دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

مریم رضایی: ورزش بانوان در ایران هرچند در طول سالهای اخیر با رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل مواجه شده است اما هنوز در قیاس با بانوان ورزشکار جهان در سطح قهرمانی و حرفه‌ای و قیاس با بانوان آسیایی بسیار عقب‌تر مانده است.

 این موضوع را می‌توان از زبان بسیاری از افرادی که به نوعی در شکل‌گیری و توسعه ورزش بانوان ایران سهیم هستند، یافت.

رباب شهربان رئیس دفتر توسعه ورزش بانوان در این‌باره گفته است که  هرچند ورزش بانوان در مقایسه با آسیا و جهان بسیار عقب است اما اجرای طرح ادغام این نوید را داده است که فدراسیونهای مختلف حرکت جدی‌تری را برای حضور بانوان در مسابقات منطقه‌ای و جهانی آغازکرده‌اند.

 هرچند این موضوع در بازیهای دوحه آن‌چنان که انتظار می‌رفت تحقق نیافت!وی می‌گوید: اعزام تیم‌های ملی بانوان در برخی رشته‌ها، برای نخستین‌بار صورت گرفت و نتایج بازیها نیز اثبات کرد که ورزش بانوان این پتانسیل را دارد تا چنانچه مورد حمایت قرار گیرد،  سهم خود را از رقبای خارجی و منطقه‌ای و حتی جهانی بگیرد.شهربان می‌گوید: در رشته‌هایی مانند تکواندو، شطرنج، قایقرانی و تیراندازی امید کسب مدال داشتیم و مدالها و نتایج بازیها به‌ویژه در قایقرانی که به مرحله فینال نیز رسیدند نشان داد که این پتانسیل‌ها قابل افزایش است. اما در کل، تیم‌های ما از شرایط خوبی برخوردار بودند.

وی درباره شاخص‌های مهم برای انتخاب تیم‌های بانوان به دوحه گفت: شاخص توسعه یکی از این موضوعات مهم در تصمیم‌گیریها بود و به همین دلیل رشته‌های بدمینتون و تیر و کمان انتخاب شدند.

تک ملی‌پوش زن شطرنج
آتوسا پورکاشیان پس از جنجال‌های بسیار با رقیب سرسختش شادی پریدر برای بازیهای دوحه  2006 در کنار تیم مردان انتخاب و اعزام شد و در مسابقات تیمی سه نفره شطرنج ایران با به‌دست آوردن مدال برنز در پانزدهمین بازیهای آسیایی نشان دادکه استحقاق آن را داشته است.

تیم ملی که متشکل از احسان قائم‌مقامی، الشن مرادی و آتوسا پورکاشیان بود پس از  9  دور مسابقه با امتیاز  5/16 بعد از هند و چین در رده سوم آسیا جای گرفت و صاحب مدال برنز شد. اما رشته شطرنج در طول پانزده دوره بازیهای آسیایی امسال برای اولین بار در سال  2006 و به درخواست میزبان بازیها؛ قطر و پس از تصویب شورای المپیک آسیا وارد بازیهای آسیایی شد و مدال طلای آن سهم هندیها که خود را بنیان‌گذار آن می‌دانند، شد.

قایقرانی با کمی بدشانسی
اما بانوان قایقرانی  ایران در شرایطی به دوحه اعزام شدند که دو رشته ووشو و کاراته شانس حضور در بازیهای دوحه را نیاوردند و با بررسی رکوردهای آنان قرار شد قایقرانی به عنوان یکی از رشته‌های جایگزین در دوحه شرکت کند.

 هرچند کارشناسان این رشته، بر این باور بودند که نداشتن تجربه کافی مانع از دستیابی آنان به جایگاه مناسب در دوحه می‌شود، اما بانوان قایقران ایران نشان دادند که استحقاق این انتخاب را داشتند.

 چنانچه الهه خوارزمی در ماده کایاک 500متر تک نفره با تلاش بسیار خود را به مرحله نهایی رساند و در بازی با رقبای خود از کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان، ژاپن و اندونزی متأسفانه نتوانست نتیجه‌ بگیرد و در جایگاه ششم متوقف شد.سونیا نوری‌زاد نیز در رقابت‌های تک نفره در مرحله فینال در جایگاه ششم قرار گرفت.


این دو در رقابت‌های تیمی دو نفره کایاک زنان نیز در مرحله نهایی و در رقابت با گروه‌های چین، ژاپن، کره جنوبی، ازبکستان و قزاقستان در رتبه ششم متوقف شدند.بسیاری از کسانی که پیگیر اخبار دوحه بودند، شانس بانوان قایقران ایران را بالا می‌دانستند که متأسفانه چنین نشد.اما اولین بار در سیزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در بانکوک 1998 بود که 12 نفر قایقران ایران شامل 5 زن و 7مرد شرکت کردند که مقامی هم نیاوردند و در چهاردهمین دوره در بوسان- کره جنوبی سال 2002 نیز قایقرانان ایران متشکل از 2 مرد و 4 زن شرکت داشتند که زنان در کایاک دو نفره 500 متر مقام ششم آسیا و کایاک یک نفره 500 متر (سونیا نوری‌زاد) مقام هشتم و کایاک چهارنفره 500 متر نیز مقام هفتم را بدست آوردند.


تکواندو، پیشتاز رشته‌ها
تیم ملی  تکواندوکاران زن ایران که در هر شش سهمیه مجاز به بازی‌های دوحه اعزام شدند، به‌رغم پیش‌بینی‌های کارشناسی که منتظر حداکثر کسب یک مدال شده بود موفق شدند دو مدال برنز توسط مهروز ساعی و افسانه شیخی بدست آورند.


دونده‌های زن، با فاصله زیاد
هم اینک بیشترین دونده‌های آسیایی را نمایندگان کشورهای آفریقایی تشکیل می‌دهند و این خود موجب شده تا گروه مردان و زنان بویژه در ایران شانس کمتری داشته باشند.اما سه دونده زن ایرانی در پانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2006 دوحه در دوهای 200، 40، 800 و 1500 متر با نامهای لیلا ابراهیمی، مینا پورسیفی و مریم طوسی شرکت کردند که متأسفانه در میان شرکت‌کنندگان سایر کشورها رتبه قابل قبولی بدست نیاوردند.

 لیلا ابراهیمی و مینا پورسیفی در دو 1500 متر در مرحله نهایی بین 14 کشور به ترتیب مقام دهم و یازدهم را کسب کردند و به مدالی دست نیافتند. آنها همچنین در رقابت‌های 800 متر در میان رقبای 6کشور شرکت‌کننده در جایگاه ششم و پنجم باقی ماندند.

اما مریم طوسی دونده زن در دو ماده 200 متر و 400 متر توانست به ترتیب جایگاه چهارم و ششم را بدست آورد.  او در دو 200 متر با کمی تلاش بیشتر و شاید فقط به دلیل بدشانسی در جایگاه چهارم متوقف شد.اما گفتنی است که در رشته پرتاب وزنه نخستین بار در چهاردهمین دوره بازی‌های آسیایی در بوسان تنها نماینده زن ایران به نام پریسا بهزادی شرکت کرد که مقام هشتم آسیا را بدست آورد.


بدمینتون، در آغاز راه
نایب رئیس فدراسیون بدمینتون فرزانه ترکان پیش از اعزام دو بازیکن زن بدمینتون اعزامی به دوحه صراحتاً‌ بر این نکته تأکید کرده بود که با وجود قهرمانان زن جهان در بازی‌های قطر قولی برای مدال نمی‌دهیم، اما سعی می‌کنیم خوب بازی کنیم.

بهناز پیرزمان‌بین و نکیسا سلطانی منتخبین تیم ملی بدمینتون بانوان ایران بودند که به دوحه رفتند و آنها در بازی انفرادی خود به تیم تایلند باختند و در بازی تیمی خود مقابل چین بازی را به نفع آنان واگذار کردند. بنابر اطلاعات موجود بانوان بدمینتون‌باز شرق آسیا نسبت به غرب آسیا حرف اول را می‌زنند و مقابله با ورزشکاران شرق آسیا، مشکل اصلی ایرانی‌ها ارزیابی شده بود که متأسفانه آنها در بازی‌های انفرادی و تیمی مقابل این تیم‌ها قرار گرفتند و بازی خود را واگذار کردند.


سوارکاری و نگاه‌ها به یک نفر
از هاله نیکویی تحت عنوان بهترین زن سوارکاری ایران یاد می‌شود.  وی در ترکیب 4نفره تیم ملی سوارکاری ایران در کنار مردان به عنوان تنها نماینده زن سوارکار به دوحه اعزام شد. او که در تمام مسابقات داخلی با زنان و مردان جزو نفرات برتر بود و در طول سال مقام‌های خوبی بدست می‌آورد، اما در دوحه و در بازی دو مرحله‌ای تیم ملی ایران با 68 خطا در کنار 12 تیم شرکت‌کننده دهم شد.

 در این رشته عربستان با 4خطا اول و کره جنوبی و امارات متحده عربی با 13 و 16 خطا دوم و سوم شدند. این حضور نشان داد که شرکت در میادین بین‌المللی و منطقه‌ای تا چه حد ارزیابی دقیق‌تری از سطح بازی‌ها به دست می‌دهد که امید آن است با ارزیابی دقیق‌تر، نقایص را دید و آنها را رفع کرد.اما مقایسه این دوره از بازی‌ها با دوره چهاردهم، نشان داد که تیم ملی سوارکاری ایران با یک افت مشهود از مقام پنجمی با 19 خطا به جایگاه دهم نزول کرد.در دور قبل تارا اردلان در ترکیب تیم ملی سوارکاری حضور داشت.


تیراندازی، بدون شانس
تیم ملی تیراندازی بانوان ایران که در چند دوره بازی‌های آسیایی و المپیک شانس حضور را داشته و به اصطلاح تا حدی صاحب تجربه است، متأسفانه در مقابله با رقبای آسیایی خود نتوانست جایگاه مناسبی را بدست آورد.

 ترکیب تیم ملی تیراندازی زنان ایران را در دوحه سپیده سیرانی، معصومه امیری و نهلا ابومنصور تشکیل می‌داد که در بخش تیمی تراپ در مکان هفتم آسیا قرار گرفتند و در بخش انفرادی نیز نهلا ابومنصور با 67 امتیاز دهم، سپیده سیرانی با 56 امتیاز نوزدهم و معصومه امیری با 48 امتیاز بیست و هشتم شدند.

کد خبر 11252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز