دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: آمریکا و کشورهای غربی با اطلاع از گزارش‌های‌ سرویس‌های اطلاعاتی خود درباره احتمال مرگ قریب‌الوقوع حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر نگران از‌ دست دادن یکی از متحدان کلیدی خود در خاورمیانه هستند

روزنامه واشنگتن تایمز روز گذشته گزارش داد که براساس اعلام نظر‌ سرویس‌های اطلاعاتی غرب، حسنی مبارک مبتلا به سرطان پیشرفته است و به احتمال زیاد بیشتر از یکسال دیگر زنده نخواهد ماند. به همین خاطر دولت آمریکا با دقت ویژه‌ای تغییر و تحولات سیاسی در مصر را برای جهت‌دهی به انتقال قدرت در این کشور زیرنظر دارد.

مقام‌های آمریکا و غرب اکنون به‌شدت نگران مواجهه با مصر بدون مبارک هستند. درحالی‌که دولت مصر در تلاش است به هر شکلی بیماری مبارک را پنهان کند گفته می‌شود که بیماری سرطان رئیس‌جمهوری 82 ساله این کشور به معده و پانکراس وی گسترش پیدا کرده است.

در ماه مارس حسنی مبارک به آلمان سفر کرد و در این کشور تحت عمل جراحی قرار گرفت و به همین خاطر به‌مدت 6 هفته نتوانست در انظار عمومی ظاهر شود. وی در این سفر تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت و به‌مدت 3‌هفته اختیارات ریاست‌جمهوری را به احمد نظیف، نخست‌وزیر این کشور واگذار کرد.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ماه گذشته هم مبارک در بیمارستانی در فرانسه بستری شده است. یک مقام اطلاعاتی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن تایمز اعلام کرده است که مقام‌های غربی احتمال می‌دهند مبارک پیش از برگزاری انتخابات مصر که قرار است در سپتامبر سال 2011 برگزار شود از دنیا برود.

اکنون شورای اطلاعات ملی و فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا از تحلیلگران خود خواسته‌اند تا سناریوهای تحولات سیاسی در مصر پس از مرگ مبارک و تاثیر آنها را بر سیاست‌های آمریکا در منطقه بررسی کنند. استیون کوک، کارشناس مسائل مصر در شورای روابط خارجی آمریکا هم که به‌تازگی به قاهره سفر کرده است شرایط جسمی مبارک را مساعد توصیف نمی‌کند.

وی گفت: طی سفر من در ماه می‌به قاهره منابع اطلاعاتی مختلفی از وخیم‌بودن حال حسنی مبارک خبر دادند. بسیاری تخمین می‌زنند که مرگ به حکومت مبارک طی 12 تا 18 ماه آینده پایان خواهد داد.

وی همچنین اعلام کرد که یک طبقه از بیمارستان نظامی قاهره ماه‌هاست که به مبارک اختصاص پیدا کرده است و پزشکان در این بیمارستان تمام تلاش خود را برای فراهم کردن امکان حضور رئیس‌جمهوری مصر در ملاقات‌های ضروری انجام می‌دهند.

حسنی مبارک از سال 1981 تاکنون برای 5 دوره متوالی ریاست‌جمهوری مصر را بر عهده داشته است و گفته می‌شود که وی قصد دارد ریاست‌جمهوری را در خاندان خود موروثی کند تا جمال مبارک پسر وی جانشین او شود.

سؤال‌های خبرنگاران درباره سلامت مبارک در نشست خبری فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آنقدر زیاد بود که وی را هم مجبور به موضع‌گیری در این رابطه کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: کسی به گذر از مبارک فکر نمی‌کند. او هنوز رئیس‌جمهوری مصر است و آمریکا هنوز به او و دولتش برای ایفای نقش حساس خود درمسائل خاورمیانه تکیه می‌کند.

دولت مصر به تازگی 2 بار دیدار مبارک را با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون ارائه دلیل خاصی به تعویق انداخت که گمانه‌زنی‌ها درباره شدت بیماری وی را تقویت کرد. مقام‌های مصری تاکنون با انتشار گزارش‌هایی درباره وضعیت جسمی مبارک اعلام کرده‌اند که رئیس‌جمهوری این کشور در شرایط خوبی به سر می‌برد.

هفته گذشته یک مقام ارشد دولت مصر در گفت‌وگو با رویترز با شایعه خواندن این گزارش‌ها اعلام کرد که رئیس‌جمهوری برنامه‌های کاری خود را طبق برنامه انجام خواهد داد.
هر چند روز یکشنبه سرانجام حسنی مبارک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به طور جداگانه دیدار کرد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که این دیدار در کمترین زمان ممکن صورت گرفته است.

کد خبر 111967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز