محمود احمدی نژاد رییس جمهوری روز دوشنبه 27 آذر در همایش سراسری سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ظرفیت وقف در حوزه فرهنگی و اقتصادی بسیار گسترده است.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه "وجود هشت هزار امام زاده در کشور، نور افکنهای قوی برای هدایت، عشق، محبت و توجه به خدا است"، اضافه کرد: وقف یکی از بهترین صدقه‌های جاریه است که همه دست‌اندرکاران آن در مسیر جاودانگی حرکت می‌کنند و این شامل واقفان و خدمتگذاران به وقف است.

وی بااشاره به سال پیامبر عظیم (ص) و بیان اینکه "آنچه که در راه خدا می‌دهیم برای ما ماندگار است"، ادامه داد: اگر کارهای فرهنگی در کنار امامزادگان انجام شوند، بسیار عالی خواهد بود و از بهترین امور است.

رییس جمهوری با بیان اینکه "با ورود سازوکارهای جدید به کشور بسیاری از اصالتهای ما کمرنگ شد و وقف نیز از این امر بی‌نصیب نماند"، گفت: در گذشته نه چندان دور ملت ما تقریبا همه امور خود را در داخل اداره می کردند و مناطق مختلف کشور نیازهای اقتصادی، اجتماعی و سایر نیازهای خودرا از طریق وقف تامین می‌کردند ولی امروز هرجا که اصالتها تضعیف شده است، مشکلات و پیچیدگیها جای آن را گرفته است.

احمدی نژاد تاکید کرد: یکی از راههای توسعه فرهنگ وقف این است که موقوفات به خوبی اداره و معرفی و از واقفان به صورت مرتب و پیوسته تجلیل شود و همچنین موانع کار متولیان و خادمین وقف مانند بیمه و بازنشستگی برطرف شود.

رییس جمهوری شناسایی و احیای موقوفات فراوان در کشور را که در تصرف دیگران است از امور ضروری دیگر دراین خصوص دانست و گفت: برای برخورد با کسانی که حقوق عمومی را نمی‌پردازند باید از قوه قضاییه و دولت کمک گرفت.

احمدی نژاد در خصوص درخواست وام برای احیای امامزادگان در کشور نیز گفت:
دولت علاوه بر قبول وام حاضر است تا آنجا که مقدور باشد کمک بلاعوض ارایه دهد مشروط بر اینکه دست اندرکاران موقوفات یک همت بلند انجام دهند و مسایل موقوفات را سازماندهی، وضعیت آنها را مشخص و نسبت به آیین نامه‌های لازم دراین خصوص اقدام کنند.

احمدی نژاد با بیان اینکه "موقوفات مکانهایی چون استان قدس رضوی سازماندهی شده است"، اظهار داشت: امامزادگان عشق و محبت به خدا را در دل ملت ما زنده کرده‌اند و همراه با مساجد مانند ستونهایی هستند که عشق به خدا را حفظ کرده‌اند.

حجت‌الاسلام "حیدر مصلحی" نماینده ولی فقیه و سرپرست اوقاف و امور خیریه پیش از سخنان رییس جمهوری در سخنانی گفت: هشت هزار امامزاده در کشور داریم که بهترین مراکز فرهنگی محسوب می‌شوند و نقش موثر و چشم گیری در مقابله با تهاجم فرهنگی ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به حدود ‪ ۱۰۰‬هزار موقوفه در کشور که هر کدام از آنها دارای هفت هزار رقبه هستند، اضافه کرد: اگر دولت چهار هزار میلیارد ریال به مدت سه سال به سازمان برای احیای امامزاده‌ها پرداخت کند ضمن بازسازی زیر ساختهای آنها می‌تواند نقش موثری در احیای فرهنگ اسلامی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه وقف امروز به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفت و امروز آنگونه که انتظار می‌رود به عنوان یک منبع بزرگ اقتصادی مورد توجه نیست.

در این مراسم ‪ ۱۰‬نفر از کسانی که در خصوص امور وقف و امامزادگان نقش برجسته‌ای داستند از دست رییس جمهوری لوح تقدیر گرفتند.

کد خبر 11263

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز