همشهری آنلاین: مدیر پژوهشکده بیوتکنولوژی گیاهی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن‌آوری از تولید واکسن نوترکیب یک عفونت گوارشی مشترک انسان و دام با استفاده از باکتری ای کلای « O157» در کشور خبر داد.

cow


دکترامیرموسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: واکسن نوترکیب تولید شده در ارتباط با نوعی بیماری عفونی مشترک انسان و دام با عوارض شدید گوارشی است که از گونه‌ای باکتری موسوم به ای کلای « O157» ناشی می‌شود.
این بیماری گوارشی در اثر مصرف گوشت آلوده بروز می‌کند و کودکان و سالمندان نسبت به این باکتری‌ آسیب‌پذیرتر هستند. باکتری بیماری‌زا می‌تواند با اثرگذاشتن بر روی کلیه کودکان و اختلال در نحوه عملکرد ‌آن‌، آسیب‌های خطرناکی را در پی داشته باشد.
مدیر پژوهشکده بیوتکنولوژی گیاهی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با بیان آن ‌که می‌توان واکسن این باکتری را از طریق مهندسی ژنتیک در داخل گیاهان تولید کرد، ‌اظهار داشت: بدین منظور بخشی از ژن‌های مربوط به باکتری ای کلای «O157»را از طریق علم مهندسی ژنتیک جداسازی و وارد گیاه می‌کنیم و با توجه به آن‌که در این پژوهش گیاه «کلزا» مورد بررسی قرار گرفته می‌توان آن را به صورت خوراکی به دام داده و آن را علیه باکتری ایمن کنیم.
موسوی ادامه داد: در حال حاضر در این پروژه که به مدیریت دکتر سلیمانیان در حال انجام است،‌ در مدل حیوانی «موش» ایمنی زایی بسیار خوبی دیده شده که امیدواریم بتوانیم آن را در دام نیز مورد استفاده قرار دهیم.
مدیر پژوهشکده بیوتکنولوژی گیاهی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک اظهار داشت: در این پژوهش گیاه مزایای ویژه‌ای داشته و به عنوان میزبان پیشرفته‌ای است که علاوه بر کمک به تولید ارزان می‌تواند به ‌صورت مصرف خوراکی در موجود زنده مورد استفاده قرار گیرد.
وی تاکید کرد: به‌عنوان مثال در مدل‌های حیوانی با توجه به آن‌که حیوانات از گیاهان یا دانه و بذر تغذیه می‌کنند، ‌می‌توانیم این واکسن را در گیاه بیان کرده و به این ترتیب زمانی که حیوان از آن تغذیه می‌کند، ایمنی‌زایی ایجاد شود و بدین ترتیب در همان مراحل ابتدایی از انتشار و توسعه این باکتری در دام و سپس انسان جلوگیری به عمل آید.

کد خبر 113828

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز