همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه از ابتدا گفته بودیم مذاکرات باید به صورت ترکیب ایران و بسته پیشنهادی و 1+5 باشد، در عین حال گفت: حضور کشور دیگری را از ابتدا در مذاکرات ضروری نمی‌دانستم به خاطر اینکه ایران به تنهایی از پس 1+5 برمی‌آید

borojerdi

به گزارش خبرگزاری فارس، علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) با حضور در جمع خبرنگاران پارلمانی به گفت‌وگو با آنها پرداخت و در خصوص استدلالش مبنی بر پذیرش بیانیه تهران از جانب گروه وین ( روسیه، امریکا، آژانس و ایران) ، گفت: ‌ما از ابتدا گفته بودیم که مذاکره با گروه وین باید بر مبنای بیانیه تهران باشد و از آنجایی که گروه وین مذاکره با ایران را پذیرفتند این مسئله نشاندهنده پذیرش بیانیه تهران از جانب گروه وین است.

وی افزود: ما از ابتدا اعلام کرده بودیم که مذاکرات باید به صورت ترکیب جمهوری اسلامی ایران و بسته پیشنهادی و 1+5 باشد و حضور کشور دیگری را از ابتدا ضروری نمی‌دانستم. به خاطر اینکه جمهوری اسلامی ایران به تنهایی از پس 1+5 ( امریکا، روسیه، انگلیس ، فرانسه ، آلمان و چین) برمی‌آید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اگر مبنای مذاکرات منطقی باشد ایران می‌تواند به تنهایی از پس 1+5 برآید البته پس از صدور قطعنامه ظالمانه 1929 که یک اقدام کاملا سیاسی از سوی آمریکا بود شرایط مناسبی برای آغاز مذاکرات فراهم نشد اما باید به تحولات بعدی نگاه کنیم البته مذاکره با گروه وین وضعیت متفاوتی دارد که باید برای تامین سوخت رآکتور تهران باشد و جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدا اعلام کرد که آمادگی مذاکره را دارد. اما زمانبندی آن باید تعیین شود.

بروجردی در ادامه تصریح کرد: کسانی که از حداقل دانش هسته‌ای برخوردارند می‌دانند که موضوع سوخت رآکتور تهران و موضوع نیروگاه اتمی بوشهر دو موضوع متفاوت‌اند. سوخت نیروگاه بوشهر بیش از یک سال است که به ایران آمده و تحت نظر آژانش بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نگهداری می‌شود و در پایان ماه جاری که هفته آینده خواهد بود قرار است این سوخت به درون نیروگاه منتقل شود که تحول مهمی است و از ابتدا نیز روس‌ها برای تامین سوخت این نیروگاه متعهد شده بودند.

به گفته وی ما در مجلس شورای اسلامی دولت را موظف به تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای کردیم و نیروگاه‌های اتمی را چه خود ما بسازیم و چه شرکت‌های دیگر ما نیازمند سوخت نیروگاه‌هایی هستیم که در آینده ساخته خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: کشورهای غربی قراردادهای رسمی توافق شده با ایران را نقض کردند و حاضر نشدند سوخت رآکتور تهران را تامین کنند و ما را بی‌اعتماد کردند و ما مجبور به غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد برای تامین سوخت رآکتور تهران شدیم.

کد خبر 113918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز