چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققین آمریکایی با الهام از حرکات بدن مارهای طبیعی مارهای روباتیکی ساختند که در عملیات مختلف خنثی کردن مواد منفجره به سربازها کمک خواهند کرد

مار روباتیک

مارها ترسناکند و تنها می‌توانند بخزند اما قطعا قادر به خنثی کردن بمب و یا حضور در عملیات جستجو و نجات نیستند، اما مارهای روباتیک این داستان را تغییر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پروژه‌ای به نام "Robotic Tentacle Manipulator " مهندسین آزمایشگاه تحقیقات نظامی آمریکا در حال ایجاد روبات‌های مار گونه خودکاری هستند که می‌توانند به جای سربازان در موقعیت‌های خطرناک حاضر شوند تا در عملیات جستجو و نجات و شناسایی خطرات احتمالی ناشی ازIED ها (تجهیزات قابل انفجار تقویت شده) به آنها کمک کنند.

شناسایی نوع مواد منفجره یکی از دردسرسازترین مشکلات نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان بوده است که مدتها عامل اصلی مرگ نیمی از نظامیان آمریکایی در منطقه به شمار می‌رفت. اکنون برای جستجو و غیر فعال کردن این مواد منفجره به جای فرستادن سربازها و ایجاد احتمال آسیب دیدگی برای آنها، مارهای روباتیک قادر به انجام این کار هستند.

مارهای روباتیک مجهز به حسگرها و سیستم ردیاب و تجسس لیزری به نام LADAR هستند که تصاویر سه بعدی از شکل اجسام و ویژگی‌های فیزیکی آنها ارائه می‌کند. حسگرهای حساس لمسی به روبات‌ها اجازه می‌دهد تا اشیا را حس کرده و تعادل خود را برقرار کرده واجسام را بچرخانند.
این روبات‌ها نسبت به انواع دیگر روبات‌ها از فواید بیشتری برخوردارند:

- ابعاد آنها قابل تغییر است یعنی امکان ساخت آنها در ابعاد کوچک و یا بزرگ وجود دارد.

- می‌توانند بر روی سطوح ناهموار حرکت کرده و یا از پله‌ها بالا بروند.

- تعدادی از این مارها می‌توانند برای اسکن یک اتاق و دست کاری یک جسم در یک منطقه به صورت تیمی عمل می‌کنند.

- آنها می‌توانند مشکل باز کردن در را در روبات‌ها رفع کنند. وجود مفصل‌های متعدد در این مارهای روباتیک می‌تواند در گرفتن و چرخاندن انواع دستگیره‌های در موثر واقع شود.

توانایی این روبات‌های خودکار در برقراری ارتباط با یکدیگر یکی از اصلی‌ترین موارد مورد مطالعه دانشمندان به شمار می‌رود.

 

کد خبر 112903
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز