گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: «برای آنهایی که از این آهنگ خاطره دارند و برای بچه‌های شما که فردا از این آهنگ خاطره داشته باشند. باید آنها عجله کنند تا من برایشان این آهنگ را بخوانم.»

moseghe-511-gh

این سخنان محمد نوری بود قبل از آنکه آهنگ معروف و خاطره‌برانگیز «جان مریم» را در یکی از کنسرت‌هایش بخواند. چشم بستن محمد نوری در 9 مردادماه پایان خاطره مردم از این هنرمند نیست. خاطره داشتن نسل‌های مختلف از یک خواننده، بهترین دستمزدی است که یک هنرمند می‌تواند در طول زندگی‌اش کسب کند.

به همین دلیل بود که محمد نوری ترجیح می‌داد همواره برای مردم بخواند و همین روحیه باعث شد که کمک‌های معاونت هنری وزارت ارشاد در جهت رسیدگی به مشکلاتش را نپذیرد. مناعت طبع این خواننده بزرگ به اندازه‌ای بود که حمید شاه‌‌آبادی، معاون هنری ارشاد بلندنظری این هنرمند را ستود.

گرچه او اعلام کرده دفتر موسیقی ارشاد و انجمن موسیقی هیچ کوتاهی در رابطه با حمایت مالی از محمد نوری نکرده است اما شاید حمایت از این بزرگمرد باید از جنسی باشد که داوود گنجه‌ای موسیقی‌دان پیشکسوت و قائم مقام خانه موسیقی درباره‌اش 3-2 روز قبل به مهر گفت: «نوری مرد بزرگی است و در طول زندگی‌اش هیچگاه عزت نفس خود را از دست نداده و نمی‌دهد؛ او در حقیقت و در یک جمله، هنر خویش را به دنیا نفروخته است؛

بنابراین از نظر من نهادها اگر می‌خواهند خدمتی بکنند باید در‌شأن ایشان باشد و کمترین کار، بیمه کردن آقای نوری است؛ به‌طوری‌که هر بیمارستانی که ایشان را بستری می‌کند باید با سازمان و نهادی که استاد نوری را تحت بیمه خویش درآورده است طرف حساب باشد؛ یعنی کاری مشابه خدماتی که شهرداری تهران برای زنده‌یاد بابک بیات انجام داد.»

در این اواخر بیماری محمد نوری رو به وخامت گذاشت و هر روز خبری از رفتن او به بیمارستان و مرخص شدنش منتشر می‌شد. او 9 تیرماه به‌علت وخیم شدن وضعیت جسمانی‌اش مجددا به بیمارستان رفت و در بخش ویژه بستری شد. درحالی‌که کمتر از 14 روز قبل به‌علت نارسایی خونی در آی‌سی‌یو بستری بود به درخواست شخصی از بیمارستان به منزل رفت و تمامی هزینه‌ها را هم شخصا پرداخت کرد.

اما بالاخره درست همانطور که در یکی از ترانه‌هایش آرزو می‌کرد دستی از آسمان بیاید و او را آن‌ور ابرها ببرد، شامگاه شنبه 9 مرداد در سن 81 سالگی از این دنیای فانی پرکشید.ترانه‌ها و تصنیف‌هایی که این هنرمند فقید اجرا کرده، توانست در 4دهه محبوبیت فراوانی کسب کند. او در رشته زبان و ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شد اما فرا گرفتن موسیقی را در کنار تدریس زبان ادامه داد.

او با خواندن ترانه‌های محلی ‌همچون «جان مریم»، «شالیزار»، «واسونک» و «جمعه‌بازار» با گویش‌های مختلف ایران محبوبیتی گسترده نزد مردم کسب کرد. استاد نوری در سال 1385 به‌عنوان چهره ماندگار موسیقی انتخاب شد.

تلویزیون بارها و بارها قطعات «سرزمین خورشید»، «ای دیار خوب من» و «ای وطن» را در مناسبت‌های گوناگون با صدای محمد نوری پخش کرده است. گرچه صداوسیما در این اواخر کمترسراغی از او می‌گرفت و یادی از این هنرمند نمی‌کرد اما در نبودن محمد نوری آهنگ‌های او مکرر از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود تا مثل همیشه رسانه ملی دیر برسد.

‌مراسم تشییع پیکر «محمد نوری» چهره ماندگار موسیقی ایران امروز (11‌مرداد) ساعت 9:30 از مقابل تالار وحدت تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار می‌شود. همچنین مراسم یادبود محمد نوری روز چهارشنبه 13 مردادماه در مسجد قدس واقع در شهرک قدس (غرب) با حضور اهالی موسیقی، هنرمندان و دوستداران این هنرمند برگزار می‌شود.

کد خبر 112825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز