پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۹

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان آمریکایی برای اولین بار آنزیمی کلیدی را کشف کردند که قادر است آسیب‌های وارده به DNA به سبب پرتوهای ماوراء بنفش خورشید را ترمیم کند

DNA

پژوهشگران دانشگاه دولتی اوهایو با تزریق یک الکترون و یک پروتون مجزا به یک زنجیره DNA آسیب دیده موفق شدند رفتار آنزیمی به نام "فوتولیاز" را به صورت زنده مشاهده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دو ذره زیر اتمی در طول چند میلیاردیم ثانیه DNA آسیب دیده را ترمیم کردند. نتایج این تحقیقات که در مجله علمی "نیچر" منتشر شده است در آینده می‌تواند راهی به سوی پیشگیری از سرطان پوست ارائه دهد.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ساده به نظر می‌رسد اما این دو ذره اتمی در این فرایند ترمیم، یکسری از واکنش‌های شیمیایی بسیار پیچیده را آغاز می‌کنند. تمام این فرایند به سرعت رخ می‌دهد."

این محققان یک DNA را در لابراتوار سنتز کردند و سپس آن را در معرض نور ماوراء بنفش قرار دادند و آسیب‌هایی ایجاد کردند. سپس به این زنجیره مقداری از آنزیم فوتولیاز را تزریق کردند و با استفاده از پالس‌های نور فوق سریع از یک سری از توانایی‌های لحظه‌ای این فرایند عکسبرداری کردند و نشان دادند که این آنزیم چگونه در سطح اتمی DNA را ترمیم می‌کند.

این آنزیم در تمام گیاهان و بسیاری از جانوران وجود دارد. تنها پستانداران دارای این آنزیم نیستند. انسان دارای آنزیم‌های مشابهی است که می‌توانند بدن را در برابر آسیب‌های وارده از پرتوهای خورشیدی محافظت کنند اما میزان اثربخشی آنها بسیار پایین‌تر از این آنزیم است.

این دانشمندان امیدوارند در آینده از این آنزیم در ساخت کرم‌های ضدآفتاب معمولی استفاده شود