چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

به‌دنبال درج گزارشی تحت‌عنوان «وزارت بهداشت هنوز قانون جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی را اجرا نکرده است» در تاریخ نهم تیر در روزنامه همشهری، وزارت بهداشت با ارسال پاسخی اعلام کرد:

تاکنون تنها 20 درصد از اعتبار موردنیاز اجرای قانون مدیریت پسماند به وزارت بهداشت تخصیص یافته است.

متن کامل پاسخ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درپی می‌آید:
طبق گزارش کارشناسان مرکز سلامت محیط و کار با توجه به مشکل عدم تخصیص بودجه موردنیاز به وزارت بهداشت جهت تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماند، لازم است درخصوص حمل پسماندها به‌صورت بسته‌بندی بدون نشت با خودروهای مناسب مخصوص و دارای استاندارد لازم، طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری همکاری لازم را با مراکز بهداشتی درمانی داشته باشد. در حال حاضر نیز شهرداری جهت حمل و نقل پسماند در قالب قرارداد از بیمارستان‌ها وجه دریافت می‌نماید.

براساس ماده 7 قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه به‌عهده شهرداری و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌عهده بخشداری‌ها می‌باشد.

مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به‌عهده تولیدکننده خواهد بود. در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به‌عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها خواهد بود. همچنین درخصوص تأمین سلامت، ایمنی و بهداشت عوامل اجرایی، مدیریت‌های اجرایی پسماندها موظفند براساس سرفصل‌های تعیین‌شده آموزش‌های لازم را به عوامل اجرایی پسماندها ارائه نمایند. وزارت بهداشت نیز توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور آموزش‌های لازم را به عوامل اجرایی پسماندها ارائه نمایند.

وزارت بهداشت نیز توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور آموزش‌های لازم را به عوامل دست‌اندرکار جمع‌آوری، حمل و نقل و بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی در بیمارستان‌ها ارائه می‌نماید.

برای تجهیز بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت به دستگاه‌های مناسب جهت بی‌خطرسازی پسماندها به اعتباری بالغ بر 700 میلیارد ریال نیاز است که تاکنون
 20 درصد آن تخصیص داده شده است و در حال حاضر در تهران 47/20 درصد بیمارستان‌ها از روش‌های غیرسوز موردتأیید برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده در مبدأ تولید استفاده می‌کنند و در کشور 124 بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت دارای دستگاه فعال هستند. همچنین 62 بیمارستان در حال راه‌اندازی دستگاه‌ها بوده و 36 بیمارستان خصوصی مجهز به دستگاه بی‌خطرساز پسماند هستند.

شایان ذکر است، با توجه به اینکه براساس آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باید اعتبارات لازم برای اجرایی شدن آیین‌نامه را در لوایح بودجه پیش‌بینی کند، متأسفانه تاکنون تنها 20 درصد اعتبار موردنیاز به این وزارتخانه تخصیص داده شده است.

کد خبر 111640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز