چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

مریم غفاری: اختلاف فاحش میان تعرفه‌های پزشکی دولتی و خصوصی، یکی از مشکلات مهم بیماران است که هر ساله نیز با افزایش این تعرفه‌ها این مشکلات بیشتر شده و معضلاتی مانند زیرمیزی نیز به یک بیماری مزمن در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده است.

مطب پزشک

تفاوت فاحش بین میزان تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی با تعرفه‌های بخش دولتی موجب نارضایتی بیماران می‌شود چرا که با متوسط درآمد سالانه شهروندان متناسب نیست. این در حالی است که تعرفه‌های درمانی باید با توجه به درآمد پزشکان، وضعیت بیمه و توانایی مردم تعیین شود.

اگرچه برخی معتقدند باید در تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی بیش از آنچه تاکنون افزایش اعمال شده، این رویه مورد توجه قرار گیرد تا نظام سلامت کشور از طریق ارتقای کیفیت خدمات، بهبود یابد اما در مقابل تعدادی دیگر از کارشناسان حوزه سلامت تأکید می‌کنند که افزایش تعرفه‌ها، بدون پوشش فراگیر بیمه‌ای، به‌هیچ وجه به ارتقای شاخص‌های سلامت نمی‌انجامد و در مقابل، ناتوانی از پرداخت هزینه‌های سنگین درمان را نیز به رنج‌های بیماران اضافه می‌کند.
البته سرانه درمان در سال‌جاری، 30 تا 40درصد رشد نشان می‌دهد، به‌طوری که براساس قانون بودجه امسال، سرانه درمان، براساس دریافت حق بیمه معادل 7 درصد از حقوق کارکنان دولت در صندوق کارکنان دولت محاسبه می‌شود و بر این اساس اگر این قانون اجرایی شود، سرانه درمان کارکنان دولت بیش از 10هزار تومان خواهد شد که افزایش قابل‌توجهی نسبت به سرانه حدود 7 هزار تومانی سال گذشته دارد اما رقم سرانه درمان در سایر صندوق‌ها مانند صندوق بیمه روستاییان کمتر از این میزان خواهد بود.

افزایش ناچیز سهم پرداختی مردم از هزینه‌ها

محمد‌حسن ابوالحسنی، رئیس اداره سیاستگذاری تعرفه وزارت بهداشت، چند روز قبل خبر از ابلاغ تعرفه‌های خدمات درمانی و تشخیصی بخش دولتی با میانگین 14درصد افزایش نسبت به تعرفه‌های سال گذشته داد.
به گفته وی، تعرفه‌های پزشکی امسال به‌نحوی تعیین شده است که نرخ ویزیت خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی به‌طور متوسط در حدود 14درصد افزایش یافته است و با توجه به اینکه 100درصد خدمات بستری دولتی و بیش از 90 درصد خدمات سرپایی دولتی تحت پوشش بیمه‌هاست، سهم پرداختی مردم از این هزینه‌ها در حد بسیار ناچیزی افزایش یافته است. بر این اساس مابه‌التفاوت سهم پرداختی مردم از ویزیت یک پزشک عمومی و متخصص نسبت به سال گذشته 105تومان و مابه‌التفاوت سهم پرداختی مردم از حق ویزیت یک پزشک متخصص 150تومان افزایش یافته است.

همچنین در مورد هزینه حق‌العمل یا ضریب k نیز مابه‌التفاوت هزینه هر K جراحی نسبت به سال گذشته 30 تومان، مابه‌التفاوت هر K داخلی 5تومان، مابه‌التفاوت ضریب هر K بیهوشی 15تومان، تفاوت ضریب هر K دندانپزشکی 4 تومان و تفاوت هر ضریب K فیزیوتراپی نیز نسبت به حق‌العمل سال گذشته 2 تومان است.

در مورد خدمات هتلینگ بیمارستان‌های دولتی نیز هزینه هر شب یک تخت در یک اتاق 3 تخته درجه یک نسبت به سال قبل 177 تومان، هزینه هتلینگ هر تخت بیمارستانی در یک اتاق 3 تخته درجه2، 140 تومان و هزینه اقامت هر شب در یک تخت بیمارستانی در یک اتاق 3 تخته درجه 3، 106تومان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اختلاف فاحش تعرفه‌ها و باز هم بیماران متضرر!

دکتر مسعود مسلمی فرد، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی در این خصوص به همشهری گفت: سرانه درمان باید حداقل 15هزار تومان باشد تا مشکلات کمتری در بخش بهداشت و درمان کشور متوجه مردم شود.
وی با اشاره به افزایش هزینه‌های درمانی مردم که ناشی از غیرواقعی بودن تعرفه‌ها و سرانه درمان است، گفت: شرایط تورمی و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، به‌گونه‌ای خواهد بود که هزینه‌های سلامت را افزایش می‌دهد، این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، سرانه درمان باید حداقل 30 تا 40 درصد افزایش یابد تا خدمات مطلوبی به مردم ارائه شود.

مسلمی فرد با تأکید بر اصلاح تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی، افزود: وقتی تعرفه‌ها واقعی نباشد، در نتیجه اقشار آسیب‌پذیر جامعه آسیب‌پذیرتر خواهند شد.
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به اینکه بیمار نباید هیچ دغدغه‌‌ای جز تحمل رنج بیماری را داشته باشد، اظهار داشت: با افزایش نیم درصدی و یک درصدی بودجه بهداشت و درمان، نمی‌توان امیدوار بود که مشکلات نظام سلامت کشور کم شود.

کد خبر 112505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز