یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

آرش نهاوندی: تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، نظیر ارتباط از طریق میل یا چت‌کردن درصورتی که باعث تقویت ارتباط دوستانه همکلاسی‌ها، همکاران و اعضای خانواده شود، می‌تواند مفید باشد اما درصورتی که این ارتباط وارد مقوله‌های دیگر و به‌ویژه مقولات غیراخلاقی شد دیگر نمی‌توان آن را مفید فایده تلقی کرد و باید گفت دیگر این نوع ارتباط از هر حیث و برای هر فردی مضر است؛ به‌ویژه آنکه این ارتباط در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته باشد.

طرح

علاوه بر این، خطر ارتباط نوجوانان کم تجربه با افراد سودجو در سایت‌های شبکه اجتماعی وجود دارد. اما تا جایی که این ارتباطات آنلاین بتواند زمینه را برای تقویت دوستی‌های سالم در محیط آف لاین نیز فراهم کند اینگونه ارتباطات سودمند و مفید است. ارتباطات آنلاین از زمان ظهور پدیده چت و میل زدن آغاز شد و اکنون در دوره حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی به‌منظور تقویت روابط دوستانه و اجتماعی هستیم.

در این دوره افراد در سایت‌ها ارتباطات گسترده‌ای دارند که بر مبنای آمارهای گرفته شده، اغلب افرادی که در سایت‌های مختص به ارتباط اجتماعی عضویت دارند با دوستان قبلی خود که پیش‌تر با آنها در مدرسه، دانشگاه یا در محیط کار آشنا شده‌اند ارتباط دارند و کمتر به ارتباط با افرادی که پیش‌تر و در محیط آف لاین (خارج از فضای مجازی) با آنها آشنا نشده‌اند رغبت نشان می‌دهند که این خود از نظر امنیت حریم خصوصی و امنیت فردی و اجتماعی بسیار مهم و مثبت است.

اما همچنان خطرات امنیتی برای افرادی که به تازگی وارد این سایت‌ها می‌شوند وجود دارد و به‌دلیل امکان دسترسی همه افراد به این سایت‌ها ممکن است کاربران نوجوان و کمتر آگاه نسبت به شرایط روز، با افرادی خطرناک که دارای سوابق جنایی هستند آشنا شده و تمامی مشخصات خود را ازجمله شماره تلفن و آدرس خود را در اختیار افراد سودجو و سوء استفاده‌گر قرار دهند که این امر می‌تواند خطرات عدیده‌‌ای را برای آنها به‌دنبال داشته باشد.

ازهمین‌رو رعایت نکاتی جهت ایمنی حریم خصوصی افراد در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی ضروری به‌نظر می‌رسد.امکان به کار‌گیری هویت‌های مجهول و غیرواقعی برای افراد سودجو در همه‌جا وجود دارد و دنیای مجازی نیز قسمتی از همه‌جا است؛ بنابراین در مورد ارتباط با غریبه‌ها محتاط باشید و کمی بیشتر در مورد اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار می‌دهید، دقت کنید.

اطلاعاتی که می‌تواند برای شما دردسر ساز باشد را برای خود نگه دارید. آدرس منزل یا برنامه کاری شما ممکن است برای شما نقاط ضعفی ایجاد کند. همچنین همواره در مورد اطلاعاتی که دیگران در مورد شما منتشر می‌کنند، دقت کنید. برخی اوقات اطلاعاتی که دیگران در مورد شما منتشر ساخته‌اند، به همراه اطلاعاتی که شما منتشر کرده‌اید می‌تواند تشکیل یک پازل ساده را بدهد.تنها اطلاعاتی را منتشر‌سازید که همگان صلاحیت دیدن آنها را داشته باشند. به یاد داشته باشید ممکن است حتی با از بین بردن بعضی اطلاعات، امکان دسترسی به آنها وجود داشته باشد.

کد خبر 112761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز