همشهری آنلاین: فضای معنوی ماه رمضان با توجه به آموزه‌های قرآنی و امر الهی به اعتصام به حبل الهی، اقتضا می‌کند که آحاد مسلمانان در هر جای دنیا و از همه بالاتر مسئولان نظام اسلامی، احساس برادری و ارتباط و عاطفه بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشند و همکاری و همدلی آن‌ها در مسائل مختلف افزایش پیدا کند.

قرآن

آیت‌الله هادوی تهرانی، رئیس مؤسسه رواق حکمت، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در این ماه قلب‌های مؤمنان آمادگی بیشتری برای عبادت و بندگی پیدا می‌کند و باید دراین ماه مسلمانان توجهشان به قرآن افزایش یابد.

وی افزود: در این فضای معنوی با توجه به آموزه‌های قرآنی و امر الهی به اعتصام به حبل الهی، اقتضا می‌کند که آحاد مسلمانان در هرجای دنیا به‌ویژه پیروان مکتب اهل بیت(ع)، بالاخص کسانی که در ایران هستند و از همه بالاتر مسئولان این نظام احساس برادری و ارتباط و عاطفه بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشند و همکاری و همدلی آن‌ها در مسائل مختلف افزایش پیدا کند.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به ظرفیت‌های این ماه افزود: مجموعه فضای معنوی رمضان این زمینه را فراهم می‌کند که این احساس ایجاد شود که ما همه در راه یک هدف و مقصد در تلاش هستیم، بنابراین باید به هم کمک کنیم تا به نحو شایسته‌ای به این نتیجه برسیم؛ حال اینکه نتیجه به نام چه کسی باشد در این عرصه اهمیتی ندارد.

هادوی تهرانی با بیان اینکه در این ماه توجه اشخاص باید معطوف به خداوند باشد، خاطرنشان کرد: عنانیت‌ها، خودخواهی‌ها و به دنبال من بودن را در ماه مهمانی خدا و توجه به حق تعالی کنار بگذاریم و یک مقدار خودمان را نادیده بگیریم که اگر انسان قدم بر خود بگذارد به خدا می‌رسد.

عضو هیئت امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: کسانی که در بند خود هستند و دائم از خود سخن می‌گویند و به دنبال اثبات خود هستند، اینها از خود و خدای خود دور می‌افتند و این حالت با فضای ماه رمضان ناسازگار است.

وی با بیان اینکه سعه صدر لازمه همفکری و همکاری است، تأکید کرد: خداوند از بندگان خود خواسته که دست از دشمنی بردارند و با یکدیگر همکاری کنند؛ البته باید توجه داشت که لازمه آن سعه صدر است، همان‌طور که نبی مکرم اسلام (ص) به آن ستوده شده «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ»؛ خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید «به برکت رحمت الهى با آنان نرمخو شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند»، بنابراین برای رسیدن به این همدلی باید نسبت به خود و روحیات خودمان در ماه مبارک رمضان که ماه خودسازی است توجه داشته باشیم و خودمان را به آموزه‌های دین نزدیک‌تر کنیم.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر این نکته که همدلی و همفکری به این معنا نیست که یک طرف رأی خودش را بر دیگری تحمیل کند، اظهار کرد: همدلی به این معناست که به آرای دیگران با سعه صدر توجه شود و با حسن نیت بتوانند بهترین را انتخاب کنند تا از کسانی باشند که «فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»، بهترین را برگزینند؛ می‌توان از این رویه به نتایج مثبت در همه زمینه‌های زندگی، از جمله اداره جامعه دست یافت.

هادوی تهرانی به پیامبر اسلام(ص) به عنوان نمونه‌ای واضح و روشن در این زمینه اشاره کرد و افزود: ما به این اسوه در حکومت و اداره جامعه مراجعه کنیم و ببینیم که آن حضرت با آن مقام و منزلتی که داشتند آیا این مقدار که ما از خودمان تعریف می‌کنیم و به خودمان دعوت می‌کنیم، حضرت چنین کاری می‌کردند و آن حضرت با آن مقام و منزلتی که داشتند با اطرافیانش که با ایشان قابل مقایسه نبودند. آیا رفتارشان با کارگزاران و اطرافیانشان رفتاری است که ما با دیگران داریم؟

وی خاطرنشان کرد: توجه به این نکات در ماه مبارک رمضان که ماه توجه و آگاهی معنوی است، زمینه را برای همدلی و همکاری و نزدیک شدن افکار فراهم می‌کند تا ان‌شاءالله بتوانیم به بهترین آرای کارشناسی مبتنی بر صادقانه‌ترین نیت‌ها دست پیدا کنیم که نتیجه آن موفقیت در زمینه‌های مختلف خواهد بود.

رئیس مؤسسه رواق حکمت با اشاره به اینکه برخی بعد از ماه رمضان توجهشان نسبت به معنویات و خلقات کاهش می‌یابد، گفت: این مشکل در برخی از مسلمانان دیده می‌شود که در ماه مبارک رمضان نسبت به اعمال و رفتارشان توجه دارند و سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است موازین و معیارهای الهی را رعایت کنند، اما بعد از گذشت این ماه گرفتار غفلت می‌شوند و کمتر این توجه در آنها باقی می‌ماند.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: نکته مهمی که باید در این ماه به آن توجه کرد و دائماً انسان به خودش تذکر دهد این است که این مفاهیم هرچند که در ماه مبارک رمضان مورد تأکید بیشتری قرار گرفته، اما هیچ‌کدام اختصاص به ماه مبارک رمضان ندارد؛ ماه مبارک رمضان فرصتی است برای آماده کردن خود برای رسیدن به خودسازی تا در ماه‌های بعد از دست‌آوردها و نتایج حاصل شده از آن بهره گرفت.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: انسان به عنوان بهترین واعظ برای خودش باید دائم خود را موعظه کند و این نکات را به خود تذکر دهد و در کنار آن فضای رسانه‌ای، تبلیغاتی و فرهنگی نیز باید توجه به این مفاهیم را در جامعه افزایش دهد.

همچنین وی خطاب به مسئولان اظهار کرد: مسئولان نیز باید توجه داشته باشند که آنها به عنوان الگو در چشم مردم هستند و اگر مسئولان در ماه مبارک رمضان رویه‌شان تغییر کند، نمی‌توانیم توقعی از مردم داشته باشیم که چنین نباشند، چرا که مردم عادی با نگاه به مسئولان قطعاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

کد خبر 114039
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز