علی شاکری: باوجود چندبار تعیین تاریخ برای اعلام نهایی رشته‌های اعزامی به گوانجو از سوی کمیته ملی المپیک ‌در فاصله دوماه و نیم مانده به این رقابت‌ها هنوز هیچ‌چیز به‌طور قطع و یقین در مورد تعداد نفرات شرکت‌کننده و رشته‌های ورزشی کشورمان به‌طور دقیق و شفاف مشخص نیست.

گوانجو

 این درحالی است که از 4 سال پیش به این طرف اکثر فدراسیون‌های ورزشی کشورمان با پر کردن فرم شرکت اولیه از طریق کمیته ملی المپیک ثبت نام و آمادگی خود را به اطلاع کمیته برگزاری بازی‌ها رسانده‌اند. آنچه موجب شد تا کمیته ملی المپیک ‌نتواند تصمیم نهایی‌‌اش را درخصوص تیم‌های اعزامی عملی کند و به قول معروف درمیان رسانه‌ها بد قول شود به ورود سازمان تربیت بدنی همانند دوره‌های قبل به این موضوع به بهانه پاسخگویی‌‌اش در ارتباط با ناکامی احتمالی وتشکیل ستاد مستقلی تحت عنوان ستاد بازی‌های آسیایی با تأثیرگذاری پررنگ‌تر از گذشته برمی‌گردد.

این ماجرا به همین جا ختم نشد و موضوع دیگری که نیز تا حدودی درعقب‌نشینی کمیته بی‌تأثیر نبود به ماجرای پرداخت بودجه بازی‌ها از کانال سازمان باز می‌گشت و اینکه دولت برای نخستین بارتصمیم گرفت تا بودجه بازی‌های آسیایی کمیته ملی المپیک را از طریق سازمان تربیت بدنی پرداخت کند؛ موضوعی که اگرچه باب میل علی آبادی، رئیس فعلی کمیته ملی المپیک نبود و او بعدها حتی تاخیر در پرداخت بودجه را یکی ازدلایل عملی نشدن وعده‌چهارم‌شدن ایران در بازی‌های آسیایی گوانجو‌ عنوان کرد. ولی به هر شکل این موضوعات در عقب نشینی کمیته از موضع قبلی و اراده‌‌اش درتعیین و معرفی قطعی تیم‌ها بی‌تأثیر نبوده است. و اینها مهم‌ترین دلایلی است که کمیته ملی المپیک را واداشت تا به نوعی برای هماهنگی بیشتر با سازمان پس از آن کشمکش و اختلافات اوایل سال وآتش بس به‌وجود آمده درماه‌های اخیر، معرفی قطعی بسیاری از رشته‌ها را به آخرین فرصت یعنی روزپانزدهم شهریورماه موکول کند تادیدگاه سازمان ‌ نیز دراعزام تیم‌ها کاملا لحاظ شود.

فرصتی مناسب و دوباره برای مرددها

برگزاری نخستین دوره المپیک نوجوانان درسنگاپور آن هم در گرماگرم اردوهای آماده‌سازی‌ تیم‌ها و درگیری و مشغله مسئولان کمیته ملی المپیک با این رویداد جدید، کمکی بزرگ برای رشته‌های غیررکوردی بود که در ارزیابی‌های مشترک سازمان و کمیته ملی المپیک هیچ بختی برای رسیدن به مدال نداشتند؛ رشته‌هایی که هنوز ورزشکارانشان پتانسیل ایستادن روی سکو را نداشته و ندارند ولی به هر شکل برای مطرح شدن و مطرح ماندن و انگیزه بخشی به قهرمانانشان نیاز به حضور دراین میدان بزرگ رادارند. برخی از این رشته‌ها از جمله هندبال، والیبال ساحلی، تنیس روی میز، اسکواش و... با استفاده از فرصت پیش آمده سعی کرده‌اند با حضور درتورنمنت‌های معتبر و نیمه معتبر بخت خود را برای حضور در این رویداد بزرگ افزایش دهند و یا اگر نشد با گسترده‌تر کردن رایزنی و لابی احتمالی‌شان با مسئولان سازمان و کمیته ملی المپیک دیدگاه قبلی آنان را نسبت به‌خود عوض کنند.

اگرچه بعید به‌نظر می‌رسد که با وجود گذشت ماه‌ها در نگاه مدال‌آوری مسئولان ورزش تغییر قابل توجهی حاصل شده باشد. با این اوصاف باید تا چند روز آینده هم منتظرماند و پس از نشست مشترک مسئولان سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک دید کدامیک از رشته‌هاقادرخواهند شد به جمع 22 رشته از45 رشته ورزشی فعال و از قبل انتخاب شده درگوانجو اضافه شوند. رشته‌های درتردید و انتظاری مثل والیبال ساحلی، بدمینتون، تنیس روی میز، تنیس، ژیمناستیک، شنا، سوارکاری، هندبال و چند رشته دیگر همه امید و چشمشان به روز 15 شهریور و تصمیماتی است که درجلسه مهم با حضور مسئولان دو ارگان اصلی ورزش درخیابان سئول گرفته خواهد شد.

17رشته انتخاب شده‌

رشته‌های انتخاب شده همان‌هایی هستند که جز هندبال در بازی‌های دوره قبل در دوحه به مدال دست پیدا کرده‌اند، البته دراین جمع نام رشته‌هایی مثل والیبال هم دیده می‌شود که به‌رغم ناکامی دردوحه روند بسیار عالی در2سال گذشته داشته و حتی توانسته با شایستگی به مدال نقره جام ملت‌های آسیا در سال 2009 درمانیل فیلیپین دست یابد واین دوره نیز همانند دوره پیش در زمره امیدهای کسب مدال قرار دارد. اصغر رحیمی، دبیر ستاد بازی‌های آسیایی کمیته ملی المپیک در گفت‌وگوبا همشهری تعداد رشته‌هایی که حضورشان قطعی و صددرصد شده است را 17رشته اعلام کرد. رحیمی درخصوص اعلام قطعی اسامی نفرات و رشته‌های اعزامی به بازی‌های گوانجو گفت: بسیاری از رشته‌ها با وجود حتمی شدن حضورشان هنوز ترکیب نهایی خود را اعلام نکرده‌اند و به‌تدریج این کار درحال انجام است اما رشته‌هایی که حضورشان از مدت‌ها پیش معلوم شده عبارتند از: فوتبال، والیبال، بسکتبال، بوکس، جودو، تکواندو، ووشو، کاراته، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، شمشیربازی، قایقرانی، وزنه برداری، دوومیدانی، دوچرخه سواری، شطرنج و تیراندازی.

وی درخصوص رشته‌هایی که حضورشان هنوز با ابهام روبه‌روست از رشته‌های شنا، هندبال، تنیس روی میز، تیروکمان، شیرجه، سه‌گانه، والیبال ساحلی وبیلیارد یاد کرد و در مورد ادعای مسئولان شنا مبنی برحضور قطعی واترپلو با توجه به اتفاقات رخ داده در این رشته پس از ناکامی درمسابقات جهانی رومانی گفت: «البته ما هنوز هیچکدام از رشته‌هایی که ادعای مدال آوری دربازی‌های آسیایی را به زعم خود دارند حذف نکرده‌ایم ولی درمورد واترپلو بعید می‌دانم که با نتایج به‌دست آمده دررومانی این تیم بتواند نظر مسئولان کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی را به‌خود جلب کند.

وی پیرامون این سؤال که چه هنگامی مشخص خواهد شد کدام‌یک از رشته‌های در تردید و منتظر تکلیفشان روشن می‌شود گفت: تا روز دهم شهریور ماه و پس از کامل‌شدن گزارش آخرین وضعیت هرکدام از این رشته‌ها و ارسال آنها به کمیته اجرایی با نظر مسئولان کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت‌بدنی مشخص می‌شود که کدام‌یک از رشته‌های یادشده به جمع لیست مسافران گوانجو اضافه خواهند شد. وی زمان معرفی نهایی این رشته‌ها به کمیته برگزاری بازی‌ها را 15 شهریورماه اعلام کرد.

آخرین موقعیت رشته‌های منتظر

والیبال ساحلی: با وجود ناکامی 2 تیم اعزامی به بازی‌های تور ساحلی آسیا در چین، مسئولان این رشته همچنان با امیدواری به حضور تیم های اصلی در مسابقات قهرمانی آسیا و گرفتن مجوز بازی‌های آسیایی گوانجو می‌اندیشند. این رشته با 2 تیم و قرعه‌ مناسب برای کسب مدال بدون بخت نیست. والیبال ساحلی ایران با وجود حضور آزمایشی در بازی‌های آسیایی 1994 هیروشیما هرگز در مسابقات رسمی حاضر نشده تا بتوان ارزیابی دقیقی از موقعیت رشته‌‌ای داشت که دسترسی‌اش به کسب مدال بیشتر از خیلی از رشته‌های دیگر است.

تیر و کمان: ورزشکاران این رشته با راهیابی به المپیک پکن نشان دادند که هر سال نسبت به سال قبل پیشرفت بیشتری داشته‌اند و به‌طور قطع و یقین تیرو کمان یکی از تیم‌هایی خواهد بود که هم سازمان تربیت‌بدنی و هم کمیته ملی المپیک روی آن اتفاق نظر خواهند داشت. اینکه تعداد نفرات تیروکمان چند نفر خواهد بود همه چیز بستگی به قول مدال‌آوری مسئولان این رشته دارد.

شنا، شیرجه و واترپلو: در میان این 3رشته شیرجه و واترپلو سابقه کسب مدال در بازی‌های آسیایی را دارند، اما شنا سال‌هاست که در حسرت کسب مدال می‌سوزد. با توجه به اینکه بهترین شیرجه‌روهای آسیا و جهان را خود چینی‌ها به همراه کره و ژاپن تشکیل می‌دهند، احتمال موفقیت زیادی برای شیرجه‌روهای ایرانی پیش‌بینی نمی‌شود. در واترپلو نیز شرایط گرفتن مجوز سخت خواهد بود ولی مسئولان فدراسیون شنا با خوش‌بینی از حضور نمایندگانشان به‌صورت محدود در لیست نفرات اعزامی به گوانجو خبر می‌دهند.

هندبال: این رشته طبق برنامه‌ریزی قبلی با توجه به مدال‌آوری‌اش در دوره قبل می‌بایست در لیست رشته‌های قطعی می‌بود، اما ناکامی‌اش در مسابقات قهرمانی آسیا در لبنان و سقوط‌‌اش تا مکان هفتم موجب شد تا شرایطی دشوار برای حضور دوباره پیدا کند. با موفقیت به‌دست‌آمده در تورنمنت بین‌المللی مجارستان و پیروزی در چند بازی تدارکاتی در بوداپست، مسئولان جدید هندبال با امیدواری به حضور و قرارگرفتن در لیست مسافران گوانجو می‌اندیشند.

کد خبر 114454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز