همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اساساً شرایط سیاسی منطقه با حمله رژیم صهیونیستی به ایران دگرگون خواهد شد گفت: رژیم صهیونیستی و آمریکاییها می‌دانند که ورودشان به درگیری با ایران یک نزاع محدود نخواهد بود و این درگیری یک درگیری بسیار گسترده خواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور گفتگو درباره گسترش روابط دوجانبه و بررسی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی سه‌شنبه شب به سوریه سفر کرده بود در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در خصوص واکنش ایران به تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه کشورمان، گفت: آمریکا در طول 30 سال گذشته در هر زمینه‌ای که می‌توانسته برای اعمال فشار به ایران توطئه کرده و اقدام اخیرش نیز در همین راستا بوده و مصوبه اخیر کنگره آمریکا برای تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه علیه کشورمان نیز از این دست است.

وی افزود: اروپا در دوران هشت ساله بوش همه ابتکارات سیاست خارجی خودش را دراختیار کاخ سفید قرار داد و فاقد سیاست خارجی بود و امروز هیچ نامی از آن درهیچ یک از بحرانهای عمده منطقه‌ای وجهانی برده نمی‌شود واین به معنای غلبه هژمونی و سلطه آمریکا بر سیاست‌های اتحادیه اروپاست.

متکی اقدام اخیر اتحادیه اروپا را غیرقانونی و ناعادلانه خواند و این اقدام را موجب از دست دادن ظرفیت‌های ایران برای این اتحادیه ارزیابی کرد و افزود: در پنج سال گذشته سیاست‌های نادرست اتحادیه اروپا موجب شد که ایران کفه روابط اقتصادی خارجی خود را به نفع دیگر مناطق جهان رقم بزند.

وی ادامه داد: با توجه به مطالعات دقیق و بررسی‌های جامعی که از سوی ایران برای گسترش تجارت با دیگر کشورها صورت گرفته، مطمئناً دنیای غرب را به خاطر این گونه اعمال غیرقانونی همانند سال‌های گذشته پشیمان خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اینگونه اقدامات آمریکا بیشتر یک نمایش و یک رویکرد سیاست داخلی است، گفت: حزب دموکرات کارنامه‌ای ناموفق دریک سال و نیم دولت‌ آقای اوباما از خود برجا گذاشته است، لذا با توجه به انتخابات میان دوره‌ای نوامبر سال جاری میلادی و برای به دست آوردن پیروزی در این انتخابات، نیازمند حرکت‌هایی برای تصحیح وجهه ناموفق کاخ سفید در تعاملات داخلی و خارجی است.

وی درباره اینکه برخی کشورها موافقت خود را با قطعنامه 1929 سازمان ملل اعلام کرده‌اند، نیز اظهار داشت: از کشورها انتظار نمی‌رود که نسبت به قطعنامه‌های سازمان ملل موضعی مخالف اتخاذ کنند، لذا کشورها اعلام می‌کنند که مصوبات سازمان ملل را رعایت می‌کنند.

متکی افزود: در قالب همین قطعنامه‌ها ما ظرفیت‌های فراوانی داریم که همکاری اقتصادی ما را با دیگر کشورها رقم می‌زند و براساس این ظرفیت‌ها ما مبادلات گسترده‌ای با کشورهای خارجی انجام می‌دهیم، بخشی از این مبادلات با کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل است که مسیر طبیعی خود را طی می‌کند.

وی همچنین در تحلیل تحولات اخیر جنوب لبنان و حمله رژیم صهیونیستی به مرز‌های جنوبی این کشور، گفت: تحولات اخیر در جنوب لبنان و شیطنتی که رژیم صهیونیستی با تجاوز به مرزهای جنوبی این کشور صورت داد، پیامدهای مختلفی را به دنبال داشت از جمله آنکه ارتش لبنان برای اولین بار توانست به موقع در مقابل این تجاوز ایستادگی کرده و آن را دفع کند.

وزیر امورخارجه افزود: از دیگر پیامدهای این حمله این بود که مقاومت در لبنان هم مستحکم‌تر و هم فراگیر‌تر شد، چرا که رژیم صهیونیستی در این حمله به دنبال آن بود که مقاومت را یک مقوله و ارتش را مقوله‌ دیگری نشان دهد که در عمل به این هدف خود نرسید.

وی با بیان اینکه از نکات بارز این بود که در همان لحظه وقوع حمله رژیم صهیونیستی به این تجاوز پاسخ داده شد و مانند گذشته نبود که رژیم صهیونیستی پس از اشغال قسمت‌هایی از خاک لبنان، مجبور به عقب‌نشینی شود، گفت: قاعدتاً بازخوردهای اینگونه حرکات می‌تواند نقش بازدارندگی و یا وادادگی داشته باشد. تحرک خوب لبنان و حمایت‌هایی که از این کشور شد، مجموعه حرکت‌هایی بود که به بازدارندگی کمک کرد.

متکی با تاکید براینکه در طول شش ماه گذشته به کرات با تهدیدات رژیم صهیونیستی مواجه بودیم به طوری که این رژیم مرتب سوریه و لبنان را تهدید به حمله می‌کرد، یادآور شد: اما همکاری‌ها و رایزنی‌هایی که بین سید حسن نصرالله، سوریه و ایران انجام گرفت و در نشستی که در دمشق برگزار شد، یک انسجام عملی را به نمایش گذاشت و از فردای آن دیگر تهدیدی از سوی رژیم صهیونیستی به وقوع نپیوست.

وی با اشاره به اینکه طبیعت شرایط منطقه به گونه‌‌ای است که جلوگیری از تجاوزات در سایه اراده و تصمیم جدی مقاومت است، لذا به نظر می‌رسد منطقه در مسیر یک بازخوانی ظرفیت‌های خود قرار گرفته است، گفت: همکاری‌های جمعی منطقه‌ای که بر اساس همگرایی صورت می‌گیرد و اجلاس‌های سه‌جانبه و چهارجانبه نشان دهنده این است که هر چه انسجام و نهادینه کردن همکاری‌ها در دستور کار باشد، منافع آن به کشورهای منطقه باز خواهد گشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه و در پاسخ به این سؤال که رژیم صهیونیستی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده و اگر چنین اتفاقی رخ دهد واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت: اساساً شرایط سیاسی منطقه با حمله رژیم صهیونیستی به ایران دگرگون خواهد شد. رژیم صهیونیستی و آمریکاییها می‌دانند که ورودشان به درگیری با ایران یک نزاع محدود نخواهد بود و این درگیری یک درگیری بسیار گسترده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این حمله برای رژیم صهیونیستی بسیار خسارت‌بار و شکست آمریکا در چنین حمله‌ای از سرجمع شرایط رقت‌باری که این کشور در افغانستان و عراق پیدا کرده، بدتر خواهد بود، گفت: به همین خاطر در نشست‌های اخیری که سران رژیم صهیونیستی با آمریکایی‌ها داشتند به یکدیگر قول دادند که بدون مشورت یکدیگر حمله‌ای به ایران نداشته باشند، چرا که متوجه عواقب این حمله هستند.

کد خبر 113822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز