همشهری آنلاین: سخنگوی اقتصادی دولت گفت: شاخص بورس دیروز از مرز 16 هزار و 600 واحد گذشت و نسبت به ابتدای سال 6/32 درصد رشد را نشان می‌دهد

سید شمس الدین حسینی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح امروز در نشست خبری به شاخص‌های بورس اشاره کرد و گفت: شاخص بورس دیروز از مرز 16 هزار و ششصد واحد گذشت و نسبت به ابتدای سال 6/32 درصد رشد را نشان می دهد.

این رشد برای شاخص صنعت 7/32 درصد بوده و ارزش بازار سرمایه به 78 هزار و 600 میلیارد تومان رسید که 6/20درصدرشد داشته است.

 رشد 21 درصدی صادرات غیر نفتی

 وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: آمار گمرک ایران حکایت از این دارد که صادرات غیر نفتی کشور در چهارماهه اول سال با رشدی بالغ بر 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل به عدد 9 میلیارد و 145 میلیون دلار رسیده است.

وی ادامه داد: اگر میعانات گازی را در نظر نگیریم،‌ ما شاهد 7 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات غیر نفتی هستیم که سال قبل 6 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است که صادرات نفتی 5/1 میلیارد دلار افزایش یافته است.

حسینی به واردات نیز اشاره کرد و اظهار داشت: واردات به حدود 18 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده که 3/17 درصد رشد داشته است و حجم تجارت خارجی ما در 4 ماهه گذشته مثبت بوده و به رغم هیاهوهای رسانه‌ای غربی‌ها، رشد 4 درصد بیشتر بوده است

 سخنگوی دولت تصریح کرد: آنچه اتفاق افتاد مرهون تلاش و پایمردی مردم و بازاریان و صنعتگران است.

 واردات به حدود 18 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده که 3/17 درصد رشد داشته است و حجم تجارت خارجی ما در 4 ماهه گذشته مثبت بوده و به رغم هیاهوهای رسانه‌ای غربی‌ها، رشد 4 درصد بیشتر بوده است

 به هیچ وجه حاضر نیستیم آینده را فدا کنیم

 سید شمس الدین حسینی در بخش دیگری از سخنانش به موضع تحریم ها اشاره کرد و گفت : ما به طور کلی از تحریم‌ها استقبال نمی‌کنیم اما به هیچ وجه حاضر نیستیم آینده را فدا کنیم و نمی پذیریم که برای اجتناب از امروز، تحریم فردا باشد.

وی افزود: موقعیت هر کشوری در آینده مبتنی بر فناوری‌های برتر است. اکنون به یمن توان دانشمندان ایرانی توان این را داریم که نقشی در آینده جهان داشته باشیم. به هیچ وجه این تحریم‌ها را نمی پذیریم و تأکید می‌کنیم که با آمادگی کامل و تدبیر مناسب، با پشتوانه مردم و با رشادت و درایت این فشار را هم مدیریت می‌کنیم و به همت مردم و صنعتگران از این مرحله هم عبور خواهیم کرد.

حسینی تصریح کرد: قطعنامه‌های اخیر اتحادیه اروپا و خزانه‌داری آمریکایی‌ها نشان داد به رغم سلطه اینها بر نهادهای بین‌المللی نفس سلطه‌طلبی در آنها بیش از آن چیزی است که می‌خواهند بر نهادهای بین‌المللی تحمیل کنند.سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: آنهایی که خودشان این تحریم‌ها را تحمیل می‌کنند خودشان به اقدامات بچه گانه می پردازند. همین هم می‌شود که این تحریم‌ها تاثیری ندارد.

 دولت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در نیمه دوم سال آماده می شود

 سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص الگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: هرچند برخی کارشناسان بر مبنای متغیرهای نظری از عملکرد اقتصادی دولتها برداشتهای خاصی می‌کنند اما دولت باید براساس سیاست‌های کلی ای که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود عمل کنند و الگوی اقتصادی دولت به طور مشخص سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است.

 شمس الدین حسینی در پاسخ به این سوال که آیا میزان چک‌های برگشتی در سیستم بانکی افزایش پیدا کرده است افزود: در اقتصاد معمولا از شاخص‌های کلان و مشخص برای بازار پولی استفاده می کنند. اما وقتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام می‌کند مطالبات معوق بانکی کاهش یافته این بدین معنی‌ است که فعالان اقتصادی توانمند تر شده‌اند. حسینی با بیان اینکه تحریم‌های بیمه‌ای خللی در تجارت کشور ایجاد نخواهد کرد تاکید کرد در زمان تحریم شرکتهای اروپایی از ظرفیت شرکتهای بیمه داخلی پوشش‌های لازم را ایجاد می‌کنیم.

 مهمترین اقدامات دولت برای تسهیل جذب سرمایه‌گذاری خارجی

 به گفته سخنگوی اقتصادی دولت ایجاد ستاد سرمایه‌گذاری به ریاست استانداران صدور مجوز سرمایه گذاری ظرف یک ماه افزایش مناسبات خارجی و رفع موانع گسترش سرمایه گذاری در بازار سرمایه از مهمترین اقدامات دولت برای تسهیل جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

شمس الدین حسینی در خصوص اختلاف آمار بانک مرکزی با وزارت صنایع گفت: کارگروهی متشکل از نمایندگان هر دو دستگاه برای بررسی این اختلاف تشکیل شده است .

 دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در نیمه دوم سال مصمم است

 حسینی با بیان اینکه دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در نیمه دوم سال مصمم است اظهار داشت: اجرای این قانون به آیین نامه‌های متعددی نیاز دارد که تاکنون آیین نامه‌های ماده 7 (چگونگی بازتوزیع) آیین نامه ماده 8 (چگونگی حمایت از تولید)، آیین نامه ماده 6 و اساسنامه سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب شده و به طور کلی زیرساختهای مقرراتی برای اجرای این قانون آماده است.

  تاکنون آیین نامه‌های ماده 7 (چگونگی بازتوزیع) آیین نامه ماده 8 (چگونگی حمایت از تولید)، آیین نامه ماده 6 و اساسنامه سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب شده و به طور کلی زیرساختهای مقرراتی برای اجرای این قانون آماده است

 وی ادامه داد بسته های حمایتی از بخش‌های صنعت، راه، کشاورزی، خدمات، ذخیره سازی و نظارت تدوین شده و کار پایگاه اطلاعاتی نیز براساس برنامه زمان‌بندی پیش می رود و تاکنون اطلاعات حساب بانکی متقاضیان استفاده از یارانه نقدی در 27 استان جمع‌آوری شده است

دولت قبل از اصلاح قیمتها حسابهای بانکی را شارژ خواهد کرد

 حسینی با تاکید براینکه دولت قبل از اصلاح قیمتها حسابهای بانکی را شارژ خواهد کرد افزود: بقیه جزییات به مرور زمان و براساس پیشرفت کار اعلام می‌شود.

 حسینی با اشاره به مصوبه دولت برای تسویه بدهی معوق دولت به بانکهای دولتی‌ای که سهامشان به بخش خصوصی واگذار شده افزود: این بدهی از محل مانده حساب ذخیره ارزی، وجوه اداره شده و فروش سهام پرداخت خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد برای اجرای این مصوبه کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد بانک مرکزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، بانک ذیربط و دستگاه دولتی بدهکار تشکیل می‌شود که امیدواریم این امر موجب تسریع در اجرای مصوبه شود.

 وضعیت دخایر ارزی در بانک های خارجی

حسینی در خصوص کاهش ذخایر ارزی در بانکهای خارجی افزود: دولت برای تامین نیاز ارزی داخل بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی کشور را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اختیار بخش‌های مولد قرار داده اما بانک مرکزی نسبت به تعهدات خود به بانکها و مشتریان خارجی پایبند بوده و به میزان لازم سپرده خود را در حسابهای خارجی حفظ می‌کند.

 سخنگوی دولت در خصوص انتقاداتی که از طرح تامین آتیه مهر امام رضا می‌شود تصریح کرد: این طرح در آبان ماه سال گذشته در هیات دولت مصوب شد و تاکنون هیچ ایرادی از سوی مجلس و دیوان عدالت اداری بر آن گرفته نشده و براساس قانون لازم الاجراست. طرح آتیه مهر هم مصوب هیات وزیران است و هم مبانی قانونی لازم را در قالب قانون بودجه دارد

 وی با بیان اینکه در جزئ هشت  ردیف10000/10  در جدول شماره 8 قانون بودجه سال 89، 500 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است افزود: این طرح هم مصوب هیات وزیران است و هم مبانی قانونی لازم را در قالب قانون بودجه دارد.

حسینی در پاسخ به این نکته که منابع در نظر گرفته شده در قانون بودجه با توجه به رشد جمعیت کافی نیست اظهار داشت: قانون بودجه 89 یکی از محل‌های تامین اعتبار این طرح است و منابع دیگری برای اجرای این طرح وجود دارد

 وی ادامه داد براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت می‌تواند بخشی از منابع حاصل از آزادسازی قمیتها را به طرحهای اجتماعی اختصاص دهد که طرح تامین آتیه مهر امام رضا یکی از طرحهای اجتماعی دولت برای تامین نیازهای اشتغال مسکن ازدواج حج و هزینه‌های درمانی جوانان در آینده است.

 رشد سرمایه گذارى در ایران 87 درصد است

 سیدشمس الدین حسینی درباره رشد سرمایه گذاری گفت: جریان سرمایه گذاری در سال 2009 چیزی حدود 35 درصد رشد منفی داشته است و این در حالی است که ایران به لحاظ رشد سرمایه گذاری ها رتبه ششم در جهان را به خود اختصاص داده است.

 سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که چه زمانی طرح هدفمندی یارانه ها اجرا می شود، اظهار داشت: ما مقابله هایی با اجرای طرح هدفمند کردن با انگیزه های متفاوت خواهیم داشت اما یک برنامه منسجم و مدون را دنبال خواهیم کرد و مقدمات این کار در دولت مدتی است که آغاز شده و دولت با طمانینه در حال فراهم کردن مقدمات این طرح است. اما جزییات این طرح و زمان اجرای آن در فرصت های بعدی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور در ایران نیز گفت: سرمایه گذاری خارجی تعریف خاص خود را دارد که بر اساس آن تعریف و منبع رسمی اگر سال 2009 را در نظر بگیریم، چیزی حدود 2 میلیارد و 800 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است که نسبت به سال 2008 رشد 87 درصدی را شاهد هستیم.

 ایران به لحاظ رشد سرمایه گذاری ها رتبه ششم در جهان را به خود اختصاص داده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: جریان سرمایه گذاری در سال 2009 چیزی حدود 35 درصد رشد منفی داشته است و این در حالی است که ایران به لحاظ رشد سرمایه گذاری ها رتبه ششم در جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین برای ایرانیان خارج از کشور نیز چنین امکاناتی فراهم شده است تا از تسهیلات قانون جذب و سرمایه گذاری خارجی استفاده کنند.

 رشد سپرده ها در سیستم بانکی نشان از این می دهد که منابع خارجی به سمت سرمایه گذاری در ایران روی آورده اند

 وی ادامه داد: در مجموع اقتصاد ایران به سمتی در حال حرکت است که سفته بازی در آن جایی ندارد و منابع خارجی به داخل ایران در حال جذب است.

 تحریم ها در شاخص بورس ایران تاثیری نداشته است

 حسینی همچنین درباره وضعیت اقتصاد ایران با توجه به تحریم ها نیز اظهار داشت: اثرگذاری بحران و تحریم بروی شاخص های اقتصادی مشخص است. یکی از این شاخص ها بازار سرمایه است. اما ساختار بازار سرمایه ما هم اکنون به گونه ای است که تاثیری از تحریم ها در آن دیده نمی شود و شاخص های بورس رشد خوبی داشته اند.

 وی خاطر نشان کرد: البته ما دو نقیصه یکی مربوط به کاهش شدید قیمت نفت و شرایط نامناسب جوی را طی فاصله سال های 87 و 88 در اقتصاد داشتیم که برطرف شده اند و به طور یقین در سال 1389 رشد اقتصادی کشور در سطح بالایی خواهد رسید.

 ما مصمم به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها هستیم

 سخنگوی اقتصادی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره عزم دولت در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نیز اظهار داشت: من از حامیان اجرای طرح هدفمندی یارانه بوده و خواهم بود و برای این که این طرح را معرفی کنیم، زحمت زیادی کشیده شده است. قانون متعلق به مردم است و ما مصمم به اجرای آن هستیم. امروز تیم اقتصادی دولت با تدبیر و اداره کار سنگین اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را پیگیری می کند.

 باید در خصوصی‌سازی به سمتی حرکت کنیم که رقابت‌ها منصفانه‌تر باشد

 حسینی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی برخورد با نهادهای شبه دولتی هنگام خصوصی‌سازی گفت:‌ زمانی که در قانون سیاست های کلی اصل 44 به صراحت آمده است، قانون ما را مکلف می‌کند که تا سقف 40 درصد به نهادهای عمومی غیر دولتی سهام واگذار کنیم واین یک تکلیف قانونی است.

وی افزود: البته من بااین موضوع که قانون اصل 44 به اصلاح نیاز دارد، موافقم و برخی اصلاحات نیز ضمن لایحه بودجه امسال صورت گرفت. بنابراین نظر من این است که باید در خصوصی‌سازی به سمتی حرکت کنیم که رقابت‌ها منصفانه‌تر باشد.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره انتقادهایی که نسبت به عدد اعلام شده مربوط به شاخص بورس می شود، اظهار داشت: شاخص مبانی علمی دارد و هر کس فکر می‌کند شاخص اعلام شده توسط ما اشتباه است، می تواند با حضور در جلسات شورای عالی بورس استدلال‌های خود را ارائه کند و کارشناسان در این شورا که از غیر دولتی ها هم حضور دارند، به سوالات و شبهات او پاسخ خواهند داد.

 پرداخت بدهی پیمانکاران

خبرنگار دیگری درباره میزان بدهی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی سوال کرد و سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ این سوال گفت: پیمانکارانی بودند که تعدادی از پروژه ها را اجرا کرده اند و تصمیم بر این شده است که همان طور که طلب نهادهای غیردولتی را از طریق محل واگذاری سهام پرداخت کنیم از این طریق هم طلب پیمانکاران پرداخت خواهد شد که طلب آنها چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص درخواست محمد نهاوندیان؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران از وزیر اقتصاد برای عدم دریافت مالیات بر ارزش افزوده به عنوان حق عضویت اعضای اتاق های بازرگانی و تعاون تصریح کرد: این بخش ها باید توسط دولت حمایت شوند؛ به همین دلیل به سازمان امور مالیاتی کشور این مطلب را اعلام کردم مبنی بر این که عضویت اعضا در این اتاق ها عملیاتی اقتصادی محسوب نمی شود. بنابراین نیازی به دریافت مالیات ندارد که پاسخ این سازمان نیز مثبت بود. البته قرار شد با بررسی نتایج آن اعلام شود.

 حسینی درباره اصلاح قانون پولی و بانکی در دولت، نیز خاطر نشان کرد: لایحه مذکور توسط کمیسیون اقتصادی دریافت نشده، البته قرار است با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اصلاحیه آن نهایی شود، همچنین طی سال های اخیر نیز دولت به شدت درگیر لوایح مختلفی بوده ؛ با این وجود یکی از اولویت های ما اصلاح قانون پولی و بانکی است که اگر به ما ارجاع شود در نوبت رسیدگی قرار می گیرد.

کد خبر 113516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز