همشهری‌آنلاین: محقق ایرانی دانشگاه واشنگتن که لنزهای بیونیکی‌اش آینده‌ای متفاوت را برای صنعت تولید لنزهای طبی جهان به ارمغان آورده لنزهای جدیدی را با توانایی ویژه نمایش دادن علائم حیاتی و سلامت افراد ابداع کرده است به طوری که می‌توانید سلامتی را با چشم‌هایتان ببینید

پرویز بابک

به گزارش مهر، بابک پرویز دانشمند ایرانی دانشگاه واشنگتن که با ابداع لنزهای بیونیکی اش آینده استفاده از لنرزهای طبی را متحول کرده است اکنون با کمک فناوری نانو و ترکیب کردن‌ ریز تجهیزات میکروسکوپی نوری، الکترونیکی و حسگرهای زیستی می‌تواند اطلاعات وضعیت سلامت فرد را بر روی لنزهای طبی نمایش دهد. تصور کنید که می‌توانید میزان گلوکز خونتان را بر روی لنزهای طبی خود ببینید.

بابک پرویز ابداع جدید خود را در دو مرکز تحقیقات لانگلی ناسا و مرکز هوا فضای ویرجینیا معرفی کرده است. وی به همراه تیمش با استفاده از فناوری نانو تجهیزات حسی، الکترونیکی و نوری را در لنزهای طبی ترکیب کرده است. 

این لنزهای طبی در آینده قادر خواهند بود با استفاده از ساختار بیوشیمیایی سطح چشم علائم حیاتی و سلامت فردی را کنترل کرده و اطلاعات مربوط به آن را برای فردی که لنزها را به چشم دارد نمایش دهد.

پرویز می‌گوید: سطح چشم انسان مخزنی غنی از اطلاعات مرتبط با وضعیت بدن انسان است که با استفاده از آن و با کمک روشی غیر مضر می‌توان آنچه در بدن در حال وقوع است را بدون نیاز به وارد شدن به بدن انسان، کنترل کرد.

لنزهای بیونیکی محقق ایرانی

پرویز می‌گوید در صورتی که نخواهید چنین اطلاعاتی را بر روی سطح لنزهای طبی خود ببینید، می‌توانید اطلاعات به دست آمده توسط این سیستم را به تلفن همراه و یا پست الکترونیکی خود ارسال کنید.

پیش از این نیز بابک توانسته بود لنزهای طبی مجهز به آنتن و منابع نوری و رادیویی بسازد، این قطعات کار گذاشته شده درون لنزها به اندازه‌ای کوچکند که به اندازه دانه های آرد دیده می‌شوند.

برای سر هم بندی این لنزها بابک پرویز و تیمش لایه هایی را به شکل لنزهای طبی برش داده و آن را در مایعی غوطه ور ساختند و تجهیزات میکروسکوپی را به صورت قطعات پازل بر روی آن قرار دادند. این قطعات پازلی شکل در نهایت با تغییر دما در جای خود تثبیت شدند.

در حال حاضر این لنزها بیشتر به لنزهای سخت شباهت دارند تا لنزهای نرم و می توانند تک نقطه‌هایی به رنگ آبی یا قرمز را نمایش دهند و هنوز به سطح لنزهای پیشرفته در حد آنچه در فیلمهایی مانند ترمیناتور نمایش داده می شدند، نرسیده است.

پرویز امیدوار است روزی انسانها بتوانند لنزهای طبیی به چشم داشته باشند که نمایشگرهای رایانه را نمایش دهند. لنزهای جدید اکنون در حال سپری کردن دوره های آزمایشی هستند و تا زمانی که بتوان آنها را بر روی انسان آزمایش کرد، راه طولانی در پیش است.

بر اساس گزارش لس آنجلس تایمز، پرویز کاربردهای ممکن پزشکی برای این لنزها را کنترل قند خون، کلسترول، حرارت بدن، التهاب، عفونت و یا خستگی مضمن معرفی کرده است. سازمان ملی علوم و شرکت مایکروسافت از حامیان بزرگ این پروژه بوده و صنایع لنزهای طبی و تولید کنندگان بازی های رایانه ای واکنشهای مثبتی به حاصل کار پرویز نشان داده‌اند.

کد خبر 113529
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز