پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

جشنواره‌ها تابستان را رونق می‌دهند. اگر اهلش باشی، می‌توانی در جشنواره‌های جور‌‌واجور تابستانی شرکت کنی و هم خوش بگذرانی و هم تجربه کسب کنی از آنچه که این روزها در کوچه و کنار شهر، در بوستان‌ها و فرهنگ‌سراها برگزار می‌شود؛

جاده

یا حتی درجشنواره‌های عجیب مثل خوردن بیشترین همبرگر که قرار است مرداد ماه در کاخ سعدآباد برگزار شود.

البته نه در تابستان که در همه سال، جشنواره‌ها  برای ما برگزار می‌شوند و البته این ماییم که فرصت‌ها را و جشنواره‌ها را یکی یکی از دست می‌دهیم.

نگاه کنید در همین چند ماه آینده چه جشنواره هایی با نام کودک و نوجوان برگزار می‌شوند؛ مثل جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان، جشنواره عکس کودک  نوجوان و جشنواره طنز و....  بخوانیم و به یاد بسپاریم.

برج میلاد

نخستین جشنواره کودک‌و نوجوان برج میلاد تهران برای غنی‌ سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از تاریخ 19تا 23مرداد ماه در مجموعه برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

رحیم مطهر نژاد، مدیر عامل برج میلاد تهران به ما می‌گوید:  «در این جشنواره، به کودک و نوجوان از نظر خانواده و نوع روابط خانوادگی توجه شده است.»

او می‌گوید:«در این جشنواره بازی‌های خانوادگی، مسابقه‌های ویژه پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها همراه با نوه‌های خود، کارگاه‌های ویژه آموزشی و نشست‌های تخصصی برای خانواده‌ها برگزار می‌شود.»

مطهر نژاد ادامه می‌دهد:«در این جشنواره فرهنگی هنری، شهروندان محترم تهرانی می‌توانند هم زمان از نمایشگاه ویژه کودک و نوجوان، برنامه‌های هنری زنده، نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان و کارگاه‌های آموزشی و پرورشی استفاده کنند.»

 همچنین به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، که در برگزاری این جشنواره مشارکت دارد، حضور فعالان عرصه کودک و نوجوان در بخش نمایشگاهی و چهره‌های محبوب تلویزیونی در بخش اجرای جشن‌های ویژه، بر جذابیت‌های آن خواهد افزود.

در عین حال برپایی نمایشگاه ‌اسباب‌بازی، رادیو جشنواره، اجرای موسیقی محلی، ترانه‌های کودکانه، کارگاه‌های مختلف هنری و فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان و نشست‌های تخصصی روان‌شناسی ویژه مربیان و والدین بچه‌ها از دیگر بخش‌های این جشنواره فرهنگی، اجتماعی است که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

ساعت برگزاری نخستین جشنواره کودک و نوجوان برج میلاد 10 تا 22 اعلام شده است.

 هنر و دین

جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان، هم یکی از اتفاق‌هایی است که می‌توانیم در آن شرکت کنیم و از برنامه‌هایش لذت ببریم.

به گفته محمود شالویی، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخشی از برنامه جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان به موضوعات دینی و قرآنی اختصاص دارد و رشته‌های هنری این جشنواره عبارتند از:  نقاشی، طراحی، عکاسی، حجم و ...که به زودی فراخوان آن منتشر می‌شود.

موضوعات این جشنواره شامل مفاهیم قرآنی و دینی احسان به والدین، نیکوکاری، عبادت و بندگی خداست.

 یک نمایشگاه عروسکی

شاید تو جزو آن نوجوانانی باشی که در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی - مبارک، شرکت کردند و نمایش‌های آن را دیدند؛ اما اگر این‌طور نبوده، اگر دوست داشتی در برنامه‌های این جشنواره شرکت کنی و نتوانستی، ناراحت نباش! این جشنواره بخش‌های جانبی هم داشت که بعضی از آنها هنوز در جریانند، مثل برگزاری نمایشگاه عروسک در فرهنگستان هنر. در این نمایشگاه که دوم مرداد افتتاح شد و تا هفدهم این ماه هم ادامه دارد، عروسک‌ها و صورتک ‌ها یا همان ماسک‌های نمایشی زیادی به‌نمایش درآمده‌اند؛ ‌عروسک‌های اسطوره‌ای و افسانه‌ای، ماسک‌های تعزیه و شبیه‌خوانی، ماسک شخصیت‌های نمایش‌های تخته‌حوضی، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی دوره قاجار، ماسک‌های فانتزی و تخیلی و عروسک‌‌های سنتی و محلی ایرانی را در این نمایشگاه می توان دید.

این روزها برای ما خیلی کم پیش می‌آید فرصتی پیدا کنیم و با شخصیت‌های نمایش‌های عروسکی سنتی ایرانی آشنا شویم یا حتی یک نمایش عروسکی امروزی ببینیم، اگر فرصت جشنواره را هم از دست بدهیم که باید تا سال آینده و جشنواره بعدی صبر کنیم، اما حالا که این نمایشگاه برپا شده می‌‌توانیم از این امکان استفاده کنیم و هم با حال و هوای نمایش‌های سنتی ایرانی آشنا شویم، هم با شیوه ساخت عروسک‌های امروزی. آخر این نمایشگاه یک بخش هیجان‌انگیز دیگر هم دارد: بخش عروسک‌های اپراهای عروسکی بهروز غریب‌پور که اگر آنها را ندیده باشی، حتماً درباره‌شان شنیده‌ای. در این نمایشگاه قالب‌های ساخت عروسک‌های اپرای «مولوی»، آخرین کار این کارگردان و همین‌طور عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی نمایش‌هایش را هم می‌توانی ببینی. پس تا دیر نشده فرصت را از دست نده!

***

جشنواره های دیگری هم بوده و هست؛ مثل همین جشنواره ماشین‌های کنترلی و جشنواره اتل متل که در روزهای گذشته برگزار شد و البته همه برنامه‌هایی که در فرهنگ‌سراها به ویژه فرهنگ‌سرای توچال برگزار می شود، برای ماست. اگر بخواهیم.

کد خبر 113018
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز