همشهری آنلاین: دعوای جدیدی بین آمریکا و رییس جمهور چپگرای ونزوئلا بالا گرفته است

US Needs To Deal With Chavez

خبرگزاری آلمان گزارش داد، هوگو چاوز قاطعانه لری پالمر، سفیر پیشنهادی آمریکا برای کاراکاس را نپذیرفت.

چاوز تلفنی به شبکه تلویزیونی دولتی "ونزولانا دو تلویزیون" گفت "امکان ندارد" ونزوئلا بپذیرد پالمر در این سمت فعالیت کند. وی گفت: "معتقدم بهترین کار این است که دنبال شخص دیگری بگردند".

این دیپلمات آمریکایی پیش تر اظهاراتی را علیه نیروهای مسلح ونزوئلا بیان کرده بود.

یک هفته پیش هم چاوز در برنامه تلویزیونی و رادیویی خود با عنوان الو پرزیدنته با لفاظی خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفته بود: اوباما فکر می کنی که من این آقای محترم را به عنوان سفیر قبول خواهم کرد؟

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این تاکید کرده بود که بر انتخاب پالمر تاکید دارد و او شخصی است که می تواند از عهده مشکلات در روابط آمریکا و ونزوئلا برآید. پس از اعتراض وزارت امور خارجه ونزوئلا دولت آمریکا اعلام کرد با پالمر مشورت خواهد کرد.

پالمر رهبری کاراکاس را به این خاطر به خشم آورده است که در مقابل کنگره آمریکا اخلاق در ارتش ونزوئلا را اندک توصیف کرد و گفت نگران نفوذ کوبا بر نیروهای مسلح این کشور است. این امر خشم ونزوئلا را برانگیخت و این اظهارات را مداخله در امور داخلی اش توصیف کرد.

پالمر همچنین در پاسخ به یکی از سناتورهای آمریکایی گفته بود رابطه مشخصی میان دولت ونزوئلا و شورشیان چپگرای کلمبیایی وجود دارد. این اظهارات هم در بدترین زمان ممکن بیان شد به طوری که کلمبیا ونزوئلا را متهم کرده بود 1500 شورشی فارک را در خاک خود آموزش می دهد.

چاوز درباره این سفیر پیشنهادی گفت: او خودش کار را ناممکن ساخته است. او همه قواعد دیپلماتیک را نقض کرده است.

ونزوئلا قوی ترین منتقد آمریکا در آمریکای لاتین محسوب می شود. در حالی که روابط سیاسی دو کشور عادی نیست، اما روابط اقتصادی دو طرف نزدیک است، زیرا آمریکا بزرگ ترین خریدار نفت ونزوئلاست و ونزوئلا پنجمین تامین کننده بزرگ نفت این کشور پس از کانادا، عربستان، مکزیک و نیجریه است.

کد خبر 114145
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز