یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: ایران سرزمین برگزاری جشنواره‌های رنگارنگ است؛ جشنواره‌هایی که یک شبه طراحی، اجرا و البته با همین سرعت هم فراموش می‌شوند.

جنگ فیلم

اما خبرهای خوب حکایت از برگزاری دومین جشنواره سراسری موسیقی مقاومت در هفته دفاع مقدس در کرمانشاه دارد؛ خبری که پیش از این در نخستین نشست خبری معاونت هنری اعلام و این نوید داده شد که دومین دوره این جشنواره در هفته دفاع مقدس امسال برگزار می‌شود.

سال گذشته اعلام کردند که نخستین جشنواره موسیقی مقاومت از سوی دفتر موسیقی ارشاد برگزار می‌شود و 22 فروردین سال 1388 در نشست هیأت‌مدیره خانه موسیقی با مدیران هنری وزارت ارشاد که در خانه موسیقی برگزار شد، دکتر محمدعلی خبری، مدیرکل وقت دفتر موسیقی این خبر را اعلام کرد.

یک ماه بعد یعنی 21اردیبهشت ماه اعلام شد که نتایج بخش اجرای زنده جشنواره موسیقی مقاومت 15 تیرماه اعلام می‌شود. در این فراخوان از هنرمندان خواسته شد تا 20خرداد آثار خود را به دبیرخانه این دفتر ارسال کنند تا هیات انتخاب کند از بین آثار رسیده بهترین آثار را انتخاب و از آنها برای حضور و اجرای زنده در جشنواره دعوت به عمل آورد. هنوز تا برگزاری این جشنواره 4ماه زمان باقی بود. این جشنواره در 24 تا26مرداد ماه با عنوان «نوای کاروان» در کرمانشاه برگزار شد.

در افتتاحیه و اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی مقاومت، اعلام شد که کرمانشاه پایگاه رسمی این جشنواره خواهد بود. اما نکته مهم در این بین، بیانیه هیأت داوران به‌نظر رسید. دراین بیانیه با اشاره به هدف برگزاری این جشنواره به بخش ارکستر نظامی اشاره شد و خواستار نگاه جدی مسئولان به این بخش شد تا در سال‌های آینده شاهد حضور باشکوه‌تری از هنرمندان در این بخش باشیم و نکته دیگری که مطرح شد عدم‌شناخت موضوعی بعضی از گروه‌ها از جشنواره بود؛

عدم‌شناختی که باعث شد به‌دلیل مناسب نبودن شعر مورد داوری قرار نگیرند.این انتقادات زمانی صورت‌گرفت که زمان برگزاری جشنواره مشخص بود و براساس زمان جشنواره فراخوان نیز اعلام شده بود تا گروه‌ها بتوانند با آمادگی کامل در جشنواره شرکت کنند. اما حال باید نگران برگزاری دومین جشنواره موسیقی مقاومت بود که با وجود اعلام سیاست‌ها و بخش‌های مختلف جشنواره و حتی اسامی تقدیرهای جشنواره مشخص شده‌است، نه فراخوانی برایش منتشر شده و نه دبیر این دوره از جشنواره مشخص شده‌است و خیلی طبیعی است که در این روند شتاب و سرعت هنوز اسامی داوران این دوره از جشنواره مشخص نشده باشد؛ دقیقا برخلاف سال گذشته که در 27 تیرماه اسامی داوران مشخص شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران، جشنواره در 4گروه موسیقی سنتی، محلی و مقامی در کنار 2گروه به خوانندگی هنرمندان فعال در سال‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود. با اینکه دوره قبلی این جشنواره تقسیم‌بندی‌ها بیشتر و تخصصی‌تر بود و علاوه بر بخش‌های ذکر شده امسال بخش‌های موسیقی (ایرانی، سنتی) و (ارکسترال) و (ارکسترهای موسیقی نظامی) در این تقسیم بندی جشنواره دیده نمی‌شود. اما باید برگزاری این جشنواره را به فال نیک گرفت.

اما دیگر بخش‌های دومین دوره جشنواره مربوط به اختتامیه است که قرار است یک ارکستر سمفونیک 3قطعه به مناسبت سی‌امین سال آغاز 8‌سال دفاع مقدس را بنوازد. همچنین در این دوره جشنواره از 2خواننده دوران دفاع مقدس تجلیل می‌شود.

رشید وطن‌دوست و مهرداد کاظمی 2 خواننده دوران دفاع مقدس که آثار متعددی را در دوران 8 ‌ساله دفاع مقدس و با حضور در جبهه‌ها اجرا کرده‌اند، در دومین جشنواره سراسری موسیقی مقاومت، در شهر کرمانشاه یک شب کنسرت اجرا می‌کنند.

رشید وطن‌دوست و مهرداد کاظمی، همچنین به خاطر خدمات ارزشمندشان در دوران دفاع مقدس مورد تقدیر مسئولان جشنواره موسیقی مقاومت قرار خواهند گرفت.دومین جشنواره سراسری موسیقی مقاومت همزمان با سی‌امین سالگرد آغاز 8سال دفاع مقدس، 30شهریور تا 2مهر در کرمانشاه برگزار می‌شود.

کد خبر 114505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز