سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

کیکاووس زیاری: قصه قدیمی «پینوکیو» یک بار دیگر تبدیل به فیلمی سینمایی می‌شود

Pinokio

این قصه کلاسیک که توسط کارلو کولودی  نوشته شده و یکی از داستان‌های محبوب کودکان و نوجوانان در سراسر جهان است، این‌بار به صورت یک انیمیشن کامپیوتری سه بعدی تولید می‌شود. کمپانی والت دیزنی که نسخه کلاسیک این قصه را سال 1940 تهیه کرد، این روزها در جست‌وجوی فیلم‌سازی است که کارگردانی نسخه جدید را به دست او بسپارد. به احتمال زیاد «براو بیرو» (سازنده انیمیشن‌های «بالا» و «اینکودیبل‌ها») کارگردانی نسخه جدید «پینوکیو» را به عهده می‌گیرد.

«پینوکیو» قصه یک عروسک چوبی است که نجار پیر و تنهایی به نام پدر ژپتو آن را می‌تراشد و یک پری مهربان، به او جان می‌دهد. پینوکیو ماجرا‌هایی تماشایی به بار می‌آورد و هر بار که دروغ می‌گوید، دماغش دراز می‌شود. پینوکیو می‌خواهد تبدیل به یک پسر بچه واقعی شود، اما باید آزمایش‌هایی را پشت سر بگذارد. در این بین دو شخصیت حقه‌باز قصه، یعنی گربه نره و روباه مکار، دردسرهایی برای پینوکیو به‌وجود می‌آورند تا نگذارند او به خواسته‌اش دست پیدا کند.

قصه «پینوکیو»، قبل از این سوژه اصلی تعداد زیادی فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی دیگر هم بوده است. معروف‌ترین کارتون تلویزیونی این قصه سال 1964 ساخته شد که در طول سال‌های گذشته بارها از تلویزیون ایران پخش شده است. «روبرتو بنینی»، بازیگر و فیلم‌ساز سرشناس سینمای ایتالیا هم سال 2002 نسخه زنده این قصه را ساخت. خود او در این فیلم در نقش پینوکیو ظاهر شد.

کارلو کولودی، نویسنده قصه «پینوکیو» در  قرن هجدهم در شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. او که تمام عمر خود را در این شهر زندگی کرد، چند کتاب قصه دارد که معروف‌ترین آنها «پینوکیو» است. کسی از منبع الهام کولودی برای نگارش این قصه اطلاعی ندارد. شخصیت پدر ژپتوی این قصه در چند فیلم و مجموعه به صورت یک شخصیت مستقل مورد استفاده قرارگرفته است.

تولید نسخه جدید «پینوکیو» در دورانی انجام می‌شود که صنعت سینما به فکر تولید نسخه‌های تازه‌ای از محصولات کارتونی قدیمی خود افتاده است. مدتی قبل اعلام شد

به زودی نسخه‌های جدید «سیندرلا» و «سفید برفی» باز‌سازی خواهد شد. بخش مهمی از جذابیت نسخه‌های قدیمی در این است که به صورت سنتی و با دست درست شده‌اند به همین دلیل، منتقدان سینمایی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تولید نسخه‌های کامپیوتری آنها کار درستی است یا خیر.

نسخه جدید «پینوکیو» به این دلیل به صورت سه بعدی تولید می‌شود که در طول دو سال اخیر، انیمیشن‌های کامپیوتری سه بعدی، همچون «داستان اسباب‌بازی3»، «بالا»،

«کوفته قلقلی‌ها»، «عصر یخی 3» و «شرک4» با استقبال زیاد بچه‌ها و خانواده‌هایشان روبه‌رو شده اند.

کد خبر 113012
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز