گروه بورس: با وجود مصوبه سازمان بورس مبنی بر اینکه شرکت‌های بورس باید خدمات توزیع سودشان را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بسپارند، اما تا‌کنون فقط 3 شرکت ضمن عقد قرارداد، سود سهام خود را به‌وسیله این شرکت بین سهامداران توزیع کرده‌اند

bors-510-gh

به گزارش همشهری، براساس مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار همه شرکت‌های بورس موظف بودند تا پایان اسفند سال گذشته ضمن عقد قرارداد با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، عملیات اجرایی پرداخت سود سهام به سهامداران خود را به این شرکت بسپارند اما به‌دلیل وجود نداشتن ضمانت‌های اجرایی، تاکنون فقط چند شرکت معدود در این زمینه اقدام کرده‌اند.

هر سال همزمان با پایان فصل مجامع، سهامداران با مشکلات متعددی برای دریافت سود خود از شرکت‌های بورس مواجه می‌شوند. این موضوع، زمینه اعتراض همیشگی سهامداران را به‌وجود آورده است، زیرا نظام یکپارچه‌ای برای توزیع سود سهامداران وجود ندارد و هر شرکتی مطابق میل خود و گاه با تاخیر‌های فراوان اقدام به پرداخت سود سهامداران می‌کند.

بر همین اساس، سازمان بورس مصوبه‌ای را به تصویب رساند تا سود سهامداران به‌صورت یکپارچه و سازماندهی شده، پرداخت شود. این در حالی است که این طرح به‌دلیل همکاری نکردن شرکت‌های بورس تاکنون به در بسته خورده و سهامداران همچنان با مشکلات قدیمی دریافت سود سهامشان روبه‌رو هستند.

علیرضا حاجی نوروزی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این باره به همشهری گفت: براساس مصوبه سازمان بورس همه شرکت‌های بورس موظف بودند تا پایان اسفند ماه 88 ضمن عقد قراردادی، پرداخت سود سهامشان را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بسپارند و خود را با آیین‌نامه‌های موجود تطبیق بدهند، در غیر این صورت دچار تخلف شده اند اما از آن زمان تاکنون فقط 3 شرکت توزیع سود سهامشان را به ما سپرده‌اند.

وی در تشریح دلایل همکاری نکردن شرکت‌های بورس گفت: به‌نظر می‌رسد ضمانت‌های اجرایی لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد؛ چراکه اگر برای این شرکت‌ها جریمه‌هایی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در نظر گرفته می‌شد، شاید شرکت‌ها مجبور به اجرای مصوبه می‌شدند.

وی در مورد مصوبه سازمان توضیح داد: این مصوبه لازم‌الاجرا بوده و کماکان به قوت خود باقی است اما به‌نظر می‌رسد برای اجرای صحیح آن باید ضمانت‌هایی از جمله پرداخت جرایم و برخورد با شرکت‌ها در نظر گرفته شود تا سود سهامداران نیز به شکل مطلوبی تقسیم شود.

حاجی نوروزی در مورد فعالیت‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توضیح داد: تا‌کنون با 17 شرکت برای ارائه خدمات مختلف قرار داد امضا کرده‌ایم و از ابتدای سال نیز روش کار را تغییر داده‌ایم؛ به‌طوری‌که برخی از خدمات به غیر از توزیع سود و افزایش سرمایه شرکت‌ها، بدون عقد قرارداد انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: شرکت‌ها برای دریافت ارائه خدمات از سوی ما باید حق عضویت سالانه بپردازند که این میزان 2، 4 و 6 میلیون تومان برای شرکت‌های مختلف در نظر گرفته شده است

کد خبر 112722

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز