاسی است و در قصه آن، اتفاق اصلی بین دو گروه سیاسی رخ می‌دهد.با همکاری غلام‌حیدری، بازنویسی فیلم‌نامه را شروع و آن طنز سیاسی را به طنز اجتماعی تبدیل کردیم، طوری که اتفاق اصلی برای دو آدم معمولی رخ می‌دهد. به دنبال این تغییرات، حال و هوای کلی فیلم‌نامه هم عوض شد و فکر می‌کنم هویت تازه‌ای پیدا کرد.»

مرادیان این نکته را نیز اضافه می‌کند که در «دلقک ماهی» نوجوانان نقشی ندارند، ولی اگر نوجوانان درگیر قصه و ماجراهای آن شوند، حتماً از تماشایش لذت خواهند برد و آن را تا انتها دنبال خواهند کرد.

اما اگر «دلقک ماهی» فیلم خاص نوجوانان نیست، مرادیان با فیلم تازه‌اش، «راز موفقیت» این موضوع را جبران کرده است. دومین ساخته سینمایی این فیلم‌ساز که این روزها در حال فیلم‌برداری است، اختصاص به نوجوانان دارد و مرادیان تلاش دارد آن را برای نمایش در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان همدان آماده کند.

مرادیان قبل از این فیلم‌های تلویزیونی «فقط 2 ساعت»، «دختر صحرا»، «ذبیح» و «ترجمه زخم» را ساخته است. مجموعه تلویزیونی «تب» و «ستارگان زمینی» از دیگر ساخته‌های این فیلم‌سازند.

کد خبر 114512
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز