دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

سیاست های مصرف انرژی و سازو کار های غیر اقتصادی حاکم برآن به دلیل دیرینگی از جمود و سخت سری عمیقی برخوردار است و تا کنون کسی در ایران یارای تغییر آن را نداشته است.

با همه این مشکلات هزینه گزافی که این سیاست ها بر اقتصاد ایران تحمیل می کند همه ساله بر حجم تصاعدی خود می افزاید و این خسارت گران موجب ایجاد سازمان ها و نهاد هایی برای پیشگیری و جلوگیری از رشد غول آسای زیان مالی ناشی از رشد مصرف انرژی در ایران شده است.

فقدان سازوکار اقتصادی موجب شکل گیری رفتار های مشخص و نیاز های کاذب در اقتصاد و تاثیر آن بربازار مصرف کشور شده است. دولت در ایران با ایجاد نهاد هایی با عناوین بهینه سازی مصرف در صدد مهندسی معکوس این روند برآمده تا رفتار های مصرفی را در جامعه تغییر دهد.

این سیاست دشوار و با هزینه بسیار در حال انجام است ولی با وجود اراده ملی برای حل این معضل به دلیل منافع بخشی و کوتاه مدت گروه های خاص در این مسیر موانع بسیاری وجود دارد.

علاوه بر این هرگونه تصمیم گیری در این زمینه تاثیر عمیقی بر اقتصاد جامعه و اقشار گوناگون دارد که پیامد های آن به دلیل چند مجهولی بودن معادلات اجتماعی غیر قابل پیش بینی و دشوار است.

با تحولات سال های اخیر در بازار انرژی و جایگاه مهمی که این ماده تجدید ناپذیر در اقتصاد جهان یافته است به همراه تاثیرات زیست محیطی مصرف انرژی دیگر کشور ها نمی توانند جزیره گونه هر سیاستی را در بخش انرژی دنبال کنند بنا براین تغییر سیاست ها در این بخش چه به دلایل اقتصادی و چه به دلایل زیست محیطی اجتناب ناپذیر است.

کشور ما نیز بدون شک با دارا بودن منابع بیکران انرژی برای تامین رفاه عمومی نسل امروز و فردا راهی جز اتخاذ سیاست های اقتصادی و منطقی در بخش انرژی ندارد.

امروز همه بر این امر وحدت نظر دارند و با توجه به شکل گیری چنین چشم اندازی مسئولان باید با اعمال سیاست های مناسب به روند بی حاصل اتلاف انرژی در ایران خاتمه دهند.

رشد ده درصدی مصرف بنزین در ایران هرسال بر رقم واردات آن می افزاید و در سال جاری کل واردات بنزین تا 7  میلیارد دلار تخمین زده می شود.

علاوه بر بنزین، رشد مصرف گازوییل در سال های اخیر کشور را از صادرکننده این محصول به وارد کننده آن در سال های آتی تبدیل می کند.

این روند در کنار رشد 12  درصدی مصرف برق که موجب عقب ماندن برنامه های توسعه تولید از مصرف شده، نیاز به بازنگری سیاست ها را گوشزد می کند.

باید تاکید کرد که رشد مصرف انرژی در اغلب کشور ها نشانه رفاه و رشد اقتصادی بیشتر است ولی متاسفانه سیاست های جاری در این بخش به نقش موثر انرژی در تولید ناخالص داخلی در ایران منجر نمی شود و راهی جز تغییر آن نیست.

کد خبر 1143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز