دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: با امضای تفاهمنامه‌ای بین منطقه آزادتجاری - صنعتی چابهار و دولت اسپانیا ، همکاری در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، صنعت، گردشگری، مشارکت در اجرای طرحهای عمرانی و آموزش گردشگری ، گسترش می یابد.

در مراسم امضای این تفاهمنامه با  نماینده دولت اسپانیا ،مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، گفت:دراین مذاکرات ازمقام اسپانیایی خواسته شد سرمایه‌گذاران این کشور را به حضور در اجرای پروژه‌هایی دربخش نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی دریایی و شیلات ترغیب کنند.
محمدسعید توکل، مذاکره در خصوص تولید یک نوع بالگرد  ۲نفره بسیار ایمن و با قیمت پایین را از جمله دستاوردهای این نشست عنوان کرد و افزود: این وسیله علاوه بر کاربرد آموزشی جهت تربیت خلبان بالگرد می‌تواند در جذب گردشگر و دیگر بخشهای اقتصادی و کمک رسانی در سوانح غیرمترقبه مورد بهره‌گیری قرار گیرد.

وی گفت: همچنین از اسپانیایی‌ها خواستیم با تشویق بخش خصوصی و انتقال امکانات تولید خود به چابهار، زمینه کاهش هزینه های صدور تولیدات خود به حوزه خلیج فارس را فراهم کنند. این شرکتها در بخش‌های مختلف تولید رایانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم یدکی ماشین آلات و ... فعال هستند. 

نماینده یک شرکت تجاری که به نمایندگی از  ۱۶۰ کمپانی بزرگ اسپانیا در ایران حضور یافته‌است، منطقه چابهار را یکی از مهمترین نقاط راهبردی دنیا  ذکرکرد و گفت: این منطقه می‌تواند به یکی از بزرگترین مناطق تجاری خاورمیانه و آسیای میانه در زمینه تولید مواد اولیه و گردشگری تبدیل شود.

خوزه مارتینز، افزود: از آنجا که چابهار منطقه‌ای بکر و دارای آب و هوایی مناسب و دریایی بی‌نظیر است، می‌توان از آن برای تشویق غواصان دنیا به بهره گیری از این موقعیت مناسب و تربیت غواص استفاده کرد. این منطقه به لحاظ محصولات دریایی خوب، محلی مناسب برای تولید انواع فرآورده‌های دریایی غذایی از جمله تن و میگو است، همچنین به لحاظ داشتن زیباترین ماهی‌ها منطقه‌ای جالب برای جذب جهانگردان است.

 این مقام اسپانیایی در پایان گفت: این شرکت با سه کمپانی بزرگ خریدار نفت مذاکره کرده است تا با حضور در چابهار و ساخت تانکرهای بزرگ ذخیره نفت، برای تامین نفت دیگر مجبور به دور زدن خلیج فارس نباشند.

کد خبر 11277

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز