مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

شهرام جباری‌زادگان: در کشور کم جشن ما، شهروندان از هر فرصتی برای ابراز شادی و اظهار شادمانی استفاده می‌کنند،

 حتی اگر این فرصت محدود به  بارش دانه‌های برف باشد که چندی پیش در نخستین برف زمستانی تهران، شاهد آن بودیم. شب یلدا که تاریخچه دور و درازی به درازای خود یلدا دارد، از معدود ایامی است که شهروندان در آن شب طولانی غم‌های روزانه خود را به فراموشی می‌سپارند یا  حد اقل سعی می‌کنند به فراموشی بسپارند.

اما در این میان ترافیک که امروز به مسئله لاینفک و مشکل لاینحل زندگی شهری تهرانیان تبدیل شده، بیش از اینکه از یلدا تأثیر پذیرد، بر یلدا اثر می‌گذارد.

به رسم مرسوم بسیاری از ایرانیان که در آخرین فرصت ممکن کاری را که امکان انجام آن را در فرصت‌های مناسب‌تر دارند انجام می دهد ، در آخرین ساعات به یاد شب یلدا می‌افتیم.در شب یلدا بسیاری از شهروندان در آخرین ساعات یادشان می‌افتد که تنقلات ویژه این شب را خریداری نمایند.

به این ترتیب بخشی از ترافیک یلدا را می‌توان در رفت‌ و آمدهای خانواده‌ها برای جمع‌شدن دور هم در خانه میزبان که معمولاً پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هستند و تقریباً اجتناب‌ناپذیر است  دانست. اما بخش دیگری از ترافیک این شب زیبا به حضور بسیاری از شهروندان در سطح شهر برمی‌گردد که معدودی دنبال مرغوب‌ترین اجناس موجود می‌گردند و انبوهی نیز ارزان‌ترین کالاهایی که وجود دارد، جست‌وجو می‌کنند.

انگار ما عادت کرده‌ایم هر کاری را در آخرین زمان ممکن انجام دهیم. دانش‌آموزان ما در حالی که چند ماه و چندین هفته برای مطالعه کتاب‌های درسی خود فرصت دارند، شب امتحان با اضطراب و دلهره تا صبح بیدار می‌مانند تا درس بخوانند.

همین دانش‌آموزان وقتی می‌خواهند در آزمون سراسری شرکت کنند، برای پست‌کردن مدارک ، در آخرین فرصت ممکن به مراکز پستی مراجعه می‌کنند .

همین جوانان وقتی تشکیل خانواده می‌دهند، روش کودکی و جوانی خود را در آداب و عادات بزرگسالی نیز ادامه می‌دهند. عرف معروف ایرانیان باعث شده انبوه خودروهای تهران که سرنشینان آن از بارش اولین برف دچار ذوق‌زدگی شده بودند، مجبور به شب‌نشینی در ترافیک بزرگ تهران شوند. همین عهد معهود است که از همین الان که ساعاتی تا غروب  آذرماه و آغاز شب یلدا باقی مانده، می‌توانیم بلوای مجاور میوه‌فروشی‌ها به ویژه آنها که در زمینه فروش انار و هندوانه تخصص دارند و غوغای مقابل فروشگاه‌های خشکبار که آجیل شب چله را عرضه می‌کنند، تا ساعتی دیگر پیش‌بینی کنیم.

اگر تا زمان خواندن این مطلب خوراکی‌های مخصوص شب یلدا را تهیه  نکرده‌اید، عجله کنید تا مجبور نباشید به جای حضور در خانه و کنار خانواده، چله‌نشینی در ترافیک شب‌چله داخل خودروهای خود را تجربه کنید!

کد خبر 11444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز