دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

رییس جمهور در همایش روز صنعت اظهار امیدواری کرد که روزی فرا برسد همه به کالای ایرانی افتخار کرده و کالاهای ایرانی در کنار دیگر محصولات خارجی، بازارهای دنیا را فتح کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز در جمع صنعتگران گفت: دولت تا جایی که بتواند از صنعت کشور حمایت خواهد کرد و در مقابل، صنعتگران نیز باید با تلاش و جدیت بیشتری راه‌شان را ادامه دهند.

وی با بیان این‌که راه فتح قله‌ها می‌تواند کوتاه‌تر از زمان کنونی باشد، گفت: در دنیای امروز که رقابت حرف اصلی را می‌زند نمی‌توان تولید کننده را بدون حمایت رها کرد.

دولت علاوه بر حمایت‌های اقتصادی، پشتیبانی‌های سیاسی را در سرلوحه کارهای خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از مناسبات سیاسی و اقتصادی، باید تعادل‌هایی ایجاد شود که به همین منظور ما برنامه‌هایی را آغاز کرده‌ایم و سفارتخانه‌های مختلف حمایت‌های سیاسی خاصی را آغاز کرده‌اند.

رییس جمهور حمایت دیگر دولت را برداشتن موانع دانست و گفت: یکی از موانع بزرگ بخش صنعت، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی بود که امسال دو درصد کاهش یافت و تا پایان این سال در صدد کاهش بیشتر آن هستیم.

وی تاکید کرد که باید تا پیش از پایان یافتن این دوره دولت، نرخ سود تسهیلات بانکی یک رقمی شود.

وی با اشاره به موانع استفاده از تسهیلات خارجی گفت: امروز اگر کسی بخواهد از تسهیلات خارجی استفاده کند باید بیش از یکسال و نیم بوروکراسی اداری را طی کند، در همین راستا به وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور داده‌ایم که این زمان را حداکثر به دو ماه کاهش دهد.

وی افزایش تعرفه‌ها و مبارزه با قاچاق را از دیگر برنامه‌های حمایتی دولت خواند و گفت: ما آمادگی داریم با نظام تعرفه‌ای از تولید کننده داخلی حمایت جدی کنیم، البته نباید تولید کنندگان داخلی با بالا رفتن تعرفه، قیمت کالاهای خودشان را افزایش دهند.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که نمی‌توان کسی را مجبور کرد که اجناس ایرانی مصرف کند، گفت: می‌توان به مصرف کنندگان ایرانی گفت که جنس ایرانی را به دیگر اجناس ترجیح دهند؛ ما باید به زودی به جایی برسیم که به جنس ایرانی افتخار کرده و محصولات‌مان در دنیا به خوبی بازارها را در دست بگیرد.

رییس جمهور صنعتگران را مورد خطاب قرار داد و گفت: در مقابل کارهایی که ما انجام می‌دهیم شما نیز باید دست‌ها را بالا زده و به تولید ملی بیندیشید.

او با بیان این‌که در نگاه به تولید، فرهنگ ما در دهه‌های اخیر آسیب دیده است، گفت: نگاه بلندمدت به بازار، کشور و تولید ما را می‌سازد ما باید مقدمات آن را فراهم کنیم.

وی خواستار ارتباط نزدیک‌تر بین صنعتگران و مراکز دانشگاهی شد.

رییس جمهور هم‌چنین گفت: اقتصاد روی صنایع بزرگ نمی‌چرخد، باید سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را که کم بازده هم هستند در واحدهای کوچک خرد کنیم.

وی ادامه داد: یکی از تصمیم‌های مهم دولت که با کمک شماها تا انتها اجرا می‌شود، محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های دولتی است.

رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش با اشاره به آماری گفت: در سال 84 ، 762 هزار تن سنگ ساختمانی از معادن استخراج شده است که بیش از 80 درصد آن به شکل کارنشده صادر شده است که جای تاسف دارد. چرا ما نباید روی محصولات معدنی‌مان بیشتر کار کرده و به ارزش افزوده‌ آنها نیندیشیم.

وی هم‌چنین گفت: سالانه 7 تا 8 میلیارد دلار کالای نفتی وارد کشور می‌شود که هشتاد درصد آن می‌تواند تولید داخل باشد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: می‌توانیم افق بیست ساله را زودتر محقق کنیم و به زودی روزی را شاهد باشیم که با افتخار کالای ایرانی مصرف ‌کنیم.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور پیش از سخنانش از جمعی از صنعتگران و دست اندرکاران معدن کشور با اهدای لوح تقدیر کرد.

هم‌چنین پیش از سخنان رییس جمهور، وزیر صنایع و نمایندگان بخش صنعت سخنرانی کردند.

کد خبر 1136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز