گروه ادب و هنر- احمدافشار: مدیر بخش هنرهای تجسمی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از بین‌المللی شدن این بخش از سال آینده خبر داد که با شرکت آثاری از هنرمندان کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

نمایشگاه قرآن

ناصر گلدوزها، بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن کریم را شامل بخش‌های مختلف نمایشگاهی، کارگاهی و نشست‌های علمی عنوان کرد و گفت: بخش نمایشگاهی ما شامل 2 بخش نمایش آثار برتر شرکت‌کننده در فراخوان عمومی نمایشگاه است و در بخش دوم نیز که خارج از مسابقه است، آثار استادان و هنرمندان برتر کشور به نمایش درآمده است.

وی درباره آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت:‌ در این دوره از میان850 اثر ارسالی در بخش مسابقه که به دبیرخانه نمایشگاه رسیده، با نظر هیأت داوران200 اثر برتر به نمایشگاه راه یافته‌اند و در بخش خارج از مسابقه نیز 250 اثر از استادان و هنرمندان برتر کشور به نمایش درآمده است.

وی افزود: امسال برای نخستین بار از قاطبه هنرمندان برتر کشور دعوت به عمل آمد که آثارشان را در اختیار نمایشگاه بگذارند که برخی از آنها به‌دلیل مشغله کاری‌یا آماده نداشتن اثر، شرکت نکردند اما عده زیادی هم پاسخ مثبت دادند و آثارشان را در اختیار ما گذاشتند.

مدیر بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن درباره برگزیدگان این بخش‌ها هم توضیح داد: در هر رشته از بخش مسابقه 3 برگزیده داریم که به‌ترتیب به نفرات اول تا سوم هر بخش علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، به‌ترتیب مبلغ600 هزار تومان، 400 هزارتومان و
200 هزار تومان‌ اهدا خواهد شد

گلدوزها درباره بخش کارگاهی این نمایشگاه هم توضیح داد: بخش کارگاهی ما با هدف آموزش، مشاوره و ارائه راهنمایی به هنرجویان و علاقه‌مندانی که در هنرهای مختلف، پرسشی دارند، کشف استعدادهای جوان و ایجاد زمینه برای بروز و ظهور استعداد آنها و علاقه‌مند کردن مردم به یادگیری آثار هنری در 6 بخش مختلف فعالیت می‌کند.

وی درباره این بخش‌ها توضیح داد: نخستین کارگاه، مربوط به کتابت و کتاب‌آرایی است که شامل خطوط عربی، فارسی، تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و جلدسازی قرآن کریم می‌شود. دومین کارگاه به نگاره‌های چوبی نظیر معرق، مشبک و منبت می‌پردازد و در بخش دیگر کتیبه‌سازی و کتیبه‌نگاری سفالی آموزش داده می‌شود. کارگاه سوم ما شامل آموزش گرایش‌های نوین خوشنویسی و گرافیک است که در این کارگاه‌ها، گرافیک دستی، ماشینی و گرافیک خط نقاشی، معلی و...آموزش داده می‌شود.

مدیر بخش هنرهای تجسمی درباره استادان و هنرمندانی که این کارگاه‌ها را اداره می‌کنند، گفت: این 6 کارگاه توسط 3 نفر اداره می‌شود که شامل استاد ناظر و 2 هنرمند دیگر است. وی افزود: در این کارگاه‌ها که در طول ماه مبارک رمضان دایر است از افراد ثابت برای آموزش استفاده نمی‌کنیم و مرتب تغییر خواهند کرد اما همه آنها از چهره‌های ممتاز هنرهای تجسمی کشور هستند.

گلدوزها درباره سومین بخش از فعالیت‌های بخش هنرهای تجسمی که به برگزاری نشست‌های علمی اختصاص دارد نیز گفت: در این بخش، 5 نشست علمی برگزار خواهد شد که شامل تاریخ کتابت قرآن کریم، ارتباط قرآن و موسیقی، نگاره‌های قرآن و قرآن و سینما است.

وی همچنین تصریح کرد: در بخش تاریخ کتاب قرآن کریم به تحلیل و بررسی 3 قرآن شاخص در تاریخ کتابت قرآن، قرآن به خط یاقوت مستعصمی، نیریزی و میرخانی خواهیم پرداخت. گلدوزها، برگزاری این بخش از نمایشگاه را در راستای تحقق خواسته دیرینه مقام معظم رهبری مبنی بر کتابت قرآن ملی دانست و ابراز امیدواری کرد که بتوان در این راه گامی به سهم خود برداشت.

مدیر بخش هنرهای تجسمی هجدهمین نمایشگاه قرآن کریم در بخش دیگری از سخنانش یکی از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه را اعلام فراخوان بخش هنر این نمایشگاه در سال آینده عنوان کرد و گفت: در مراسم اختتامیه این نمایشگاه فراخوان بخش هنری نوزدهمین نمایشگاه قرآن کریم هم اعلام خواهد شد که این دوره به‌صورت بین‌المللی خواهد بود.

وی افزود: از سال آینده وسعت و دامنه کار ما در سطح دنیای اسلام خواهد بود که در حال بررسی شیوه نامه و راهکارهای آن هستیم و به سرعت با اعلام فراخوان، تبلیغات گسترده‌ای را در سطح دنیای اسلام آغاز خواهیم کرد و امیدواریم از سال آینده شاهد آثار هنرمندانی از دیگر کشورهای اسلامی در نمایشگاه قرآن باشیم.

گفتنی است بخش نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، شامل رشته‌های نگارگری (گل و مرغ، تذهیب، جلدسازی، تشعیر)، گرایش‌های نوین خوشنویسی (معلی، کوفی، سفیر، کرشمه، نقاشی خط)، نگاره‌های چوبی (معرق، منبت، مشبک) و کتابت ( نستعلیق، ‌شکسته نستعلیق) است که علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار و یا شرکت در کارگاه‌های هنری و نشست‌های علمی هنری آن به طبقه دوم مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در طول ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 17 تا 24 مراجعه کنند.

کد خبر 113863

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز