گروه محیط زیست: در حالی که برخی گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که مجری طرح لوله‌گذاری گاز در منطقه حفاظت‌شده دنا، فعالیت خود را از سر گرفته است،یوسفی تصریح کرد:

Jungle

مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی با تکذیب این خبر گفت:‌ سازمان جنگل‌ها و مراتع هیچ مجوزی برای ادامه کار صادر نکرده و بالطبع هرگونه فعالیتی در این زمینه غیرقانونی است و سازمان جنگل‌ها با قاطعیت در مقابل آن ایستادگی می‌کند. پیمان یوسفی در گفت‌وگو با همشهری افزود: رهبرمعظم انقلاب، سال گذشته در هفته منابع طبیعی، استراتژی جنگل‌ها را تبیین و تاکید کردند که قطع درختان کهنسال را متوقف کنید.

با تأسی به این رهنمود، سازمان جنگل‌ها با قاطعیت جلوی هرگونه تخریب اراضی جنگلی می‌ایستد؛ به‌ویژه منطقه حفاظت‌شده دنا که یکی از بی‌نظیرترین مناطق حفاظت‌شده جهان است و صیانت از پوشش گیاهی و درختان آن با توجه به شرایط اقلیمی، یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌هاست.وی ضمن ابراز تاسف از قلع و قمع هزاران بلوط کهنسال در منطقه حفاظت‌شده دنا، خاطرنشان کرد: سال گذشته متاسفانه چندهزار درخت بلوط کهنسال در این منطقه قطع شد،

در حالی که با تمهیداتی می‌توانستیم از بروز این فاجعه جلوگیری کنیم اما از آنجایی که در کشور ما، محیط‌زیست و منابع‌طبیعی اولویت ندارد هرازگاهی شاهد وقوع اتفاقات تلخی از این دست هستیم. این در حالی است که بحران خشکسالی، حفاظت از جنگل‌ها را بیش از گذشته ضروری می‌سازد.

امروزه جهان به این نتیجه رسیده است که سرمایه واقعی، داشتن منابع طبیعی غنی است و هر کشوری که منابع طبیعی قوی‌تری داشته باشد، ثروتمندتر است زیرا جنگ آینده بر سر آب است و کشوری منابع آبی خواهد داشت که منابع طبیعی داشته باشد. با وجود چنین شرایطی، ما به دست خودمان منابع طبیعی‌مان را تخریب می‌کنیم. وی گفت: مدت‌هاست مفهوم توسعه عوض شده است، اگر 30سال پیش احداث یک جاده توسعه محسوب می‌شد، اکنون این مفاهیم دگرگون شده و حفظ جنگل و محیط‌زیست توسعه محسوب می‌شود.

با این حال، به‌نظر می‌رسد ما در این تعریف دچار مشکل شده‌ایم و در نتیجه برای عبور یک لوله گاز به‌راحتی چندهزار بلوط کهنسال را قلع و قمع می‌کنیم. یوسفی در پایان از مسئولان ارشد نظام خواست با تعیین خط قرمز و اهرم‌های قانونی اجازه ندهند بیش از این منابع طبیعی کشور به‌ویژه جنگل‌ها تخریب شود.

این گزارش می‌افزاید: عملیات اجرایی انتقال لوله گاز در منطقه جنگلی دنا، در سال گذشته به قطع 14هزار درخت بلوط کهنسال منجر شد که با پیگیری سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع و با دستور مقامات قضایی این عملیات متوقف شد. با این همه، اوایل تیرماه امسال، این عملیات از سر گرفته شد که قطع 2هزار بلوط کهنسال را در پی داشت. کارشناسان ضمن هشدار نسبت به ازسرگیری این عملیات، اعلام کرده‌اند که ادامه اجرای عملیات انتقال لوله گاز در دنا، باعث قطع 30هزار اصله درخت کهنسال بلوط می‌شود.

کد خبر 113244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز