دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است

پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی

این پژوهشکده در سال 1379 توسط شورای گسترش آموزش عالی تاسیس و طبق مفاد اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط زیر نظر هیات امنای مستقل اداره می‌شود.

مقدمات راه اندازی پژوهشکده با ایجاد بخش تحقیقاتی بیوتکنولوژی کشاورزی در موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج آغاز و در سال 1378 با تصویب شورای عالی سیاستگذاری وزارت کشاورزی، بخش تحقیقات بیوتکنولوژی از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر منفک و به یک پژوهشکده مستقل تبدیل گردید.

در همان سال اولین بخش تحقیقاتی تحت عنوان ژنومیکس راه اندازی و در سال 1379، مجوز قطعی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ و به دنبال آن بخش‌های تحقیقاتی فیزیولوژی، بیوشیمی و پروتئومیکس و کشت بافت و انتقال ژن و ریزسازواره‌ها و ایمنی زیستی راه اندازی گردیدند.

با توجه به نیاز کشور و نو بودن تحقیقات بیوتکنولوژی در ایران به منظور توسعه فعالیت‌های پژوهشی و توانمندسازی پژوهشکده در جهت تامین بخشی از نیازهای بخش کشاورزی و رفع مشکلات، در مناطق مختلف کشور، سه مدیریت منطقه‌ای تحت عنوان مدیریت منطقه شمالغرب و غرب کشور به مرکزیت تبریز و با محوریت تحقیقات بیوتکنولوژی صنایع غذایی و منطقه مرکزی کشور به مرکزیت اصفهان با محوریت تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهان دارویی و متابولیتهای ثانویه در سال 1383 و پژوهشکده منطقه شمال کشور به مرکزیت رشت با زمینه تحقیقاتی مربوط به بیوتکنولوژی دام و طیور، آبزیان در سال1385 با حضور وزیر جهاد کشاورزی راه اندازی شدند.

با تصویب چارت تشکیلاتی و مجموعه تشکیلات تفصیلی پژوهشکده در سال 1386 و ابلاغ آن از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و تائید آن در چهارمین جلسه هیات امنا تشکیلات مناطق یاد شده و بخشهای تحقیقاتی نانو تکنولوژی، بیوانفورماتیک، هسته‌ای کشاورزی و مدیریت تحقیق و توسعه نیز مصوب گردید.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 113439
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز