گروه بین‌الملل: درحالی‌که مذاکرات غیرمستقیم تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ نتیجه‌ مشخصی به‌دنبال نداشته است

محمود عباس، رئیس این تشکیلات روز گذشته شرط‌های خود را برای از سرگیری مذاکرات مستقیم اعلام کرد.

محمود عباس در گفت‌وگو با روزنامه اردنی الغد اعلام کرد که اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات مستقیم باید پیشنهاد استقرار یک نیروی سوم را برای حفاظت از مرزهای کشور آینده فلسطین بپذیرد. وی همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته است موافقت اصولی خود را با مسئله مبادله اراضی برای جبران بخش‌های اشغال شده کرانه باختری توسط شهرک‌های صهیونیست نشین اعلام کند.

وی گفت: ما از اسرائیل می‌خواهیم که به‌طور اصولی با بر عهده‌گرفتن مسئولیت امنیت کشور آینده فلسطین در مرزهای 1967 از سوی یک نیروی سوم موافقت کند. عباس ادامه داد: اگر آنها این موضوع را بپذیرند این مسئله ما را به ازسرگیری مذاکرات مستقیم ترغیب خواهد کرد.

پیش از این، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از ایفای نقش نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای این منظور استقبال کرده بود. عباس همچنین اعلام کرده است که رژیم صهیونیستی در مقابل بخش‌هایی از کرانه باختری که به وسیله شهرک‌های خود اشغال کرده است باید با طرح مبادله اراضی موافقت کند.

وی گفت: کشور فلسطین باید در مرزهای 1967 تشکیل شود و به همین خاطر اسرائیل باید موافقت خود را با مبادله اراضی در قبال سرزمین‌های فلسطینی که در آنها شهرک‌های یهودی ساخته شده است اعلام کند.

این گفت‌وگوی محمود عباس در واقع صریح‌ترین اظهارنظر وی درباره شرط‌های تشکیلات خودگردان برای از سرگیری مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. اظهارنظر عباس در این رابطه در حالی منتشر شد که وی روز گذشته با جورج میچل، فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ماموریت اصلی میچل در ششمین دور از سفرهای خود به منطقه راضی کردن تشکیلات خودگردان برای بازگشت به میز مذاکرات مستقیم پس از 18 ماه تعلیق است. مقام‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در تلاش هستند تا به هر شکل ممکن این گفت‌وگو را به شکل مستقیم بازگردانند. محمود العالول، یکی از اعضای کمیته مرکزی فتح هم روز گذشته مذاکرات میچل را درخصوص انتقال به مذاکرات مستقیم سرنوشت ساز خواند.

این در حالی است که جنبش فتح در بیانیه‌ای به محمود عباس، رهبر خود هشدار داده است که با توجه به‌ بی‌نتیجه بودن مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل در شرایط کنونی از میز مذاکره مستقیم با این رژیم دوری کند. در این بیانیه آمده است: نباید قبل از اینکه در مذاکرات غیرمستقیم به پیشرفت‌ها‌یی دست یابیم وارد مذاکرات مستقیم شویم.

درصورتی‌که پیشرفتی در این مذاکرات حاصل نشود طرف اسرائیلی فاقد اعتبار خواهد بود. محمد دحلان، یکی از رهبران جنبش فتح، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، ‌ایهود باراک، وزیر جنگ و آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی را محورهای شرارت در اسرائیل خواند.

این در حالی است که فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با سفر میچل به منطقه ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات مستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها که از سال ۲۰۰۸ متوقف شده، به‌زودی از سر گرفته شود. وی اعلام کرد که آمریکا بر این باور است که این مذاکرات در لحظه مشخصی بار دیگر شروع خواهد شد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم درحالی‌که رژیم صهیونیستی پس از حمله خونین به ناوگان آزادی و کشتار فعالان حقوق بشر همچنان تحت فشار شدید سیاسی قرار دارد روز گذشته راهی سرزمین‌های اشغالی شد.

اشتون روز گذشته پیش از آغاز سفر خود به سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد که اسرائیل باید تمام مرزهای نوار غزه را برای رسیدن کالا به این منطقه باز کند. اشتون که برای سفری 3 روزه راهی منطقه شده است تاکید کرد: اتحادیه اروپا خواستار تغییر فوری و اساسی سیاست‌های اسرائیل در رابطه با نوار غزه است.

کد خبر 111790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز