چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارکستر کلاسیک تبریز به رهبری بهروز وحیدی آذر در روزهای اول و دوم دیماه در تالار سینما انقلاب اجرای برنامه خواهد داشت.

به گزارش همشهری آنلاین در این کنسرت که برای گرامیداشت یاد و خاطره استاد محمود شاطریان از سوی حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار می شود، آثاری از آنتونیو ویوالدی (کنسرتو برای ارکستر زهی)، توماس آلبینونی (سمفونی در سل ماژور برای ارکستر زهی) و آرکانجلو کرلی (سوئیت برای ارکستر زهی، ساراباند، ژیگ، بادی نری)، یوهان سباستیان باخ (ایر در ر ماژور از سوئیت شماره 3 برای ارکستر زهی) و زوگومون کومیتاس(اچمیازین تنظیم برای کوارتت زهی) اجرا خواهد شد.

 گزارش همشهری آنلاین حاکی‌است  پس از وقفه‌ای که در فعالیت‌های اجرائی این ارکستربه وجود آمد، با مساعدت  حوزه هنری آذربایجان شرقی این اوایل امسال ارکستر تمرینات خود را در محل مجموعه فرهنگی هنری سینما قدس آغاز کرد.

  نخستین اجرای این ارکستر در چارچوب برنامه های ره آورد حوزه هنری تبریز بیست و نهم اردیبهشت امسال اجرا شد و سپس در بیست و چهارم خردادماه در تالار اندیشه تهران اجرا ی دیگری از این ارکستر در معرض قضاوت شهروندان تهرانی درتالار اندیشه تهران نهاده شد.

کنسرت حاضر سومین برنامه این ارکستر در سال جاری است که در سالنی اجرا می‌شود که از نظر صدا شناسی و هنر معماری برای کنسرت و اجرا به طور زنده یعنی بدون استفاده از میکروفون و بلندگو و دید روی صحنه بسیار مناسب است.

این ارکستر قرار است سوم دی ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز  به اجرای برنامه بپردازد  که نخستین کنسرت موسیقی کلاسیک در این دانشگاه ،بعداز انقلاب اسلامی خواهد بود.

گزارش همشهری ‌آنلاین حاکی‌است که شهر تبریز همه گاه  در عرصه هنر موسیقی  وبه خصوص موسیقی ارکسترال و کلاسیک پیشگام شهرهای ایران بوده و سال ها آموزش موسیقی و فعالیت هنری توسط پیشکسوتان این رشته در تبریز جریان داشته است، هرچند با فراز و نشیب بسیار همراه بوده اما از حرکتی پویا و رو به کمال برخوردار بوده است.

اکثر نوازندگان ارکستر از شاگردان استاد  آقای زاون یدیقاریانس بودند که با تشویق های ایشان در تمرینات ارکستر حاضر می شدند. رهبر ارکستر نیز در بین سالهای 1343 تا 1346 عضو ارکستر بزرگ تبریز بود که توسط آقای زاون و آقای خیرخواه هدایت می شد. هدف از تشکیل ارکستر کلاسیک ایجاد انگیزه و روح همکاری و هماهنگی در جوانان هنرمند و ارتقاء توانایی‌های آنان و جذب و آموزش نیروهای جوان طبق برنامه ریزی دقیق آموزشی براساس ضرورت‌ها و نهایتا تشکیل ارکستر سمفونیک تبریز است که به عنوان نمادی از تمدن و چهره فرهنگی شهر بتواند در جهت اعتلای جامعه گامهای بلندی بردارد.

ارکستر کلاسیک تبریز قبلا با همکاری نوازندگان سازهای زهی، بادی و ضربی اجراهای مختلفی روی آثاری از پرسل، ویوالدی، آلبینونی، کرلی، تلمان، هندل، مارچلو، گلوگ، باخ، موتسارت، شوبرت، بتهون، کومیتاس، حاجی بیگ اف، امیراوف، توفیق قلی اف و فرهاد فخرالدینی داشته است. 

بهروز وحیدی آذر پیش  از این در گفتگویی با همشهری آنلاین از فعالیت‌های موثر اهل موسیقی تبریز سخن گفته بود.

کد خبر 11447

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز