همشهری آنلاین: سهمیه‌بندی تولید داخلی بنزین در ایران برای نیمه دوم سال 85 ظاهراً قطعی شده است اما کشمکش بر سر واردات سوخت و توزیع آن به قیمت منطقه‌ای هنوز ادامه دارد.

دولت با دونرخی شدن سوخت مخالف است

مصطفی پورمحمدی وزیر کشور دیروز پنجشنبه در مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: از آنجا که دونرخی شدن بنزین آثار تورمی زیادی دارد دولت با آن مخالف است. اما او تأکید کرد چنانچه مجلس دونرخی شدن سوخت را تکلیف کند، دولت به تکلیف خود عمل خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، پورمحمدی گفت حل مشکل بنزین نیاز به تصمیم‌گیری بزرگ ملی دارد و در آن صورت دولت و مردم باید خود را برای تحمل مدتی ریاضت آماده کنند. او پیش‌بینی کرد مشکلات ناشی از قطع واردات بنزین یکی دو سال تداوم داشته باشد تا گاز به عنوان سوخت جایگزین جایگاه خود را پیدا کند و شبکه حمل‌ونقل عمومی گسترش یابد.

شرکت ملی پالایش و پخش: بنزین را دونرخی کنید

در این حال محمدرضا نعمت‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دونرخی شدن بنزین را به دولت پیشنهاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، نعمت‌زاده گفته است: اگر بخواهند بنزین را به صورت سهمیه‌بندی ارائه کنند باید از همان میزان تولید داخل استفاده شود که قطعاً مشکل خواهد بود. بنابراین شرکت ملی پالایش و پخش به دولت پیشنهاد کرده است بنزین را «طبق قانون» دو نرخی کند.

نماینده مجلس: قانون به دونرخی شدن حکم می‌کند

تأکید نعمت‌زاده بر رفتار «طبق قانون» ظاهراً به بخشی از قانون بودجه سال 1385 اشاره دارد که شورای اقتصاد را ملزم می‌کند در صورت نیاز به سهیمه‌بندی بنزین، تولید داخلی را سهمیه‌بندی و مازاد نیاز را به قیمت منطقه‌ای در اختیار مردم قرار دهد.

امیررضا خادم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران از دولت انتقاد کرده است که برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و گسترش تولید خودروهای دوگانه‌سوز به قدر کافی فعالیت نمی‌کند.

خادم با اشاره به بخشی از قانون برنامه که به دولت اجازه می‌دهد «پس از توسعه حمل‌و‌نقل عمومی شهری و افزایش سهم خودروهای دوگانه‌سوز» در صورت لزوم و با تصویب شورای اقتصاد به توزیع بنزین تولید داخل از طریق سهمیه‌بندی بپردازد، گفت: متأسفانه به نظر می‌آید در بخش اول که توسعه حمل‌ونقل عمومی و افزایش سهم خودروهای دوگانه‌سوز مطرح است، از دولت کار عملی و مشهودی شاهد نیستیم.

او در عین‌حال تأکید می‌کند در قانون بودجه تأمین مازاد نیاز و ارائه آن به قیمت منطقه‌ای پیش‌بینی شده است و «اگر قرار باشد غیر از این اتفاق بیفتد، طبیعتاً این خلاف قانون برنامه و مصوبه مجلس است».

قیمت تمام شده بنزین در جهان حدود 500 تومان برای هر لیتر است در حالی که دولت ایران بنزین را به قیمت لیتری 80 تومان عرضه می‌کند. پالایشگاه‌های ایران هر سال 40 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنند. اما از آنجا که میزان مصرف کشور حدود 70 میلیون لیتر است دولت تاکنون کمبود بنزین را از طریق واردات و با پرداخت یارانه‌ای هنگفت تأمین می‌کرد.

اما مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی لایحه بودجه سال 1385 کشور، مبلغ در نظر گرفته شده برای واردات بنزین را از 4 میلیارد دلار به 5/2 میلیارد دلار کاهش داد و دولت را موظف کرد با توسعه حمل‌ونقل عمومی مشکلات مربوط به سوخت را کاهش دهد.

کد خبر 1139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز