همشهری آنلاین: آلودگی آب تهران به نیترات موضوعی است که بارها از سوی کارشناسان مورد تایید قرار گرفته است و به تازگی در گزارشی که وزارت نیرو منتشر کرده است، بر آلودگی آب تهران تاکید شده است.

«بر اساس گزارش وزارت نیرو، میزان نیترات در برخی مناطق تهران بالاتر از حد مجاز است. البته این میزان تنها نگران کننده نیست و وزارت نیرو در جهت رقیق کردن این آب‌ها، اقداماتی را در دست انجام دارد.»

دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در حاشیه اجلاس معاونین بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی این خبر را اعلام کرد.

البته با وجود آنکه وزیر میزان آلودگی را برای سلامت عمومی مشکل ساز نمی داند، کودکان شیرخوار و زنان باردار را استثنا می کند: به زنان باردار و کودکان شیرخوار توصیه می کنم که از آب مناطقی که نیترات آن بالاست استفاده نکنند و از آب بطری استفاده کنند. اما نگهداری از آبهای بطری بسیار مهم است و باید در وضعیت مناسب نگهداری شوند.

به گفته دستجردی، جوشاندن آب نمی‌تواند نیترات را کنترل کند و آب با نیترات بالا در دستگاه گردش خون کودک تاثیر می‌گذارد و سلامت وی را به خطر می‌اندازد. اما بررسی‌ها تاکنون نشان داده که این آبها برای سلامت عموم مشکلی ایجاد نکرده‌اند.

پیش بینی وجود حدود 80 هزار مبتلا به ایدز در کشور

وزیر  بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با ابراز نگرانی از مسائل مربوط به ایدز در نوجوانان و جوانان گفت: برخی مطالعات در میان روسپی‌ها (Sex Workers) و همچنین مطالعات خاصی در سطح تهران از گروهی به صورت خوداظهاری نشان می‌دهد که 50 درصد از این افراد مبتلا به ایدز از بیماری خود اطلاعی نداشته‌اند؛ این در حالی است که هر یک از این افراد مبتلا می‌توانند پنج تا 10 نفر را طی سال مبتلا کنند. این امر زنگ هشداری است برای خانواده‌ها.

وی با بیان اینکه نگران آینده نوجوانان و جوانان و کسانی هستیم که به گونه‌ای با این افراد برخورد دارند ادامه داد: در حال حاضر حدود 20 هزار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده ‌است. این در حالی است که تخمین زده می‌شود تعداد موارد شناسایی شده، یک چهارم مبتلایان به ایدز باشد. بنابراین حدود هشتاد هزار مبتلا به ایدز در کشور پیش بینی می شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروزه مسئله اعتیاد تزریقی نقش اساسی را در ابتلا به ایدز دارد، افزود: اما مسائل جنسی و بی بندوباری‌های این چنینی برای جامعه خطرساز است. با توجه به عارضه‌ای که چنین مفاسد و رفتارهای پرخطر به دنبال دارند، باید خانواده‌ها مراقبت‌های جدی در مورد فرزندان خود را داشته باشند و هشدارهای ما را آویزه گوش خود کنند.

کد خبر 111842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز