چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مایکروسافت اولین انسان مجازی هوشمند خود که دارای عواطف انسانی و قدرت یادگیری و واکنش است را در کنفرانس بین‌المللی TED به نمایش گذاشت

به گزارش بی‌بی‌سی، این انسان مجازی که به شکل یک پسر بچه به نام "مایلو(Milo)"  است، برای کار با کنسول بازی Xbox و ابزار کنترلی جدید آن به نام Kinect طراحی شده‌است.

مایلو برای اولین بار در نمایشگاه بازی‌های کامپیوتری E3 سال 2009 برای معرفی ابزار کنترلی Kinect که در آن زمان به نام پروژه ناتال شناخته می‌شد، به کار رفت. Kinect چندی پیش توسط مایکروسافت معرفی گشت و با استفاده از آن دیگر نیازی به جویستیک نیست و این دستگاه با شناختن حرکات بدن و صورت انسان بازی‌ها را به کنترل در می‌آورد.[مایکروسافت گوشه چشمی نشان داد]

در آن مراسم یک مجری با مایلو از طریق Kinect ارتباط برقرار می‌کرد و آن دو در یک باغ با یکدیگر صحبت می‌کردند. در این بین مایلو به درون آب سنگ پرتاب می‌کند و مجری یک نقاشی را که برروی کاغذ کشده را از طریق دوربین Kinect به مایلو نشان می‌دهد.

قابلیت اصلی مایلو هوشمند بودن و قدرت یادگیری آن است. ایده اصلی فن‌آوری مایلو توسط پیتر مالینیو، که یکی از طراحان قدیمی بازی‌های کامپیوتر در دهه 80 میلادی، بوجود آمده‌است.

وی در مورد مایلو می‌گوید: "ما هر لحظه ذهن مایلو را تغییر می‌دهیم. مایلو با هیچ دو نفری رفتار مشابه ندارد. وقتی با مایلو صحبت می‌کنید در حقیقت شما شخصیت آن را شکل می‌دهید. بسیاری از تصمیم‌های شما بر آینده مایلو تأٰثیر می‌گذارد."

آقای مالینیو می‌گوید مایلو کاملاً با استفاده از علم هوش مصنوعی در استدیوهای شرکت Lionhead و فن‌آوری‌های "خاک خورده" شرکت مایکروسافت طراحی شده‌است.

نرم‌افزار کنترل کننده مایلو، تمام جزئیات رفتاری وی را کنترل می‌کند. برای مثال کوچکترین عکس‌العمل‌های مایلو مانند خجالت کشیدن و نگران شدن با تغییر حالت صورت قابل رویت هستند.

برای اینکه فردی با مایلو دوست شود و مایلو او را در آینده تشخیص دهد، ابتدا باید 45 دقیقه با وی صحبت کند.

آقای مالینیو می‌گوید در نسخه‌های بعدی نرم‌افزار مایلو، کاربر می‌تواند همراه با این پسر بچه مجازی به گشت و گذار در فضا‌های مجازی مشابه دنیای واقعی بپردازد که بسیاری وسیع و پر از ماجرجاویی هستند.

نکته بسیار جالبی در آقای مالینیو به آن اشاره می‌کند این است که چون مغز مایلو به "ابر" متصل است، میلیون‌ها کاربر در سرار جهان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و مایلو با تمام این ارتباط‌ها هوشمندتر و توانمندتر می‌شود. ابر در اصطلاح فن‌آوری پردازش ابری یا Cloud Computing به مجموعه‌ای از محتوا و کامپیوترهای تحت شبکه گفته می‌شود که ابعاد بی‌نهایت گسترده دارد و توسط تمام اعضای متصل به آن قابل دسترس است.

کد خبر 111598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز