چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

مترجم آرش نهاوندی: ‌نتایج یک تحقیق نشانگر آن است که زنان پیری که یک یا 2بار شکلات تلخ در هفته می‌خورند کمتر در معرض نارسایی قلبی قرار می‌گیرند.

شکلات

به گزارش بی‌بی سی، محققان آمریکایی می‌گویند: مصرف شکلات تلخ یک یا 2بار در هفته می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را تا یک سوم کاهش دهد. البته متخصصان تغذیه و رژیم غذایی می‌گویند مصرف بیش از حد شکلات می‌تواند خطرناک باشد و تنها توصیه به مصرف شکلات یک یا 2بار در هفته کرده‌اند.

در این تحقیق که توسط محققان وابسته به مجله انجمن قلب بوستون انجام گرفته است، وضعیت جسمانی 3 هزار و 200 زن سوئدی 48 تا 83 ساله به‌مدت 9سال از سوی محققان بررسی شد.

بر مبنای این تحقیق مشخص شد که مصرف 19 تا سی گرم شکلات تلخ یا سیاه در هفته می‌تواند به کاهش 32 درصدی احتمال بروز نارسایی قلبی بینجامد. با این حال خطر نارسایی قلبی در افرادی که هر روز شکلات می‌خورند کاهش نمی‌یابد.

محققان می‌گویند: مصرف بالای شکلات مضر است زیرا شکلات حاوی مقادیر زیادی قند است که می‌تواند منجر به افزایش وزن در افراد شود.

در عین حال شکلات حاوی میزان بالایی از ترکیبات موسوم به فلاونوید است که می‌تواند باعث کاهش فشار خون و حفاظت قلب در برابر عوارض احتمالی شود.

فلاونوید در میوه‌ها، سبزی‌ها و چای نیز وجود دارد. فلاونوید ازجمله ترکیبات حاوی آنتی‌اکسیدان است. مواد دارای آنتی‌اکسیدان، موادی هستند که مانع از آسیب به قلب وعروق می‌شوند و خطر ابتلا‌ به سرطان را هم کاهش می‌دهند. مقدار فلاونوید به نوع دانه‌های کاکائو و فرایند شکلات‌سازی بستگی دارد و در انواع شکلات یکسان نیست. برای مثال در شکلات شیری به‌دلیل اضافه کردن شیر به کاکائوی جامد، این آنتی‌اکسیدان خاصیت خود را از دست می‌دهد. در شکلات سفید نیز فلاونوید وجود ندارد. زیرا در این شکلات از شهد شکلات استفاده نمی‌شود.

در واقع، طبق برخی تحقیقات، شکلات تلخ شکلات سالم‌تری است. در این شکلات به‌دلیل اینکه کاکائوی بیشتری به‌کار رفته است در نتیجه مقدار بیشتری فلاونوید وجود دارد که مقدار این آنتی‌اکسیدان در انواع دیگر بسیار کمتر است. در ضمن در بعضی از روش‌های شکلات‌سازی مانند روش هلندی مقدار فلاونوید به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.از سوی دیگر شکلات تلخ در کاهش خطر ابتلای افراد به بیماری سرطان نیز مؤثر است.

محققان با بررسی آزمایشگاهی یک نوع ماده شیمیایی موجود در کاکائو دریافتند، این ماده در پیشگیری و حتی درمان سرطان مؤثر است. به گفته آنان، این ماده که جی‌ای سی جی سی نام دارد، بیشترین تأثیر را بر 2نوع سرطان روده دارد، به‌گونه‌ای که رشد توده‌های این دو نوع سرطان را تا 50درصد کاهش می‌دهد و بیشتر سلول‌های سرطانی موجود در این توده‌ها را از بین می‌برد.

کد خبر 114183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز