همشهری آنلاین: وزیر دفاع در نشست خبری خود، به مناسبت روز صنعت دفاعی، بخشی از دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در صنعت دفاعی کشور را اعلام کرد.

AHMAD VAHIDI

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سردار احمد وحیدی صبح روز سه‌شنبه در نشست خبری خود، گفت: این روز نشان می‌دهد که تحریم‌ها نه تنها اثری علیه توانمندی‌های جمهوری اسلامی نگذاشته، بلکه ما را با تجربه‌تر، آبدیده‌تر و خودکفاتر کرده است.

وی با بیان این‌که « مسیر ورشکستگی استکبار جهانی در تحریم ملت ایران راه به جایی نمی‌برد» یادآور شد: ما در اوج تحریم‌ها ماهواره را در فضا نشاندیم، زیردریایی‌های کلاس غدیر، بالگردهای توفان، جنگنده‌های صاعقه، انواع مهمات، ناوشکن جماران و انواع موشک‌ها نظیر سجیل و قدر را تولید کردیم؛ بنابراین تحریم‌ها بر روی اراده‌ یک ملت پویا تاثیری ندارد و حتی در مورد ملت ایران برعکس عمل کرده است.

وی در ادامه از افتتاح، بهره‌برداری و رونمایی چند پروژه و دستاورد جدید دفاعی در آستانه روز صنعت دفاعی در کشور خبر داد و گفت: در این روزها آزمایش موشک جدید قیام و نسل سوم موشک فاتح 110، افتتاح خط تولید مهمات 130 میلیمتری HERA و افتتاح خط تولید شناور تندرو سراج و نسل جدید شناور موشک‌انداز ذوالفقار را شاهد خواهیم بود.

وزیر دفاع رونمایی از نخستین هواپیمای بدون سرنشین جت برد بلند کشور با نام "کرار" را از جمله پروژه‌های وزارت دفاع به مناسبت روز صنعت دفاعی و هفته‌ دولت اعلام کرد و افزود: آزمایشگاه تست‌های فضایی شامل سازه و سیستم‌های جدایش از جمله پروژه‌هایی است که در آستانه‌ روز صنعت دفاعی افتتاح خواهد شد. همچنین در همین ایام از 28 پروژه الکترونیکی و مخابراتی رونمایی خواهد شد و تعدادی از آن‌ها نیز افتتاح می‌شوند و یا به بهره‌برداری می‌رسند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت قرارداد تحویل سامانه‌ پدافندی S300 از سوی روسیه به ایران، اظهار کرد: ما در این رابطه قراردادی را با طرف روسی داریم. طرف روسی پیش از صدور قطعنامه جدید اعلام می‌کرد که مشکلی در تحویل این سامانه به ایران ندارد ولی پس از قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر شد برخی از اطراف روسیه حرف‌هایی زدند ولی مقامات روسیه هنوز موضع رسمی خود را اعلام نکرده‌اند و گفته‌اند که منتظر اعلام نظر رییس‌جمهورمان هستیم.

وی با بیان این‌که « موضوع قرارداد S300 از سوی ما در حال پیگیری است» افزود: ما معتقدیم که آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که موقعیت روسیه را در بین دوستان و متحدانش تضعیف و دافعه‌ای در این زمینه ایجاد کنند. ولی ما فکر می‌کنیم که روسیه نباید در دام و تله آمریکایی‌ها گرفتار شود و در مورد قرارداد S300 نیز ما از مجاری قانونی پیگیر موضوع هستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ تحرکات اخیر اسرائیل به ویژه حمله‌ رژیم صهیونیستی به لبنان، این تحرکات را نشانگر چند مساله دانست و افزود: این تحرکات خوی تجاوزگری رژیم صهیونیستی را باز هم نشان داد و مشخص شد که آن‌ها از ایجاد آرامش در لبنان به شدت ناراحت هستند و حتی تلاش کردند با ترور رفیق حریری اختلاف را در لبنان ایجاد کنند و اقدام اخیر آن‌ها نیز در راستای ایجاد تنش جدید در لبنان است ولی در عین حال عکس‌العمل مناسب ارتش لبنان هم نشان داد که موج مقاومت اسلامی و روحیه‌ خودباوری به همه جا تسری پیدا کرده است و ما برای مقاومت همه‌جانبه‌ ارتش لبنان از همین جا به آن‌ها تبریک می‌گوییم. بحران‌آفرینی در منطقه و حتی دنیا جزو ذات رژیم صهیونیستی است و آن‌ها همواره تلاش می‌کنند که نگاه‌های بیدار ملت‌های مختلف دنیا را از واقعیت‌ها منحرف کنند.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسشی درباره‌ ارزیابی از جنگنده‌های رادارگریز F 35 آمریکا اظهار کرد: صحنه‌ جنگ‌های امروز یک صحنه‌ همه‌جانبه است که یک حوزه آن حوزه‌ جنگ فناوری‌هاست. آمریکایی‌ها با بودجه‌ سرسام‌آور خود سعی می‌کنند محصولات جدید نظامی تولید کنند تا از این طریق بر سیطره‌ نظامی خود بر کشورهای مختلف دنیا بیافزایند و در نتیجه سیطره‌ خود در حوزه‌های دیگر را نیز به آن‌ها تحمیل کنند. جنگنده F 35 آمریکا نیز از جمله‌ این محصولات است که در مورد ویژگی‌های مختلف آن حرف‌های گوناگونی مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی برای برخورد با هر محصولی که وارد اردوگاه دشمن می‌شود، تمهیدات خاص خود را دارد و در موقع لزوم اعمال خواهد کرد؛ بنابراین ما نگرانی و بیمی از ورود جنگ‌افزارهای جدید به خود راه نمی‌دهیم.

وی همچنین درباره‌ دستاوردهای ایران در حوزه جنگ الکترونیک، اظهار کرد: یکی از پیشرفت‌های ایران به ویژه در سال‌های اخیر پیشرفت در حوزه‌ جنگ الکترونیک است و ما دستاورهای خوبی در این زمینه داشته‌ایم، به طوری که امروز از قابلیت‌های خوبی در حوزه‌ جنگ الکترونیک برخوردار هستیم.

یکی از خبرنگاران ارائه‌ توضیحات بیشتری درباره‌ ایستگاه تست فضایی را از وزیر دفاع درخواست کرد.

وحیدی در این رابطه، گفت: در ایستگاه تست فضایی اتفاقاتی که در مورد ماهواره‌بر می‌افتد به ویژه در حوزه‌های سازه و سیستم‌های جدایش انجام می‌شود که در روز افتتاح این ایستگاه توضیحات بیشتری را ارایه خواهیم داد. البته ما یک آزمایشگاه تست فضایی دیگر نیز داریم که در مورد خود ماهواره‌ها خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ وضعیت ایران در حوزه‌ پدافند غیرعامل و نیز اظهارات اخیر مطرح شده به نقل از رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به نیروگاه بوشهر اظهار کرد: در مورد پدافند غیرعامل کارهای خوبی در کشور انجام شده است و امروز بسیاری از بخش‌های زیربنایی ما دارای قابلیت‌های پدافند غیرعامل است. اظهارات اخیر، به نقل از رژیم صهیونیستی مطرح شده است و البته خودشان رسما چنین ادعاهایی را مطرح نکرده‌اند، ولی در هر صورت این حرف‌ها نشانگر این است که اصولا آن‌ها با پیشرفت ایران در زمینه‌های مختلف مخالف هستند وگرنه همه ابعاد این نیروگاه مشخص است و هیچ دلیلی برای توقف کار آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: چنین اظهاراتی نشان می‌دهد که ادعای آن‌ها مبنی بر این‌که با بمب هسته‌یی مخالف هستند دروغی بیش نیست؛ چراکه نیروگاه بوشهر اساسا ربطی به بمب هسته‌یی ندارد. بعید است آن‌ها بخواهند تحرکی در این زمینه انجام دهند، ولی به هر حال اگر در این راستا حمله‌ای انجام دهند، کم خردی برای آن‌ها خواهد بود؛ چراکه در آن صورت ما نهایتا یک نیروگاه از دست می‌دهیم ولی در مورد رژیم صهیونیستی، حیات اوست که به خطر می‌افتد.

وزیر دفاع در پاسخ پرسشی درباره‌ دیپلماسی دفاعی ایران نیز با بیان این‌که « ما به دنبال ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای هستیم و این موضع را توسعه و تعمیق خواهیم بخشید» گفت: قدرت نرم یکی از جلوه‌های اساسی قدرت در یک کشور محسوب می‌شود و اصولا بستر قدرت سخت است و دیپلماسی دفاعی نیز بخشی از قدرت نرم به حساب می‌آید. دیپلماسی دفاعی در چارچوب تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی جزو برنامه‌های جمهوری اسلامی و وزارت دفاع است و در همین راستا منافع مشترک خود را با کشورهای مختلف توسعه می‌دهیم و بسترهای لازم در منطقه را شناسایی می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکا به ویژه سخنان اخیر رییس ستاد مشترک ارتش این کشور، اظهار کرد: آمریکایی‌ها دچار یک بهم‌ریختگی اساسی در اظهارات خود هستند، حرف‌های آن‌ها در تناقض است. خود آن‌ها اعلام کرده‌اند که هرگونه عملیات علیه جمهوری اسلامی عواقب جبران‌ناپذیری برای‌شان دارد و این برداشت آن‌ها درست است؛ چراکه در صورت هرگونه تعرض، قادر نخواهند بود که عمق پاسخگویی ایران را پیش‌بینی کنند. آن‌ها امروز در باتلاق‌هایی گیر افتاده‌اند و بعید است که بخواهند در چنین شرایطی تجاوز جدیدی را انجام دهند؛ چراکه عاقلانه نیست که باتلاق جدیدی با عمق و قدرت کشندگی بیشتر برای خود ایجاد کنند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران درباره ویژگی‌های موشک‌های جدیدی که در این نشست خبری اعلام شد، در توضیحاتی کوتاه گفت: موشک قیام با سوخت مایع و موشک فاتح موشکی با سوخت جامد است. یکی از این موشک‌ها با برد کوتاه و دیگری با برد متوسط است. توضیحات بیشتر در مورد ویژگی‌های مختلف این موشک‌ها در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

خبرنگاری پرسید: آیا گزینه‌ فسخ قرارداد S300 مابین ایران و روسیه نیز مدنظر ایران است؟

وزیر دفاع پاسخ داد: ما منتظر اظهارنظر و موضع‌گیری دولت روسیه هستیم و طبیعتا اگر آن‌ها بخواهند قرارداد S300 را فسخ کنند، باید خسارت‌هایی که در این قرارداد پیش‌بینی شده است را به ایران پرداخت کنند.

وی همچنین در برابر پرسشی درباره احتمال ساخت سامانه مشابه S300 در داخل کشور، پاسخ داد: ما منتظر دریافت هیچ محصولی از خارج نخواهیم بود و هر آن‌چه را که احتیاج داریم یا تولید کرده‌ایم و یا در دست تولید داریم. خود S300 برای ما موضوعیتی ندارد، ولی ساخت سامانه‌های پدافندی با برد بلند را در دستور کار داریم و ان‌شاءالله به نتیجه خواهیم رساند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تهدیدات و اظهارات اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی اساس قدرت خود را بر افسانه‌های شکست‌ناپذیری خود پایه گذاشته بود و بیش از 60 سال است که تلاش دارد بر کشورهای همسایه و منطقه مسلط باشد و حتی بر کشورهای خارج از منطقه نیز تاثیر بگذارد، ولی این افسانه‌ها شکسته شد و در جنگ 33 روزه‌ لبنان و 22 روزه غزه فرو ریخت و در نتیجه رژیم صهیونیستی دچار یک ضعف بزرگ داخلی شد و باید این ضعف را جبران می‌کرد.

وحیدی ادامه داد: بخش عمده‌ تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای بازسازی چهره‌ درهم فرورفته آن‌هاست که البته این بازسازی برای آن‌ها امکانپذیر نخواهد بود. اظهاراتی که نسبت به انجام عملیات علیه ایران می‌کنند از جمله تلاش‌های آن‌ها در همین راستاست ولی رژیم صهیونیستی کوچک‌تر از آن است که به جمهوری اسلامی لطمه‌ای بزند و برای آن مزاحمتی ایجاد کند.حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی که فرزندان جمهوری اسلامی هستند، آن‌چنان این رژیم را درهم کوبیده‌اند که بعید است بخواهند تعرضی را علیه ایران انجام دهند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی آمادگی کامل دارد برای این‌که این موجودات خطرناک و زبون هیچ آثار سوئی را به منافع ملت ایران وارد نکنند و آماده دادن یک درس فراموش نشدنی به آن‌هاست. ولی به هر حال بعید است که آن‌ها بخواهند تهدیدات خود را عملی کنند.

در پایان این نشست خبری پرسشی درباره‌ درخواست غرامت ایران از انگلستان و اعلام حکم دادگاه بین‌المللی به نفع ایران مطرح شد که وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار کرد: دادگاه در این قضیه به نفع ایران حکم داد. این پرونده یک پرونده‌ نسبتا طولانی بود که مراحل خود را طی کرد و حقوق ایران به رسمیت شناخته شد و این مساله با پیگیری دستگاه‌های حقوقی و وزارت دفاع بود. مراحل دریافت این وجوه در حال طی شدن است و مراحل حقوقی خود را دنبال می‌کند.

کد خبر 114093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز