سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: حالا نوبت شُنام است. تازه‌ترین کتاب انتشارات سوره مهر که عصر دوشنبه رسما به میدان آمد

رقیبی بزرگ و جدی برای دا که به چاپ 121 رسیده است.

شنام به معنای مرز موعود، نام قله‌ای است در کردستان عراق، مشرف به شهر بیاره؛ کمی آن‌طرف‌تر از نقطه صفر مرزی. جایی که کیانوش گلزار راغب، نویسنده کتاب، 28 سال پیش، در 16 سالگی زخمی شد و وقتی که با برادرش عازم بیمارستان بود، به اسارت نیروهای کومله درآمد.

کیانوش گلزار راغب، دوشنبه در تماشاخانه مهر حوزه هنری گفت: هنوز هم خواب می‌بینم برادرم برمی‌گردد خانه و من این سؤال را از او مطرح می‌کنم که وقتی تو را از ما جدا کردند، کجا رفتی و اگر زنده‌ای چرا هنوز برنگشته‌ای خانه؟ و او تنها با یک لبخند جواب می‌دهد.

نباتعلی فتاحی برادر راغب همراه او و چند تن دیگر از همراهان به اسارت کومله درآمده بود. مردی در 22‌سالگی که حتی در زندان کومله هم کوتاه نمی‌آمد و سرانجام یک روز او را از راغب جدا می‌کنند و می‌برند. شهید نباتعلی از جمله شهدایی است که هیچ وقت به خانه برنگشت.

راغب اینها را در فیلمی که بعد از سخنان محسن مومنی، رئیس تازه حوزه هنری پخش شد، گفت. فیلمی خوش‌ساخت با موسیقی حزن‌انگیز و قدرتمند کردی. او چیزهای دیگری نیز لابه‌لای اشک‌هایی که می‌ریخت گفت.

از جمله درباره عشق در کتابش گفت: من رابطه‌ای را که در دوران اسارت با شیلان داشتم، تنها رابطه عاطفی می‌نامم. در رابطه عاشقانه زمینی، دو طرف سعی می‌کنند موانع را بردارند تا به هم برسند برای لذت‌جویی اما در شنام این طور نیست.

حتی یک جمله عاشقانه نیست و فقط شکلی از رابطه برای رشد است.بخش مهمی از جذابیت‌های شنام، رابطه راغب با دختر یکی از خانواده‌های کومله است به‌نام شیلان که در دوران اسارت او یاری‌اش می‌کند.

رضا کیانیان، میهمان ویژه مراسم

رضا کیانیان میهمان ویژه مراسم پیشواز کتاب شنام بود. کیانیان پس از سخنان مومنی و پخش فیلم سخنان راغب، روی سن رفت. کیانیان که کاملا واضح بود در جمع معذب است، این طور شروع کرد: ببخشید. من اینجا یک وصله ناجورم. خودم این را حس می‌کنم. اما به اصرار آقای احمدزاده آمدم.

کیانیان البته تشکر را فراموش نکرد و ادامه داد: به هر حال همین که این کتاب چاپ شده، جای تشکر دارد از آقای سرهنگی و احمدزاده و دیگران، چرا که نشان می‌دهد دیگر این نوع مسائل جزء  مضامین ممنوعه نیست.اما انتقادها و پرسش‌های بازیگر فیلم‌های آژانس شیشه‌ای و روبان قرمز به اینجا ختم نشد.

کیانیان صحبت‌هایش را با انتقاد از شدت نظارت در سینما تمام کرد. این نکته نیز البته در پاسخ به پیشنهاد مومنی بود که به حضور کیانیان اشاره کرده و گفته بود: این کتاب و کتاب‌های شبیه این مبنای خوبی برای سینماست. دوستان سینمایی معمولا با کمبود مضمون مواجهند و چیزهایی می‌سازند و می‌بندند به تاریخ انقلاب که صحیح نیست.

‌محسن مومنی، حجت‌الاسلام خاموشی، مرتضی سرهنگی

وقتی مومنی برای خیرمقدم و به‌عنوان نخستین سخنران، پشت تریبون قرار گرفت، سالن 130-40 نفره تماشاخانه مهر تقریبا پر بود و وقتی حجت‌الاسلام خاموشی پس از کیانیان به روی سن رفت، عده‌ای نیز سر پا ایستاده بودند.

مومنی گفت: مخاطبان آثار دفاع مقدس زیادند چون اولا مردم در این کتاب‌ها خلوص و صداقت می‌بینند و ثانیا با انسانی مواجه می‌شوند که من، انسان انقلاب اسلامی می‌نامم؛  چیزی که امام فتح‌الفتوح انقلاب نامید.

خاموشی گفت: ممنونم از این پردازش روایی دقیق؛ چرا که آدرس‌ها درست است. 2 گروه حزب دمکرات و کومله نسبت به منافقان مجهول هستند که باید شناسایی شوند. بحث کردستان آزاد، بحثی جدی است و باید کنکاش شود که اینها چه کسانی هستند و در مرزهای اسلامی دنبال چه هستند.

مرتضی سرهنگی گفت: کتاب «شنام» کتاب عجیبی است؛ چرا که یک فضا و موقعیت ویژه دارد که برای ما تازه است و شاید می‌توان گفت این کتاب دومین یا سومین کتاب در مورد خاطرات اسرایی است که در جنگ به اسارت ضدانقلاب درآمده بودند.پایان مراسم پیشواز از شنام به اهدای لوح تقدیر و هدیه انتشارات سوره مهر به کیانوش گلزار  راغب اختصاص داشت.

گلزار پیش از این چند جمله‌ای در پاسخ به کیانیان گفته بود:  انسان با عشق آفریده شده و از آن فرار نمی‌کنم؛ اگر می‌خواستم از این مسئله فرار کنم، اصلا درباره آن در کتاب نمی‌نوشتم.لوح تقدیر و هدیه راغب را کیانیان به او داد. حالا شنام در 275 صفحه و به قیمت 3900 تومان در بازار است.

کد خبر 112050

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز