همشهری آنلاین: مراسم شصت و پنجمین سالگرد حمله اتمی نظامیان آمریکایی به شهر هیروشیما در غرب ژاپن روز جمعه در محل پارک صلح این شهر برگزار شد

سالگرد حمله اتمی آمریکا به هیروشیما

به گزارش ایرنا به نقل از کیودو، در این مراسم نمایندگانی از 74 کشور جهان از جمله " جان روس " سفیر آمریکا در ژاپن و " بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد برای نخستین بار از زمان حمله اتمی آمریکا در ششم آگوست سال 1945 میلادی تاکنون ، در این مراسم شرکت کردند.

حضور نمایندگان کشورهای مختلف در مراسم امسال حاکی از آن است که تمایلات برای تحقق طرح عاری سازی جهان از تسلیحات هسته ای گسترش یافته است.

علاوه بر سفیر آمریکا و دبیرکل سازمان ملل متحد که برای نخستین بار از زمان حمله اتمی آمریکا به هیروشیما در این مراسم حاضر شده اند، سفرای برخی کشورهای دارای سلاح هسته ای نظیر انگلیس و فرانسه نیز برای نخستین بار در این مراسم حضور یافتند.

سفارت آمریکا پس از برگزاری مراسم یابود قربانیان حمله اتمی این کشور به شهر هیروشیما در بیانیه ای نسبت به تمامی قربانیان جنگ جهانی دوم ادای احترام کرد.

بان کی مون در مراسم امروز که بیش از 55 هزار نفر از اقصی نقاط جهان در آن حضور داشتند،درخواست خود را برای تحقق طرح عاری شدن جهان از تسلیحات هسته ای بار دیگر اعلام کردند.

در این مراسم جمله جمعی از جانبازان مصدوم شیمیایی ایران و "سیدعباس عراقچی " سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن نیز حضور داشتند.

" تاداشی آکیبا " شهردار شهر هیروشیما نیز در این مراسم از دولت ژاپن خواست تا از چتر اتمی آمریکا خارج شود و رهبری جهانی برای خلع سلاح و عدم اشاعه در جهان را بر عهده گیرد.

آکیبا همچنین از دولت ژاپن خواست تا به تعهد خود مبنی بر ممنوعیت ورود، تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای پایبند باشد ، از چتر اتمی آمریکا نیز خارج شود و از قربانیان حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناگاساکی به طور کامل حمایت کند.

" نائوتو کان " رهبر حزب حاکم و نخست وزیر ژاپن نیز در سخنانی از بازماندگان حمله اتمی آمریکا به شهرهای هیروشیما و ناگاساکی به عنوان فرستادگان ویژه در ارتباط با خلع سلاح جهانی و انتقال تجارب مربوط به نقش مخرب تسلیحات هسته ای و همچنین اهمیت صلح جهانی به جهانیان یاد کرد.

کان، گفت که دولت ژاپن متعهد است که در راستای بکارگیری اقدامات سودمند در راستای خلع سلاح و منع گسترش تسلیحات هسته ای در جهان و به دست آوردن توافق بین المللی بر علیه تسلیحات هسته ای و اجرای تعهدات خود مبنی بر ممنوعیت ورود، تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای تلاش کند.

شرکت کنندگان در مراسم یادبود قربانیان حمله اتمی آمریکا به شهر هیروشیما امروز با نثار گل بر بنای یادبود و نیز یک دقیقه سکوت یاد این قربانیان را گرامی داشتند.

بان و آکیبا در این مراسم با اشاره به افزایش سن بازماندگان حمله اتمی آمریکا به شهر هیروشیما که از آنها به عنوان " هیباکوشا " یاد می شود، اعلام کردند که نباید برای خلع سلاح و عدم اشاعه تسلیحات هسته ای در جهان وقت را تلف کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خواستار برگزاری روز بدون تسلیحات هسته ای در زندگی افراد جامعه بشری و بازماندگان این حملات شد.

در حال حاضر میانگین سن بازماندگان حمله اتمی آمریکا به هیروشیما 73/76 است و تاکنون 370 هزار نفر به عنوان بازماندگان این حمله اتمی معرفی شده اند که تا ماه مارس سال جاری میلادی تعداد آنها به 227 هزار و 565 نفر کاهش یافته است.

برخی بازماندگان حمله اتمی نظامیان آمریکایی به شهر هیروشیما با اشاره به حضور جان روس سفیر آمریکا در ژاپن و دیگر سفرای کشورهای دارای تسلیحات هسته ای در این مراسم، گفتند که این حضور که پس از گذشت 65 سال از زمان این حمله انجام شد، خیلی دیر صورت گرفته است.

کد خبر 113210
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز