مترجم آرش نهاوندی: طرح لپ‌تاپ و شیوه استفاده از آن موجب می‌شود تا دانش‌آموزان و کارمندان و سایر کاربران حرفه‌ای این دستگاه در موقعیت نامناسبی از آن استفاده کنند

laptop-concept

به گزارش هلث دی نیوز، به گفته محققان، نحوه استفاده از لپ‌تاپ و موقعیت قرار گرفتن افراد باعث فشار بر عضلات، تضعیف گردن، شانه‌ها و مصدومیت دست می‌شود.محققان دانشگاه کارولینای شمالی می‌گویند: جدا نبودن کیبورد از مانیتور سبب افزایش احتمال بروز عوارض جسمانی می‌شود.

دکتر کوین کارنیرو یکی از پزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: در موقعیت نامناسب قرار گرفتن بدن و انگشتان دست می‌تواند باعث آسیب در اعصاب مچ دست شود. موقعیت نامناسب گردن و شانه‌ها به هنگام استفاده از لپ‌تاپ نیز بر عضلات فشار می‌آورد و باعث گرفتگی شان می‌شود.

کاربرد رایانه با وجود مزایای فراوان تبعات منفی هم دارد. کافی است به هشدارهای گاه‌به‌گاه پزشکان درباره پیشگیری از بیماری‌های ناشی از نشستن‌های طولانی و خیره شدن به صفحه مانیتور توجه کنید.

محققان می‌گویند هنگام کار با لپ‌تاپ اگر بیش‌ازحد به جلو خم شوید، بر شانه و عضلات گردن به‌علت تحمل وزن سر فشار زیادی وارد می‌شود. به همین علت هنگام کار با لپ‌تاپ پشت خود را تا حد امکان صاف نگه دارید و از خم شدن روی صفحه کلید بپرهیزید. برای یادآوری این نکته یک تکه کاغذ روی صفحه نمایش بچسبانید و هربار که آن را می‌بینید وضعیت نشستن خود را تنظیم کنید.

هر نوبت، بیش از ۴۵ دقیقه با لپ‌تاپ کار نکنید. پس از ۴۵ دقیقه چند قدم راه بروید و با نرمش‌های ساده، گردن، بازو، مچ و دست و پا را حرکت دهید.

فاصله چشمان شما با صفحه نمایش باید بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد. سعی کنید چشمان شما با قسمت بالای صفحه نمایش طوری تنظیم شود که ستون فقرات‌تان صاف باشد.

اگر صفحه نمایش در یک خط مستقیم قرار بگیرد برای چشمان شما راحتی بیشتری به همراه خواهد داشت و برای جلوگیری از خستگی چشم هر ۳۰ دقیقه به مکانی دور نگاه کنید.موقع استفاده از لپ‌تاپ حتی‌المقدور سعی کنید آن‌را روی پای خود نگذارید و مانند یک رایانه خانگی آن را روی میز بگذارید و با نشستن روی صندلی کار خود را با این نوع رایانه قابل حمل انجام دهید.ارتفاع صندلی باید ۴۱ تا ۵۱ سانتی‌متر و در حد امکان قابل تنظیم باشد. رویه صندلی باید از جنسی باشد که به‌اصطلاح بتواند تنفس کند، هوا را از خود عبور دهد و موجب تعریق نشود.[چطور لپ‌تاپ خود را تمیز کنیم؟]

عرض پشتی صندلی باید حداقل ۳۲ تا ۳۶ سانتی‌متر و ارتفاع آن حداقل ۹۵ تا ۱۱۰ سانتی‌متر باشد. پشتی صندلی باید قوس مقعر داشته باشد تا گودی کمر به‌راحتی در آن جای بگیرد.صندلی‌های مورد استفاده در کار با لپ‌تاپ و رایانه بهتر است دسته‌دار و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد.

از دیگر شرایط مهم کاری هوای تازه در زمان کار با لپ‌تاپ است. استفاده از تهویه مطبوع اثر چشمگیری در جلوگیری از خستگی کار با رایانه دارد. دمای مناسب ۱۹ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد برای کار مناسب است.[چطور لپ‌تاپ‌ها کار می‌کنند؟]

برای جلوگیری از بی‌حسی پا می‌توانید از زیرپایی استفاده کنید. کفپوش چوبی یا پلاستیکی در محیط کار نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن دارد.همچنین هنگام کار با رایانه توجه داشته باشید که مچ دست شما نباید در حالت خم قرار گیرد و در زمان استفاده از صفحه کلید، ماوس و سایر وسایل ورودی، مچ باید در امتداد ساعد باشد تا دچار عوارض مزمن مچ دست نشوید. به‌طورکلی هنگام کار با رایانه، بازوها و آرنج‌ها زمانی آرامش دارند که نزدیک بدن باشند.

کد خبر 114379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز