دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

گروه دانش و فناوری: ویندوز ایکس پی(XP) با گذشت قریب به یک دهه از زمان عرضه آن همچنان محبوب‌ترین ویندوز در میان کاربران است.

ویندوز

در حالی که 2ویندوز ویستا و سون پس از ایکس‌پی روانه بازار شده‌اند، همچنان ویندوز ایکس‌پی مقام اول استفاده در میان کاربران را از آن خود دارد.

براساس گزارش netmarketshare حدود 62‌درصد از دستگاه‌های متصل به اینترنت در سال‌2010 از ویندوز ایکس‌پی استفاده می‌کند.شاید یکی از علل پایدارماندن محبوبیت ویندوز ایکس‌پی سادگی کار با آن و همچنین باگ‌های کمتر و حضور طولانی‌مدت آن در بازار و عادت کاربران به‌استفاده از این سیستم عامل باشد.ویندوز ایکس‌پی پس از ویندوزهای‌2000 وEM که در نوع خود نسخه‌های پیشرفته‌تر ویندوز‌98 محسوب می‌شدند به بازار آمد.در آن زمان ویندوز ایکس‌پی به‌دلیل گرافیک جدید و قابلیت‌های بالاتر در اندک زمانی توانست اقبال کاربران را نصیب خود کند.

ویندوز ایکس‌پی یکی از سیستم‌عامل‌هایی است که اسم رمز ویسلر (Whistler) را بر خود دارد، چرا‌که در طول توسعه ویندوز ایکس‌پی بسیاری از کارکنان مایکروسافت در تفریحگاه ویسلر کانادا مشغول اسکی بودند.

ویندوز ایکس‌پی بر هسته ویندوزEM و ۲۰۰۰ پایه‌گذاری شد و جانشین 2ویندوز ۲۰۰۰ و EM شد.شرکت مایکروسافت، ویندوز ایکس‌پی را به‌منظور به‌روزکردن رابط کاربر (شکل ظاهری برنامه)، افزودن ویژگی‌های تازه، یکدست‌کردن مبنای کد بین اعضای مختلف خانواده مایکروسافت ویندوز و فراهم آوردن یک پلتفرم باثبات‌تر، پایه‌گذاری و در سال‌۲۰۰۱ روانه بازار کرد.

ویندوز ایکس‌پی که در اکتبر ۲۰۰۱ عرضه شد، یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های عامل کامپیوتر در جهان به شمار می‌رود که گفته می‌شود بیش از 400میلیون نسخه از آن در حال استفاده است. با این حال مایکروسافت اعلام کرده دیگر به شرکت‌های عمده سازنده کامپیوتر نظیر دل، اچ‌پی و توشیبا مجوز نصب سیستم‌عامل قبلی را روی کامپیوترهای تولیدی نخواهد داد و از ژانویه‌۲۰۰۸ ویندوز ایکس‌پی روی کامپیوترهای جدید عرضه نخواهد شد.

ویندوز ایکس‌پی ابتدا در دو نسخه خانگی و حرفه‌ای عرضه شده‌بود. ویندوز ایکس‌پی از چندین زبان مختلف پشتیبانی می‌کند.براساس این گزارش، همچنین ویندوز سون در کمتر از یک سال از ورود به بازار در میزان استفاده از ویندوز ویستا که سیستم عامل پیشین مایکروسافت است، پیشی گرفته است.

ویندوز سون در ماه جولای در 46/14‌درصد از دستگاه‌هایی که به اینترنت دسترسی یافتند در مقایسه با 34/14‌درصد از دستگاه‌های مجهز به ویندوز ویستا مورد استفاده بود. برای نخستین بار است که نسخه جدید سیستم عامل ویندوز مایکروسافت از نسخه قبلی ویندوز پیشی می‌گیرد.

مایکروسافت اعلام کرده که 175‌میلیون کپی از ویندوز سون را از زمان عرضه این محصول به بازار در پاییز گذشته تاکنون به فروش رسانده است.

استفاده از ویندوز سون از زمان عرضه‌شدن رشد سریعی داشته و این ویندوز پس از گذشت یک ماه از ورود به بازار در 4‌درصد از دستگاه‌های متصل به اینترنت مورد استفاده قرار گرفته، درحالی‌که 7ماه طول کشید تا به این سهم برسد. سهم استفاده از ویندوز سون تا ماه مارس به بالای 10‌درصد رسید.

کد خبر 113475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز