گروه اقتصادی: با اعلام رسمی واریز نخستین قسط یارانه‌ها به حساب مردم از مهر ماه امسال، روزشمار افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هدفمند کردن یارانه‌ها به حرکت درآمد تا تردیدها نسبت به زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اندکی فروکش کند

subsidy

اظهارنظر اخیر محمود احمدی‌نژاد، مبنی بر واریز یارانه‌های نقدی از مهرماه، گمانه زنی رسانه‌ها در باره اجرای قانون یادشده را از آبان و یا آذرماه امسال را تقویت کرد. اردیبهشت ماه امسال رئیس‌جمهور گفته بود 2‌ماه پس از واریز یارانه‌ها، افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی اتفاق می‌افتد؛ هرچند رئیس‌جمهور نگفته است که یارانه نقدی در چند قسط پرداخت خواهد شد و سهم هرخانوار چه میزان خواهد بود؟

براساس قانون بودجه امسال دولت می‌تواند 20 هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها درآمد کسب کند. اما در اظهارنظری دیگر محمد رضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی که پیش‌تر اعلام کرده بود، مهرماه، زمان تقویمی مناسبی برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیست، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کارگروه تحولات اقتصادی دولت با توجه به عوامل مختلف، قانون را در مناسب‌ترین زمان ممکن اجرا خواهد کرد و این زمان با توجه به آمادگی دولت و وجود شرایط مناسب، در نیمه دوم سال‌جاری خواهد بود.

او با بیان اینکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در تمامی بخش‌ها (خانگی، تولید و بخش‌های دیگر) متناسب با ظرفیت‌های موجود در بخش و زیربخش‌های مختلف انجام خواهد شد، اظهار کرد: تاکنون تصمیمی درخصوص تاخیر در اجرای قانون در بعضی از بخش‌ها اتخاذ نشده است.

به گفته معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در تمامی بخش‌ها یکسان نبوده و طبیعتا بخش‌هایی که نیازمند فرصت زمانی بیشتری برای اصلاح ساختارهای موجود خود هستند (برخی از بخش‌ها و زیربخش‌های تولید) ابتدا با شیب کمتری از اصلاح قیمت در مقایسه با سایر بخش‌ها مواجه خواهند شد.

فرزین افزود: براساس قانون، دولت امکان اعمال قیمت‌های ترجیحی برای 2حامل برق و گاز طبیعی را به لحاظ مناطق جغرافیایی، نوع، میزان و زمان مصرف دارد و از این امکان نیز در بخش‌های مختلف استفاده خواهد کرد. سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت تصریح کرد: قانون (اصلاح قیمت‌ها) و توزیع نقدی یارانه‌ها در نیمه دوم سال و در سراسر کشور به‌صورت قطعی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

کد خبر 113233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز